Izvedbene umjetnosti

  • I osobno i političko

    23. PUF – Međunarodni kazališni festival, Pula, 1. – 5. srpnja 2017.

    Popodne i večer jednog fauna Artoura Astmana osvojilo je dvije nagrade na ovogodišnjem PUF-u. Predstava je to iznimne plesne energije, u kojoj je autor (ujedno i izvođač) dirljivo, bolno, strahotno prožeo biografsku priču provokativne koreografije Vaclava Nižinskog Poslijepodne jednog fauna s vlastitom autobiografskom pričom plesača, umjetnika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Preokreti pažnje

    Simpozij Okret, BADco. i Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 16. – 17. lipnja 2017.

    Tema simpozija bio je okret. Kao koreografirana kretnja, teoretska figura, aspekt ritma… u svim svojim definicijama i potencijalnosti, kvalitetama i učincima. Okret kao dio kretnje čiji je gradivni i kvalitativni dio. Bojana Cvejić se kroz svoje predavanje usmjerila na logiku progresa unutar projekta ali i temporalnog progresa unutar šireg gospodarskog i povijesnog aspekta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kiborgizacija ili od golog majmuna do izvedbe nadtijela

    Uz Stelarcovo predavanje uz videoprojekciju i izložbu fotografija, Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb, 9. svibnja 2017.

    Stelarc je svojim iznimnim predavanjem potvrdio kako je daleko zanimljivije slušati autointerpretacije umjetnika/ica od ponekad teorijskih nadinterpretacija. Tako smo u njegovoj autointerpretaciji pratili put njegova body arta i kiborške umjetnosti od suspenzija vlastitoga tijela pa sve do demonstracije koncepta trećeg uha u podlaktici
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedva primjetni mobil

    Međunarodni dan muzeja: Izložba KOD kod Meštrovića, 18. – 25. svibnja 2017., autorica projekta Vana Gaćina, autorica koreografije Nikolina Komljenović, Muzeji Ivana Meštrovića | Atelijer Meštrović, Mletačka 8, Zagreb

    Sam pokret plesačice je tek u rijetkim trenucima interaktivnosti s tehničkim sklopom djelovao kao vizualno-akustički instrument. Cijela kompozicija djela je unatoč stalnom kretanju i smjeru obilaženja konstrukcije djelovala zaustavljeno, statično, upravo kao skulptura, s elementom suptilnog, jedva primjetnog zvukovnog i svjetlosnog mobila
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moramo se zadovoljiti onim što je tu nazvano rajem na zemlji

    Gostovanje: Teatar Osmog Dana, Poznanj, Poljska, Dosjei, izbor tekstova Ewa Wójciak i Katarzyna Madoń-Mitzner (Barutana, Osijek)

    Upravo u situacijama u kojima glumci zaborave tekst pa se moraju podsjećati ili jedni drugima došaptavaju što trebaju reći, vidjela se njihova neiscrpna igrivost, želja za igrom i komunikacijom s publikom, umijeće snalaženja u glumačkim improvizacijama i dugogodišnje scensko iskustvo koje iz svake (nepredviđene) situacije uspije napraviti i izvući ono najbolje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedbe vlastite svijesti i savjesti ili protest art

    Uz triptih izložbu Otpor, pokret, promjena: Fragmenti aktivističkih i umjetničkih praksi u regiji od 1980-ih naovamo, s naglaskom na segment navedene izložbe koja je nastala kao izbor političkih performansa domaćih autora/ica od 2000. do danas, predvorje Kina SC, kafić Teatra &TD i Kiosk, Zagreb, 13. – 22. travnja 2017.

    Bila je to mala no bogata izložbena rekapitulacija protest arta s prizivanjem dokumenata ali jednako tako i svakodnevne snage otpora koja nam je trenutno i više nego potrebna (Jon McKenzie profetski je nazvao svoju knjigu Izvedi ili snosi posljedice: od discipline do izvedbe). A kako nismo izvodili ni provodili otpore u sustavnom nizu, posljedice se itekako osjećaju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Anarhičan performativ s točkom

    Uz promociju monografije Svena Stilinovića Neču. (ur. Branka Stipančić, DAF, Zagreb, 2017.), i izložbu Slobodan reći Neču (autorica koncepcije izložbe: Jasmina Bavoljak) Art Salon, Ilica 12, Zagreb, 31. ožujka – 8. travnja 2017.

    Što se tiče krvožednosti ekonomije, u okviru Svenova konstativa o geometriji krvožednosti, prve teorije koje su preletjele Atlantik u avionima, koje su iznajmili MMF i Svjetska banka, bile su ekonomske teorije neoliberalizma; bila je to tzv. doktrina šoka koja je ciljala na istočnoeuropsku ekonomiju kao sustav naslijeđen iz socijalizma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjetnik rata

    Performans Zeleni zagrljaj – 17 dana, 29. ožujka 2017. i otvaranje izložbe Zeleni zagrljaj Milana Božića, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 30. ožujka – 1. travnja 2017.

    Pri završetku performansa Zeleni zagrljaj – 17 dana Milan Božić zaogrnut u crnu togu (simbolički – toga, realno – prekrivač) interpretira vlastiti performans, rastvara pitanje umjetnosti i pitanje revolucionarne snage pjesme Padaj silo i nepravdo. Odnosno umjetnikovim riječima: „Ova pjesma je buntovnička, kao što je i ova izložba buntovnička.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • U stanju tihe buke

    Performans Neizdrživo, Trg bana Josipa Jelačića, Zagreb, 30. ožujka 2017.

    Nazvan i opisan kao „Choreographic documentary on public disappearance“, idejnost djela je bilo kroz pasivnu hijerarhiju izvedbe i promatrača u javnom prostoru ilustrirati prikazano stanje društva. Skala intenziteta se regulira samim radom predstave, njena nenapadnost i opuštenost korespondira i uvjetuje ponašanje ostalih gledatelja i prolaznika ...pročitajte cijeli tekst...
  • U maniri unakrsne rime

    Predavanje Dvije Alme – dramatične sudbine dvaju žena Marijane Pintar (popratni plesni program u koreografiji Desanke Virant)

    U tako kreiranoj promjeni raspoloženja i pozitivnom ozračju, doticaji života Alme Rosé i Alme Mahler ogledaju se i u fizičkom kontaktu dviju plesačica Martine Tomić i Ive Šolčić u drugoj koreografiji na glazbu Josefa Lannera. Opisujući i upisujući u prostor široke, otvorene, kružne geste, one u partnerskoj igri jedna drugoj nude i pružaju sigurnu podršku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šamansko, arhaično, fonetsko i, prije svega, feminističko

    Vokoperformansi Katalik Ladik

    U jednosatnom razgovoru, predavanju – predavačkom performansu i performansu Katalin Ladik je autointerpretirala vlastito iznalaženje umjetnosti performansa u kontekstu zvučne poezije. Bilo je to tih 1960-ti i 1970-ih godina kada je počela djelovati subverzivnom životnom akcijom žene, u smislu samohrane majke, i umjetnice u patrijarhalnom društvu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nosorog u bijegu od policijske države

    Uz 80. godišnjicu rođenja Tomislava Gotovca i 20. godišnjicu izvedbe performansa Prilagođavanje objektima na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!

    Uz 80. obljetnicu umjetnikova rođenja i 20. godišnicu izvedbe performansa Prilagođavanje na Trgu maršala Tita – Trg maršala Tita, volim Te!, izvedenom na Tjednu performansa Javno tijelo, izložbom Trg Maršala Tita, volim te! Institut Tomislav Gotovac u Institutu za suvremenu umjetnost obilježio je te obljetnice anarho-oca ex-YU i hrvatskoga performansa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Performativnost zidnih novina ili ulica = izvedba

    Uz izložbu Bacača Sjenki Zidne novine – Neispričani Zagreb, uz desetu obljetnicu projekta Zidne novine grada Zagreba, Galerija na katu, Kulturno informativni centar, Zagreb, 16. – 23. prosinca 2016.

    spin-off multimedijalnom urbanom projektu Bacača Sjenki, kroz svih njegovih deset izdanja, možemo reći kako takvom performativnom strategijom zidnih novina grad svakodnevice, može i treba postati kozmički. Odnosno, kao što je aktivist Jerry Rubin ustvrdio: „Život je teatar, a mi smo gerilci koji napadaju oltar autoriteta… Ulica je pozornica." ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kao da je bilo nekad… EKV

    Uz izložbu Himmlisch-irdische Freundschaft Željka Zorice Šiša koja je prezentirala njegove kontrolirane hepeninge na Festivalu Prvih (1.-4. prosinca 2016., Galerija SC, Zagreb, Festival Prvih, Domino i Kultura promjene)

    Željko Zorica Šiš u svojim je posljednjim radovima, a čiji smo presjek mogli vidjeti  na izložbi Himmlisch-irdische Freundschaft, u susretu ovozemaljskih i postmortalnih zamisli – odabrao Dalíjevu paranoičko-kritičku aktivnost, koja nam otkriva nova, objektivna značenja iracionalnog te na opipljiv način primiče svijet sumanosti prema zbilji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Psihička kuća glazbe i plesa

    Teatar &TD, Zagreb: Kuća na oštrici, red. Marina Petković Liker

    I ponovo apstrakcije ostaju razdvojene u svojim polovinama te dvokomorne kuće našega uma, gdje čitava priča o pokušaju komunikacije, o pokušaju razumijevanja, o pokušaju da se dobije topao odgovor Drugoga, od pokušaja da ne ostanemo na negativnim procjenama onih najagresivnijih u stadu, završava ženskim neredom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Re-enactment ljubavi i socijalne situacije

    Teatar &TD, Zagreb: Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija, autori: Autorski kolektiv

    Zasigurno da u sjećanjima živućih Kugla-lica sve ono što se izvedbeno ostvarivalo u nadrealističkoj evokaciji Kugla glumište: Salvador Dalí – Ljubav i pamćenje – Evokacija dakako nije nalik linearnom sjećanju, nego gomoljastoj, rizomskoj evokaciji, kako je to s pravom odredila Anica, ili kao što je to pokazano u videoinstalaciji Kao da je bilo sad...pročitajte cijeli tekst...
  • Shizofona pentalogija

    8. Perforacije Zagreb, 16. – 20. lipnja 2016.: Kuća ekstremnog muzičkog kazališta, Festival Perforacije, Teatar &TD, Zagreb, Svaka revolucija je bacanje kocki, osim što, autori: Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo

    Izvedbeni tandem Indoš – Vrvilo nose snagu shizofrene izvedbe kao što ju je to u Njemačkoj i Italiji nosio filmski dvojac Straub – Huillet jer sustavno izvedbeno demonstriraju da je drugačiji svijet ipak moguć, pa makar i na pozornici, i to u svim distopijama, antiutopijama i foucaultovskim heterotopijama međuljudsko-vampirskih energija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snaga discipline, crnilo egzistencije

    Zagrebačko kazalište mladih i Montažstroj, Zagreb: Borut Šeparović, Crna knjiga, red. Borut Šeparović

    Glazbeni songovi satirične i sarkastične oštrice, uporaba tehnologije koja upravlja nama, ali i mekano, ugodno kretanje i promatranje svijeta cijele predstave daju ovoj domišljenoj predstavi dozu topline i nade unatoč svemu. Crna knjiga pokazuje angažman i snagu Šeparovićeva kazališta, poetiku i energiju Montažstroja te svih iznimnih izvođača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvanserijski izvedbeni eksperiment

    1er Stratagème: I have Never Done This Before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Zaranjajući u zakutke YouTubea predstava I've Never Done This Before razbija iluziju o toj internetskoj stranici kao mjestu demokracije, donoseći na scenu oslabljenu on-line komunikaciju, izolaciju i kič-mentalitet, ali i kreativnost, razigranost, lucidnu kritičnost skrivenih jutjubera. Unutar tog polja autori grade svoj izvanserijski eksperiment ...pročitajte cijeli tekst...
  • Utjecaj Tesle na Zeleno čudovište

    1er Stratagème: I have never done this before, autori Barbara Matijević i Giuseppe Chico

    U naizgled djetinjem i naivnom načinu razmišljanja i prezentacije leži neobičan šarm ove predstave koja progovara o novoj generaciji ljudi koji za svaku informaciju odmah posežu za svojim mobitelima, tabletima ili računalima. Bitno je osvijestiti da se u eri interneta način informiranja i prostor imaginacije i nadahnuća bitno promijenio ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politički angažiran ples krijesnica

    7. Perforacije Festival, Rijeka – Split – Zagreb, 13. – 29. lipnja 2015.: BADco., Stranac, red. Goran Sergej Pristaš, tekst Goran Ferčec

    Piše: Jelena Mihelčić
    Koreografiju čini niz jednoličnih i repetitivnih migracija izvođača s jedne na drugu stranu scene te vrtnji oko svoje osi. Kasnije, kao da je idealizirani pan-mediteranski krajolik kakvog je Camus opisivao u svojim djelima, poslužilo kao koreografski predložak pa se izvođačice postepeno skidaju iz lanenih odijela do kupaćih kostima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razorne nevidljive katastrofe

    VRUM performing arts collective, Zagreb, Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Andri Beyeler, The killer in me is the killer in you, my love, red. Sanja Tropp Frühwald i Till Frühwald

    Piše: Iva Nerina Sibila
    The killer in me is the killer in you, my love će s tinejdžerskom publikom komunicirati dinamikom, vizualom, aktualnim i žestokim jezikom, odličnom glazbom i identifikacijom s bolnim mjestima. Odrasloj se publici obraća s druge strane, kroz pogled unazad prema sivoj zoni tinejdžerstva fokusom na sve one nevidljive, prešućene katastrofe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Specifičnost izvedbenog i tekstualnog koda

    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Mi smo kraljevi a ne ljudi, kor. i red. Matija Ferlin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    U koreografiranom solo materijalu otkrivamo specifične, dotad skrivene fizikalitete glumaca. Plesno-pokretna građa, vidljivo ferlinovskoga tjelopisa, a moćno sljubljena sa specifičnim tjelesnostima glumaca-izvođača, zaprema prostor negdje između dječjih pitanja i trauma nevidljivih, a u Mi smo kraljevi a ne ljudi često optuživanih i prozivanih odraslih ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tri bijela klauna djetinje duše

    Naj, naj, naj festival, Zagreb: Kazalište Mala scena, Zagreb, Jacques S. Matthiessen, Zašto baš ja?, red. Jacques S. Matthiessen

    Piše: Maja Đurinović
    Zašto baš ja? je predstava neobično fine, mirne, ozbiljne duhovitosti, tkane na pomalo retro, tatijevski nježan način. Budući da nema teksta i sve je u radnji i načinu obavljanja te radnje, mimski teatar zahtijeva iznimnu koncentraciju i usredotočenost na zadatak. Izvođači su precizni u izvedbi radnje i onda u otvaranju pogleda prema publici
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Usuditi se

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: Georges Biset, Carmen, koreoredateljica Selma Banich, muzički redatelj Ivan Fak

    U riječkoj Carmen nema sjaja, blještavila, plesa, kićenih kostima i svega drugog što se očekuje od opere, a fokus je na glazbi, likovima i njihovim odnosima. Za operu je vrlo neobičan i tjelesni angažman pjevača. Koreoredateljica Selma Banich suptilno je istaknula odnose likova pomoću pokreta, specifičnih pozicija u prostoru i fizičkog kontakta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fantazma o ljubavi

    Paradigma, autor Željko Drmić

    Piše: Jelena Mihelčić
    Za razliku pokreta, vizualni aspekt predstave pomno je promišljen. Iako ga zagrebačka umjetnička scena poznaje kao voditelja Kolaža, Željko Drmić je, barem kao autor u izvedbenim umjetnostima, novo ime. Paradigma je stoga prilično uspješna u namjeri, začudnosti, posebno vizualnom dojmu, dok joj je kao cjelini potrebno podosta uređivanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ugodni polusan

    Triko cirkus teatar, Kulturni centar Travno, Zagreb: Hans Christian Andersen, Snježna kraljica, red. Iva Peter-Dragan, kor. Sarah Bebe Holmes

    Zbivanja na pozornici, mahom izražena plesom na svili, slijede ili ilustriraju Andersenovu bajku, no nipošto doslovno ili banalno, ona su preobličena u samodostatnu vrijednost. Maštovti odmak od realnosti, s odmjerenim otplutajem u bajkovitu snolikost, s mnogo izvođačke pažnje, korak po korak, bez brzanja dočarava kvalitetu ugodna polusna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvedba Osijeka, ususret korporatizmu

    14. Performance Art Festival, Osijek, 18. i 19. srpnja 2014.

    Za ovogodišnje 14. izdanje Festivala kustosica Leila Topić odabrala je temu Izvođenje grada, u kojoj su sudjelovali Selma Banich, Mathieu Bohet, dvojac Lightune.G (Miodrag Gladović i Bojan Gagić) i Vlasta Žanić. Očito je da se ovakvim izvedbenim manifestacijama u javnim prostorima uspijeva razbiti makar na kratko struktura autoritarnoga grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slobodno istraživanje

    Teatar &TD, Zagreb: Planet 8, koncept, glazba i tekst Mirela Ivičević

    Uništeno cvijeće lijepo miriše, opći ugođaj ostvaren svjetlosnim oblikovanjem, šminkom, kostimima te osobnostima aktera i stvaratelja zrači elegancijom i privlačnom toplinom koja obuhvaća, a u nizu pomaknutih glazbenih rješenja i poteza, pred kraj komada, smješten je i buran odsječak fascinantne snage, dojmljivosti i uzbudljivosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Traganje za egzotičnom drugošću

    Kik Melone, Zagreb: Exotica, autori Pavle Heidler, Bruno Isaković, Darko Japelj, Silvia Marchig

    Na kraju predstave slika egzotičnog drugog, istodobno kolonijalnog i koloniziranog, konstruirana na zasijecanju u prošlost te na viziji društva utemeljena na egzotičnoj različitosti, opterećena „banalnošću egzotike“ pribježište traži u čisto fikcijskim svjetovima. Znanstveno-fantastičnim odrednicama egzotika izmješta se u područje utopističkog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje je okvir i kako s njim?

    15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.

    Predstave imaju čudan odnos prema protoku vremena – zbog ovisnosti o prisutnosti izvođača, o vlastitoj izvedbenosti, često im se tolerira duži vremenski raspon unutar kojih cirkuliraju festivalima i ostalim prezentacijskim modelima, nego što je riječ o ostalim umjetnostima. Možda baš zbog toga, zanimljivo je pogledati škako stare Trafikove predstave ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fascinacija kostima

    Marmot, Zagreb: Do kosti, kor. Irma Omerzo

    Predstava nema konkretan početak i kraj zbog čega ne bi smetao i neki drukčiji slijed sekvenci, ali ako se radi o kolažu možda baš tako treba i biti. Rad krasi nepretencioznost i jednostavnost, tematska jasnoća, i izvrsne izvedbe svih izvođača. Ipak, šteta je što unatoč fascinaciji kostima premalo vidimo pokret u kojem se ta fascinacija očituje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Između jezika i utopijskog raja

    Istovremeno drugi, kor. i red. Matija Ferlin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Koreografski, Matija Ferlin uspio je čemu streme mnogi, a to je dobiti koherentnu i prepoznatljivu estetiku koja djeluje kao da organski izlazi iz svakog pojedinog tijela, a istovremeno je minuciozno precizna u prostoru, ritmu i dinamici. Ništa nije prepušteno slučaju, mada se pokret kovitla prostorom, kao da izvire iz lišća, baš ovdje i sada. ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji