Dinamična cjelina

Kapital, kor. Tina Dobaj Eder i Gregor Kamnikar, produkcija Flota, Murska Sobota, gostovanje u Zagrebačkom plesnom centru

  • Flota, Murska Sobota: Kapital, kor. Tina Dobaj Eder i Gregor Kamnikar, foto: Petra VeberKapital je plesna predstava zanimljive i zabavne forme, dinamične interakcije s publikom. Na duhovit i povremeno uznemirujući način oslovljava aktualno pitanje – što je kapital, ali i kolaps u koji dovodi prevođenje svih vrijednosti u novac.

    U Kapital se ulazi s papirom koji posjetitelja upućuje da na podu pronađe broj označen na ulaznici. Nimalo lak zadatak s obzirom na mrkli mrak, oznake rasute po podu bez jasnog sistema i tek svjetlo vlastitog mobitela. Zabavna, ali i pomalo frustrirajuća igra. Umjesto sjedalice na ulazu dobivamo ogromnu knjigu naslovljenu Kapital.

    Prvi dio predstave je duet autora koji se kreću kroz publiku. On je u odijelu, a ona u kaputu, zlatnim cipelicama i torbici, s kojih visi oznaka cijene. Ona je koketna, lutkasta, a njegova se igra doima poput moćnog, programiranog i opasnog stroja koji u jednom trenutku nemilosrdno izvikuje naredbe na japanskom.

    Nakon presvlačenja u opušteniju plesnu odjeću i skidanja cipela prelaze u drugi kod te njihova koreografija postaje razigranija i osobnija. Iz publike se neočekivano uključuju u izvedbu gosti; jedan plesač obilazi publiku iskrivljenog tijela i lica poput prosjaka-invalida, druga izvođačica šapatom nudi svoje organe po akcijskoj cijeni, a treći jednostavno – pleše. Očito svaki unosi u predstavu vlastiti kapital. Treba naglasiti zanimljivu vizualnu atmosferu predstave koju potpisuje scenografkinja Maja Rijavec i odličnu glazbu koju uživo izvodi Samo Pečar.

    Flota, Murska Sobota: Kapital, kor. Tina Dobaj Eder i Gregor Kamnikar, foto: Petra VeberIznenada, predstava se prekida i autor preko mikrofona objašnjava kako su upravo potrošili kompletan budžet za ovu izvedbu i ukoliko želimo nastaviti gledati, morat ćemo sakupiti dodatna sredstava. Sekunda predstave iznosi otprilike 7 kuna…

    Razina plesne izvedbe izuzetno je visoka; iz CV-a Tine Dobaj Eder čitamo da je članica trupa kao što su Rosas i Forsythe, a iz njezinog eksplozivnog i bogatog nastupa jasno je i zašto; Gregor Kamnikar, koji se bavi istraživanjem tjelesne inteligencije i somatskim tehnikama, upečatljiv je i snažan plesač. Koreografski je jasno da svaki od autora unosi u izvedbu vlastiti tjelopis, vlastitu dinamiku i osobnost, koja se ujedinjuje u prostoru zajedničke ideje.

    Forma predstave se razvija kroz čvrstu matricu koju drži autorski dvojac, u koju se uključuju svaki put drugi gosti čiji performansi-intervencije daju svakoj izvedbi drugačiju kvalitetu. Kapital iz naslova u ovom je slučaju osobni pokret ili plesna predstava, nasilno prekinuta istekom određenog budžeta. Možda najzanimljivije je to da je publika prilično pasivno dočekala zamolbu za dodatnim financiranjem iz vlastitog džepa, te je nakon sakupljenih samo 10 kuna viđeno još – cijela sekunda i pol predstave.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 7. prosinca 2009.


    koreografi & plesači: Tina Dobaj Eder & Gregor Kamnikar
    scenografija: Maja Rijavec
    glazba: Samo Pečar
    oblikovanje svjetla: Andrej Hajdinjak
    produkcija: Flota, zavod, Murska Sobota
    koprodukcija: Flota Ljubljana, Ops! zavod Ljubljana, Plesna izba Maribor, Plesni Teater Ljubljana
    partner: Bunker, Ljubljana

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji