Eseji i portreti

  • Tijelo koje zvuči ritmom

    Sjećanje: Lela Gluhak-Buneta (Zagreb, 4. ožujka 1946. – Zagreb, 4. listopada 2017. )

    Piše: Maja Đurinović
    Između Igre zglobova (1966) i Barocco amore mio (1989), Lela Gluhak-Buneta je glavni, i poznati nam opus ostvarila unutar devet godina rada sa svojim Zagrebačkim plesnim ansamblom. Nije se priklanjala trendovima. Bila je nezasitna u traganju za poticajima iz područja likovnosti, glazbe, pisane riječi i folklorne baštine koje je pretakala u novi i drugačiji plesni izričaj ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prvi korak za mogući kazališni muzej

    Donacija Željka Jureše Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu

    U Muzeju za umjetnost i obrt ističu kako je to jedna od najvećih donacija u njegovoj 140-godišnjoj povijesti koja će, kao posebna cjelina pod nazivom Donacija Jelka Yureshe, obogatiti zbirku tekstila i modnog pribora, zbirku fotografije do 1950., zbirku novije fotografije, zbirku slikarstva, zbirku grafičkog dizajna, zbirku metala i knjižnicu muzeja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (1)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Predstava Jérôme Bel primjer je odmaka od modernističkog razumijevanja ontologije plesa: „U radikalnom otklonu od modernističkog otkrića esencije plesa u pokretu, Jérôme Bel upućuje da ontologija plesa počiva negdje drugdje: u nestabilnoj tenziji između prisutnosti i odsutnosti, svjetla i sjene, prostoru između ogoljenog mesa i skrivenog mesa.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (2)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Koreografija strukturira odnose; strukturira odnos mišljenja i postajanja materijalnim u vremenu. Umjesto unaprijed određenog očekivanja o nužnoj plesnosti u plesnim predstavama, koje onda samo je ili nije zadovoljeno, možda bi bolji  pristup plesnoj umjetnosti bio: zašto netko uopće pleše? I ako pleše, zašto pleše baš tako kako pleše? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unutar prirodnih putanja

    Sjećanje: Trisha Brown (25. studenoga 1936., Aberdeen, Washington, SAD - 18. ožujka 2017., San Antonio, Texas, SAD)

    Formalno plesno obrazovana prema metodama i estetici modernog plesa, Trisha Brown jedna je od vodećih figura u etabliranju principa kretanja na kojem se temelje gotovo sve suvremene plesne tehnike – ekonomičnost u pokretu. Bez njezinog doprinosa, mnoge razine plesne umjetnosti danas ne bismo mogli misliti i/ili raditi jednako ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mala Vila sa starog plakata

    Zapis o baletnoj i glazbenoj umjetnici Beati Devčić Domić

    Kada Margareta Froman 1940. koreografira Ščelkunčika zbog svoje ljupkosti, iznimnog talenta i muzikalnosti Beata dobija čast plesati ulogu Vile. Beata Devčić Domić i danas je redovita posjetiteljica kazališnih predstava i koncerata. Njezin enorman entuzijazam u umjetničkom ostvarivanju ostaje zapamćen kroz balet, folklor i glazbu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posvećenost i entuzijazam

    Sjećanje: Luciano (Luka) Perić (Zadar 1940. – Split 2017.)

    Piše: Sanja Petrovski
    Životni put Luciana Perića od prvog dana kada je svoje plesno obrazovanje započeo kod Kuzme Beovića sredinom pedesetih u Zadru, pa do kraja intenzivnog radnog života u Splitu, neraskidivo je vezan uz neuništivi entuzijazam, posvećenost i ljubav prema plesnoj umjetnosti. Bio je baletan i ravnatelj Baleta splitskog HNK-a te istinski zaljubljenik u baletnu umjetnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Umjesto čestitke

    U povodu 90. rođendana Ivice Sertića

    Piše: Mihaela Devald
    Uz sve profesionalne kvalitete, možemo reći kako je smisao za humor jedna od najznačajnijih osobina Ivice Sertića koje se svi plesači najradije i s veseljem prisjećaju. Devedeset godina života je respektabilna brojka, pogotovo ukoliko poznajemo Ivicu i znamo kako je on i u toj dobi iznimno vitalan te ne odustaje od umjetničkog stvaralaštva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Crta razdvajanja ili mjesto susreta

    Đavo u selu – Odnos tradicije i suvremenosti

    Piše: Mihaela Devald
    U kontekstu predstave Đavo u selu možemo reći kako su na stvaranje hrvatskog nacionalnog baleta i njegovu reprezentaciju utjecali Čeh, Slovenac i Njemica. Jedan od najjasnijih parametara za utvrđivanje nacionalnog statusa Đavla nije nacionalnost autora, ali bi mogla biti pripadnost glazbe Frana Lhotke nacionalnom smjeru hrvatske glazbe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad se u Parizu pojavio visoki, crni plesač…

    Sjećanje: Miljenko Banović (Zagreb, 1936. – Florida, 2016.)

    Piše: Maja Đurinović
    Miljenko Banović je kao plesač bio gostujući umjetnik na četrdesetak svjetskih scena i snimao za francusku televiziju. Osvrti ističu Banovića kao plesača profinjene tehnike, izvanrednu scensku ličnost, dostojanstvenog i poletnog princa (Labuđe jezero, Giselle, Pepeljuga, Silfide…), idealnog tumača – osjetljiva, strasna, visoke tehničke perfekcije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Subverzivnost i vizionarstvo Vaclava Nižinskog

    Kako je Fokin reformirao, a Nižinski revolucionirao balet ranog 20. stoljeća u Djagiljevljevoj trupi Ballets Russes (3)

    Sva akumulirana saznanja i utjecaji kojima je suvremeni gledatelj obilježen ne pomažu da stvaralaštvo Nižinskog doživljavamo poput artefakta nekog prošlog vremena. Ono i dalje pomiče granice percepcije i osupnjuje. Zanimljivo je, začudno i fantastično da i danas gledajući umjetnička djela trupe Ballets Russes gledatelj ostaje zapanjen
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pet Fokinovih reformi

    Kako je Fokin reformirao, a Nižinski revolucionirao balet ranog 20. stoljeća u Djagiljevljevoj trupi Ballets Russes (2)

    Prvu reformu Fokin temelji na scenskom realizmu gdje tema, sadržaj i stil koreografije odgovaraju dramskoj radnji. Uvidjevši kakav emocionalni učinak može proizvesti obična narodna pjesma na gledatelje, shvatio je u duhu Tolstoja, da živa umjetnost izravno govori emocijama i da je namijenjena širokim masama, a ne samo uskom krugu štovatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dalekosežan utjecaj

    Kako je Fokin reformirao, a Nižinski revolucionirao balet ranog 20. stoljeća u Djagiljevljevoj trupi Ballets Russes (1)

    U povijesti dvadesetog stoljeća niti jedna baletna kompanija nije izvršila tako dubok i dalekosežan utjecaj kao trupa Ballets Russes. Poput laboratorija eksperimentirali su sadržajem, plesnim idiomom, koreografskim stilom, scenskim prostorom, glazbom, scenografijom, kostimografijom, čak i sa samom fizičkom pojavom plesača ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rudolf Laban i berlinska Plesna olimpijada

    Skup 80 godina od jedinstvenih i prijepornih Tanzwettspiele tzv. Plesne olimpijade održane u Berlinu 1936., Zagreb, 29. studenoga 2016.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Rudolf Laban sasvim sigurno nije bio nacist, no svjesno je sudjelovao je u nacifikaciji njemačke kulture, a u ime razvoja plesne umjetnosti. Na koji način to kontroverzno razdoblje integrirati u njegovu umjetničku ostavštinu koja je usporediva s onima Arnolda Shoenberga i Vasilija Kandinskog, zahtjeva još istraživačkog i teorijskog rada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Louis XIV – kralj koji je izumio balet

    Povijest baleta – u povodu filma The King Who Invented Ballet: Louis XIV and the Noble Art of Dance, red. Paul Wu

    Kralj Louis XIV počeo je plesati vrlo rano. Prvi puta je nastupio s trinaest godina, nakon. Nijedan kralj prije a ni poslije nije bio toliko strastveno odan plesu. Bio je elegantno građen, lijepih tjelesnih proporcija i prekrasne duge plave kose. Svoju najveću ulogu, po kojoj je i dobio naziv Kralj Sunce odigrao je u baletu La Ballet de la nuit ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples, razgovor, utisak

    Sjećanje: Đurđica Kunej (1962-2016), koreografkinja, plesna pedagoginja, plesačica

    Vijest da je prekinut put plesa drage kolegice i plesne partnerice Đurđica Kunej šokirala me u istom trenutku otvarajući prostor tišine u meni; počela su se redati sjećanja i slike. Kao mlad plesač u Studiju za suvremeni ples plesao sam sa Đurđicom, zajedno smo prolazili procese nastanka predstava, trenutke pred premijeru ili izlazak pred publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dalje od Gurovih stopala

    Maja Drobac o vlastitom plesnom izričaju

    Kao praktikantici bharatanatjama, usađena mi je dužnost za istinom. Za prenošenjem tuđih priča koje imaju svrhu pokucati na vrata svijesti gledatelja, Kao dijete suvremenog plesa, odgojena sam da mislim izvan okvira, No onda dolazi balet. I zapetljava cijelu priču još više. Jer se protivi suvremenom iskazu da ples nije težak i posvećen rad
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hvala Maestro!

    Sjećanje: Žarko Prebil (Split, 8. siječnja 1934. – Rim, 12. lipnja 2016.)

    Vježbe  s Maestrom bile su veoma naporne, a njegovo poznavanje klasičnog baleta beskrajno, i on bi neumorno objašnjavao sve dok svi ne bi dosegli željenu razinu. Slijedio sam Prebila u Rim, i također uzimao privatne satove kako bih produbio svoju tehniku. Zahvaljući onome što mi je prenio, postao sam prvak  u Teatro di San Carlo u Napulju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uskrsnuće uništenog arhiva

    Zadarska plesna scena (4): Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Ideja o otvaranju Plesnog odjela u Glazbenoj školi Blagoje Bersa nije nastala odjednom. Godine 1970. nakon definitivnog odustajanja od pripojenja Baletnog studija Glazbenoj školi, ravnateljica Marija Poklepović u suradnji s Vlastom Kaurić, plesnom pedagoginjom i koreografkinjom, organizira Odjel za balet i ritmiku u Zadru
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Romantičarsko razdoblje Kuzme Beovića

    Zadarska plesna scena (3)

    Piše: Sanja Petrovski
    Kuzma Beović je svojim znalačkim radom i entuzijazmom kroz rad s Baletnim studijom postigao zapažene rezultate u popularizaciji plesne umjetnosti. Plesač, koreograf i nadasve pedagog, osvojio je Zadar šarmom, neiscrpnom energijom i plesnom umjetnošću. Masovnost uključivanja mladih u programe podržavale su vladajuće strukture grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomak prema suvremenom kazalištu

    Zadarska plesna scena (2)

    Piše: Sanja Petrovski
    Nikada ni prije ni poslije na pozornici kazališta u Zadru nije bilo toliko plesnih predstava kao u vrijeme ravnateljstva Jadranke Svaguše od 1997. do 2002. Kazalište je tih godina otvorilo vrata plesnom repertoaru, bilo da je iz područja suvremenog plesa, klasičnog i modernog baleta ili izvedbenih umjetnosti. Odaziv publike bio je velik ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od menade do danas

    Zadarska plesna scena (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Povijest kazališta na ovom području stara je tisuću godina, a Zadar je najstarije mjesto u Hrvatskoj koje bilježi tu vrstu aktivnosti (Tihomil Maštrović). Povijest zadarske plesne scene započinje otvaranjem Hrvatskog narodnog kazališta (27. ožujka 1945.), koje u svojoj drugoj sezonin pokreće „Baletsku školu Narodnog Kazališta“ pod vodstvom Zore Colnago ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apsolutna glazba za slobodu pokreta

    Glazbeni predlošci Mije Čorak Slavenske – promjena paradigme glazbe za ples u prvoj polovini dvadesetog stoljeća

    Inovacija korištenja apsolutne glazbe kao stimulansa pokreta trajno je nadahnjivala Miju Čorak Slavensku na pokret određen samo vlastitim ritmičkim zakonitostima i unutarnjim sadržajem same glazbe. Kroz cijelu karijeru ona ostaje vjerna koncepciji korištenja glazbe za ples začetoj u izričaju slobodnog plesa Isadore Duncan
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poticanje kreativnog diskursa

    Konferencija Adaptation and Dance (Adaptacija i ples), Centre for Adaptation, De Montfort University, Leicester, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2. ožujka 2016.

    Piše: Katarina Žeravica
    Izlaganja su se s različitih aspekata bavila analizom plesnih adaptacija stavljajući u središte promatranja sam ples i plesni narativ, dramaturgiju, tekstualni narativ ili pak različite vizualne elemente kao sastavne dijelove plesnih predstava/adaptacija. Stoga su izlaganja otvorila pitanja od poimanja plesa i plesne adaptacije kao hibridnog medija umjetnostii na dalje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slobodni ples

    Škola za ritmičku gimnastiku i umjetnički ples Gertrude Kraus

    Piše: Katarina Žeravica
    Svestrana umjetnica Gertrud Kraus svojim je djelovanjem uvelike zadužila Europu pomičući granice plesne umjetnosti, propitujući plesom datosti društvenog konteksta u kojem je djelovala, te odgajajući naraštaje plesačica i plesača prepoznajući i potičući njihovu kreativnost, talent, specifičnost i individualnost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uvijek aktualna

    Mia Čorak Slavenska ili O profesiji sa stavom (2)

    Piše: Mihaela Devald
    I dok se nedostatak dnevnih vježbi za baletni ansambl te slaba tehnička sprema plesača (o kojima piše Mia Čorak u tekstu u Jutarnjem listu 1935.) iz današnje perspektive čine dalekima i nemogućima, neki problemi zvone, neugodno nas podsjećajući na stvarnost. Iako nas od tog teksta dijeli više od osam desetljeća, određene teme koje otvara i dalje su aktualne ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povezivanje klasičnog i modernog

    Mia Čorak Slavenska ili O profesiji sa stavom (1)

    Piše: Mihaela Devald
    Jedna od Mijinih najčešćih preokupacija kojom se kontinuirano bavila bilo je povezivanje klasičnog i modernog plesnog izraza. Premda školovana u klasičnoj maniri, Slavenska se još kao mlada balerina susretala i s modernom plesnom tehnikom te je vrlo rano postala svjesna načina na koji je moderna plesna tehnika može nadograditi kao umjetnicu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neizbrisiv trag u srcima

    Sjećanje: Sorin David (Buzău, Rumunjska, 23. lipnja 1954. – Zagreb, 12. studenoga 2015.)

    Piše: Mihaela Devald
    Netko je jednom rekao kako je plesač upravo na sceni najogoljeniji te kako ste, vidjevši njegov nastup, ustvari saznali sve o njemu. Tako nam je Sorin, naizgled miran i staložen, upravo na sceni pokazivao svoju snažnu emotivnu stranu. Iznimno ozbiljno shvaćajući svaku svoju ulogu, maksimalno se davao, intenzivno proživljavajući svaki nastup ...pročitajte cijeli tekst...
  • Promjene u pristupima plesu

    Sjećanje: Vera Maletić (Beograd, 6. lipnja 1928. – Columbus, 15. listopada 2015.)

    Piše: Maja Đurinović
    Vera je od početka profesionalnog bavljenja plesom bila usmjerena i na pedagošku djelatnost. Znanja i iskustva stečena u Zagrebu, sudjelovanja na europskim kongresima i boravak u New Yorku, gdje se još 1966. upoznala s pretečama i inicijatorima postmodernoga plesa, definirale su središte njezinog umjetničkog istraživanja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jasna Layes Vinovrški – migracija i sustavi kontrole

    Što su to migracijska tijela? (4)

    Jezik je vrlo važan u migracijskim procesima – zato je on neizostavni dio predstave. „Walter Benjamin govori da je izvanredno stanje svako stanje u kojemu nemamo kontrolu, a takva stanja više nisu izuzetak. Nesigurna stanja proizvode se s namjerom stvaranja ekonomskih dobitaka. Zanimalo me kako to mogu postići u izvedbenom obliku.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Alessandro Sciarroni – migracija kao vrtnja

    Što su to migracijska tijela? (3)

    U talijanskom gradu Bassano del Grappa sudionici projekta upoznali su pojedine imigrante s Lampeduse. Talijani imigrantima, priznaje Sciarroni, nisu skloni. „U Italiji je izuzetno teška situacija. Ljudi se žale da vlada misli jedino na imigrante i na njihove probleme, a da zapostavlja svoje građane. Naravno da to nije istina.“
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Senzibilitet za pokret

    Sjećanje: Davor Šiftar (1950.-2015.)

    Krajem sedamdesetih te tijekom osamdesetih nije bilo plesne izvedbe KASP-a na kojoj Davor Šiftar nije bio nazočan. Milani Broš bilo je od iznimne važnosti da upravo on snima nastupe KASP-a. Činio je to vrlo profesionalno, s istaknutim smislom za pokret, detalje, dramaturgiju; dokumentiranje onoga što se u plesnoj umjetnosti u trenu pretvara u prošlost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Su-Feh Lee – Migracija kao otvorenost prema novome

    Što su to migracijska tijela? (2)

    Svoja iskustva stečena tijekom dvogodišnjeg projekta Su-Feh Lee iznijela je u obliku umjetničkog predavanja pod nazivom Stvari koje nosim. Dok pleše Su-Feh Lee sluša svoje tijelo, osluškuje animalnu stranu svoga bića, objekte koji je okružuju, prostor i publiku. Ne želi nametati svoju volju, nego supostojati sa svima i svime u sebi i oko sebe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cécile Proust – Migracija kao osnaživanje

    Što su to migracijska tijela? (1)

    Ethnoscape je predstava u kojoj Cécile Proust želi dati glas imigrantima. „Imigranti su za mene junaci. Oni bi trebali biti svima nama primjer jer mijenjaju sudbinu svojom voljom. Nemam namjeru govoriti o masi jer problem imigracije nije masovan, nego osoban. Zanimaju me određeni pojedinci i njihove priče jer je svaka od njih jedinstvena.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Najbolji baletni partner svoga vremena

    Sjećanje Maje Bezjak na baletnog partnera Damira Novaka (Zagreb, 8. svibnja 1935. – Zagreb, 2. kolovoza 2015.)

    Osjećaj Damira Novaka za os svoje parnerice, bilo da joj pomaže u vrtnji pirueta ili je u prenoskama spušta, ta neopisiva sigurnost kojom je vladao u svakom trenutku zajedničke igre, bio je njegov prirodni dar koji mu je dao naslov najboljeg partnera toga vremena, i kao takav bio je vrlo traženi gost na svim baletnim pozornicama bivše države ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak buto majstora

    Sjećanje: Ko Murobushi (Tokio, Japan, 14. lipnja 1947. – München, Njemačka, 18. lipnja 2015.)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Ko Murobushi bio je jedan od najpoznatijih svjetskih buto umjetnika i učitelja koji je nastupao u rodnom Japanu, ali i u brojnim svjetskim gradovima. Obilježio je generacije plesača, izvođača, glumaca i entuzijasta koji su prošli kroz njegove buto radionice i seminare kroz koje im je otvorio put prema njihovom vlastitom izričaju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Škola umjetničke tjelesne kulture

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (2)

    Piše: Maja Đurinović
    Ana Maletić otvorila je svoju prvu Školu umjetničke tjelesne kulture u Zagrebu u jesen 1932. Već iz naziva je jasno da je to područje koje nastoji pomiriti i objediniti različite interese. Ukratko, Aninim riječima: „Tjelesna kultura je u prvom redu pedagoško sredstvo: ona hoće da odgoji generacije, ona želi da ih osposobi za bolji i intenzivniji život.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teški počeci

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (1)

    Piše: Maja Đurinović
    Koliko je dopisa i sjajno sročenih obrazloženja utemeljenih na međunarodnim iskustvima Ana sročila i poslala na instance političke i kulturne moći! Uzalud. Škola nikako da zaživi onako kako ju je ona zamislila, u kontekstu akademske zajednice, nego je zadržana na razini zanata, srednje stručne spreme, nešto malo više od fizičkih radnika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ruke su labuđa pjesma

    Sjećanje: Maja Pliseckaja (Moskva 20 studenog 1925. – München 2. svibnja 2015.)

    Piše: Mihaela Devald
    „U početku ne bijaše riječ, nego pokret! Bijaše ples. U to sam uvjerena!“ – poručila je Maja Pliseckaja u svojoj poruci za Dan plesa 1996. Gledajući danas snimke njezinih izvedbi koje svježe i uzbudljive postojano odoljevaju ispitu vremena, sigurna sam da za Maju kraja nema i da će i buduće generacije odrastati njezinom umjetnošću, njezinim plesom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prelazeći most

    Odnos između tradicije i kazališno plesne konvencije te njezine dekonstrukcije u djelu Williama Forsythea tijekom rada u Frankfurtskom baletu (2)

    Piše: Mihaela Devald
    Jedno od ključnih načela koje Williama Forsythea vodi kroz cijelu karijeru je odgovornost. Odgovornost prema plesačima zbog posvećenosti koju pokazuju u radu s njim. Odgovornost prema umjetnosti ili kako je sam Forsythe često naziva „pristup poslu“. Odgovornost prema publici najbolje se očituje kroz neprestano preispitivanje vlastitih djela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uzbudljivost izvedbe

    Odnos između tradicije i kazališno plesne konvencije te njezine dekonstrukcije u djelu Williama Forsythea tijekom rada u Frankfurtskom baletu (1)

    Piše: Mihaela Devald
    Svako Forsytheovo djelo pa čak i njegovi „baletni baleti“, ima svoj strukturni okvir u kojem postoji prostor za improvizaciju i kreativnu slobodu. Tako na primjer i u Duetu baleta Herman Schmerman postoje trenuci u kojima plesači imaju slobodu improvizirati i iako to publika možda neće znati točno definirati, upravo su to oni trenuci koji podižu uzbudljivost izvedbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak plesnoga filozofa

    Sjećanje: Michael Bernard (1926.-2015.)

    Piše: Katja Šimunić
    Michel Bernard, filozof svakom porom svoje kože, neumorno je istraživao izražajnost tijela i onoga što je nazvao „plesni korporeitet“, više od trideset godina tvrdoglavo i strastveno se zanimajući za suvremeni ples. Neumoran gledatelj, prijatelj mnogih plesača i koeografa, bio je velikodušan i istodobno zahtjevan profesor ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadilaženje granica prosječnosti

    Nagrada za životno djelo Nenadu Lhotki i autobiografija Jill Lhotke

    Ovogodišnji dobitnik Nagrade za životno djelo udruženja Dance Manitoba koja se dodjeljuje se „za neizmjeran doprinos plesnoj umjetnosti, zbog čega će naša zajednica nastaviti rasti i cvjetati“ je, postumno, Nenad Lhotka. Na samoj nagradi upisana je zahvala tom plesnom umjetniku za nadilaženje granica prosječnosti i za širenje granica izvrsnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Demokratizacija plesa

    Pitanje demokratizacije plesa na primjeru postmodernih koreografa Judson Dance Theatrea

    Judson Dance Theater (JDT) nije se bavio demokratizacijom; bio je platforma za stvaranje umjetnosti čije su karakteristike djelovanja uvelike uvjetovane izvanjskim okolnostima. Njegova dominantna funkcija uvijek je bila primarno umjetničkog karaktera – preispitivanje medija plesne umjetnosti. Pojam demokratizacije je svojevrsni nusproizvod JDT-a ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples u dosluhu s čarolijom svjetlosti

    Loïe Fuller (Fullersburg, Sjedinjene Američke Države, 15. siječnja 1862. – Pariz, 1. siječnja 1928.)

    Loïe Fuller, američka glumica i plesačica, (možda najtočnije izvođačica) te inovatorica na području plesnog i vizualnog teatra značajno je djelovala na europsku avangardnu umjetničku scenu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Bila je „neka vrst velikog živog cvijeta duginih boja ili divna libela u stalnom pokretu svjetlosti“, pisao je Pierre Loti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesati Bolero mokre kose

    Simpozij / radionica Petar Dobrijević i Ljubinka Dobrijević – sukreatori Baleta 20. stoljeća, Zagreb, 4. i 5. listopada 2014.

    Bilo je neizmjerno zanimljivo provesti dva dana u društvu Ljubinke Dobrijević, slušajući njezina sjećanja, gledajući fotografije i snimke i diveći se impresivnim karijerama dvoje umjetnika. Umjetnika koji su nam važni upravo zbog svoje veze sa hrvatskim baletom. I koliko god mislimo da su nam poznati, u stvari ih ne poznajemo onoliko koliko zaslužuju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled iz crne vreće

    Zapis Ine Sladić u povodu rada i nastupa u projektu Gradnja Isabelle Shad, prezentiranom na 31. Tjednu suvremenog plesa

    Isabelle Shad u Zagreb je došla sa scoreom cijele predstave Gradnja. Kako je predstava već igrana u Berlinu, najbitnije za nas bilo je sprijateljiti se s vrećama i pokušati ih vidjeti kao dio nas. No score je bio otvoren za nove mogućnosti, što je proces činilo još zanimljivijim. Nove ideje nalazile su otvoreni dio scorea i jednostavno se u njega uklopile
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pedagoška misija

    Miloš Sofrenović i Luis Gallo Mudarra, voditelji majstorske radionice Ćula esencije / The Senses of the Essence

    Kao pedagozi nismo našli konačne odgovore nakon procesa rada. Ono što vjerujemo i nadamo se da smo postigli kod sudionika, to je osjećaj transformacije koju su sa nama doživjeli. Nadamo se da smo uspjeli ponuditi kreativnu platformu putem koje će moći dalje sami proširiti i produbiti svoju osobnu stvaralačku metodologiju rada
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okviri analize identiteta

    15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.

    TRAFIK je predstavio konstantu kvalitete svog rada koji je još uvijek tematski aktualan, a teoretski, estetski i izvođački pristupačan publici i kolegama. U 15 minuta TRAFIK-a Trafikanti su krenuli korak dalje, pozivajući gledatelja ne samo na zajedničko razmišljanje, nego i zajedničko sudjelovanje u stvaranju koreografskog prostora
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak inovativne dramaturginje

    Sjećanje: Marianne Van Kerkhoven (1946- 2013)

    Piše: Katja Šimunić
    Znamenita belgijska dramaturginja i teoretičarka Marianne Van Kerkhoven autorica je teksta Gledati bez olovke u ruci koji je pronicljivim promatranjem rada dramaturga na plesno/kazališnoj predstavi istodobno distancirano analitičan i inspirativno eksplozivan. Dramaturga on opisuje kao pretvarača osjećaja u znanje i obratno ...pročitajte cijeli tekst...
  • Danseur noble

    Sjećanje: Milorad Mišković (26. ožujka 1928. Valjevo, Srbija – 21. lipnja 2013. Nica, Francuska)

    Godine 1956. Milorad Mišković Miška osniva svoju baletnu trupu: ima nas, sve u svemu sedmero, a petero nas je iz bivše Jugoslavije! I kasnije, nakon odlaska prve ekipe trupa se redovito popunjava plesačima iz naših krajeva. I – vrlo uspješno djeluje dugi niz godina proputovavši cijeli svijet pod njegovim vodstvom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posve svoja

    Sjećanje: Milana Broš (15. svibnja 1930. – 18. prosinca 2012.)

    Piše: Maja Đurinović
    Umrla je Milana Broš. Nekom neobičnom igrom sudbine njezina biografija povezuje najvažnija imena hrvatske povijesti plesa. Od Mije Čorak Slavenske kao prve učiteljice, pa onda Olge Orlove i Margarite Froman kao predstavnica novog ruskog baleta, preko Ljevakovića kao velikog autoriteta folklornog plesa do Ane Maletić...pročitajte cijeli tekst...
  • Zašto se danas baviti plesom?

    Ispovijest mladoga umjetnika – motivacija

    Najzanimljivija mi je karakteristika suvremene plesne umjetnosti njezina potencija prema želji da stalno rekonceptualizira načine razmišljanja kako sa strane umjetnika, tako i sa strane gledatelja. Ona, kao takva, u biti koja je dobro poznata struci, a gotovo strana svima izvan tog uskog kruga – stoji provokativna nekome tko je gleda s krive strane ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak nepopravljivog zločestog dečka

    Sjećanje: Nigel Charnock (1960-2012)

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Britanski plesač, koreograf i redatelj Nigel Charnock bio je jedan od najistaknutijih protagonista britanske plesne scene. Ironičan, duhovit, energičan i beskompromisan, ostavio je dubok trag na europskoj izvođačkoj sceni. Svi mi koji smo ga imali prilike vidjeti uživo, to iskustvo nosimo kao jedno od doživotnih nadahnuća
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uspon koreografskim Ljestvama

    3. simpozij o djelu Milka Šparembleka: Šparemblekov rad u trupi Ballets 1956 de Paris de Milorad Miskovitch, Zagreb, 17. lipnja 2012.

    Piše: Andreja Jeličić
    Osobna svjedočanstva i usmena povijest – neki su od glavnih izvora za povijest plesa notornu po manjku materijalnih zapisa i izvora. Zbog toga je ovakav javni susret i suočavanje trojice nekadašnjih suradnika događaj od iznimne važnosti u pokušajima da se dokumentira razdoblje od velikog značenja za domaću, ali i za europsku povijest plesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak plesne intelektualke

    Sjećanje: Laurence Louppe (1938-2012)

    Piše: Katja Šimunić
    Laurence Louppe kao dugogodišnja je plesna kritičarka bila odlična poznavateljica francuske plesne scene, a kao pedagoginja imala je bogato iskustvo u verbaliziranju plesnoga iskustva. Kao praktičarka u dijalogu s plesačima i koreografima modelirala je svoju plesnu misao propitujući je i iskušavajući perceptivne pomake
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zaštitnik tradicije francuskog baleta

    Roland Petit, francuski plesač, koreograf i redatelj (Villemombleu kraj Pariza, 13. siječnja 1924. – Geneva, 10. srpnja 2011.), u povodu godišnjice rođenja

    Petit je dugo plesao u svojim baletima. Visok, vitak, formiran u, u to vrijeme najboljoj, školi klasične tradicije, solist baleta u dvadesetoj godini. Od Les Forains, Carmen, preko Cyrana i Quasimoda sve do Coppeliusa, Petit je sjajan u tim karakternim ulogama. Plavi anđeo jedan je od njegovih najzanimljivijih baleta zahvaljujući njemu kao tragičnom i bijednom profesoru Unrathu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trbušni ples za pet minuta slave

    Orijentalni plesovi: Fantazije i stvarnost

    Poput mnogih tečajeva u kojima šarlatani nude prosvjetljenje – easy way, izlječenja, čudesnu vidovitost itd... trbušni ples nudi čitavu listu magičnih rezultata. Ponekad se prodaje kao tečaj za bolje zdravlje, buđenje senzualnosti, traganje za „boginjom u sebi“ ili pak kao „najstariji ples na svijetu“. Što sve te ljude navodi da vjeruju u te jeftine pamflete?
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U teatru učestvuje i moja duša

    Žarko Prebil u povodu 60 godina profesionalnog bavljenja baletom

    S mišljenjem Žarka Prebila da je klasični balet trajno nasljeđe koje će uvijek imati nezaobilazno mjesto u umjetničkom plesu složit će se svi ljubitelji baleta. Njegov uspjeh u njegovanju klasičnih tradicija u velikoj mjeri proizlazi iz njegove ljubavi prema klasičnim, emocionalnim predstavama te želi da u teatru učestvuju i razum i osjećaji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prvi hrvatski danseur noble

    Sjećanje: Nenad Lhotka (Zagreb, 30. studenog 1922. – Winnipeg, 24. siječnja 2011.)

    Nenad Lhotka je zasigurno prvi hrvatski danseur noble tj. partner glavnoj ženskoj ulozi, primabalerini, i nositelj svega dramskog i lirskog u baletu. To je doista i bio: visok, vrlo elegantan, miran, izdržljiv, dobro odgojen, i zaista vrlo muzikalan. Nisam ga nikada vidio neraspoloženog, nervoznog, uznemirenog ili ljutog. Svima nam je bio uzor
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što donose baletna natjecanja

    Razmišljanja povodom Međunarodnog natjecanja baletnih plesača Mia Čorak Slavenska u Zagrebu

    Piše: Andreja Jeličić
    U baletu, smatramo li ga još uvijek umjetnošću običan jednostruki tour attitude en dedans izveden s čistom linijom, s dinamički točnim ili čak izazovno pomaknutim smještanjem u muzičku frazu te s artistički promišljenom, koreografiji primjerenom ekspresijom daleko više govori od fizički isforsiranog no besadržajnog četverostrukog okreta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Za let si tijelo stvoreno

    Sjećanje: Odile Duboc (1941 – 2010)

    Piše: Katja Šimunić
    Na plesnim je istraživačima da slijede specifične memorijske tragove plešućeg tijela kakvo je stvarala Odile Duboc, da ga učine čitljivim onima koji nisu poznavali tu nježnu, tihu umjetnicu posve predanu plesu i njezin rad. Jedna od opsesivnih plesnih figura u tom radu bila je – let tijela. Odile Duboc voljela je element zraka i plesna tijela često usmjeravala u vis ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vjernik iz Béjartovog hrama

    Sjećanje: Petar Dobrijević (1927-2009)

    Piše: Maja Đurinović
    Petar Dobrijević, plesač, plesni pedagog i koreograf jedan je iz one sjajne generacije koja se krajem 1950-ih odvažila iskušati na pariškoj sceni. Prije dvije godine rekao da se nikada nisu udaljili duhovno od Mauricea i da nije neobično da i nakon više od pola stoljeća "slijede put osvijetljen njegovom bakljom". I sada ga je, na žalost, Maurice ponovno pozvao ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tamo gdje počinje ples

    U povodu 55. godišnjice osnivanja zadarskog Baletnog studija Kuzme Beovića

    Kuzma Beović (1914-1997) živio je od 1954. u Zadru. Odgojio je gradsku mladež, naučio ju bečkim manirama, društvenim plesovima i ljubavi prema umjetnosti. Silni entuzijast i impulzivni kreativac, živio je umjetnički, plesao na pozornicama Europe, bio šarmantan gospodin i vizionar, a njegovo nasljeđe osjeća se i danas. Hvala mu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na sceni, u tijelu, u memoriji

    Suvremeni ples u Hrvatskoj u 2008.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Arijadna na Naxosu Marjane Krajač predstava je koja je izazvala najviše oprečnih mišljenja i angažiranih diskusija. Pitanje (de)konstrukcije ženskog lika unutar autorske metodologije, odnos prema popizmu i masovnim medijima, zatrpanost informacijama i njihova devalvacija, citatnost koreografskog materijala i mnogo toga još čine predstavu kontroverzom godine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Baletne večeri

    Kratki pogled na hrvatski balet u 2008.

    Piše: Maja Đurinović
    Najznačajnijim baletnim događajem u 2008. godini čini mi se Baletna večer, suvremeni baletni triptih vrhunskih europskih koreografa. Praizvedba djela mladog Lea Mujića uz već priznate koreografije Vasca Wellenkampa i Nacha Duata, pokazala je fascinantnu suvremenu (baletnu) tehniku plesanja i uopće europsko poimanje baletne scene 21. stoljeća ...pročitajte cijeli tekst...