Vjernik iz Béjartovog hrama

Sjećanje: Petar Dobrijević (1927-2009)

  • Petar i Ljubinka Dobrijević, Baudelaire, Grenobl, 1968.Prije nešto više od dvije godine, krajem studenog 2007. posjetila sam bračni par Dobrijević. Našla sam ih u tuzi, jer su upravo saznali za smrt Mauricea Béjarta, prijatelja i umjetnika uz čije su djelo živjeli i podržavali ga tijekom dvadesetak godina. Tada smo puno pričali, pogledali neke filmove iz njihove arhive i zajedno oblikovali tekst posvećen sjećanju na Béjarta. I od onda imam želju organizirati neki susret, predavanje u kojem bi nam oni, Ljuba i Petar, kao vjerni suradnici i sudionici jednog značajnog poglavlja u svjetskoj povijesti plesa oslikali to vrijeme i rad. I trebali smo se ovih dana čuti, i onda sam u petak, 11. prosinca saznala – da nas je Pero napustio. Uistinu, iznenada i prerano. Bio je to vrlo bogat život – i imali smo još tako puno pitanja za njega…

    Petar Dobrijević, plesač, plesni pedagog i koreograf jedan je iz one sjajne generacije koja se krajem 1950-ih odvažila iskušati na pariškoj sceni. Plesačku karijeru je započeo u Ladu, odnosno tada još folklornom ansamblu Joža Vlahović, gdje ga se pamtilo po sjajnim, visokim skokovima u Šiptarskoj suiti Ane Maletić. Zatim je 1955. prešao u Balet HNK u Zagrebu koji vodi Octavio Cintolesi i pleše u Petruški Stravinskog i La Valse Ravela. Tu je susreo i buduću suprugu Ljubinku. Na poziv Ane Roje i Oskara Harmoša gostuje u Splitu kao Romeo. U Pariz odlazi 1957. gdje je angažiran kao solist u trupama Jeanine Charrat, Ludmile Tcherine i Les etoiles de Paris M. Miškovića. Kao plesač i solist u Béjartovoj trupi nastupa na premijeri znamenitog Posvećenje proljeća Stravinskog, a sljedećih dvadeset godina zajedno sa suprugom ostaje Béjartovim suradnikom.

    Petar Dobrijeviñ, Tatro alla Scala, foto: E. PiccaglianiBio je jedan od suosnivača Ballet du XXe siècle, majstor baleta, a kao Béjartov asistent postavlja njegove balete u pariškoj Operi, milanskoj Scali, u Stockholmu, New Yorku. Tako, primjerice, priprema i Nurejeva za glavnu ulogu u Posvećenju proljeća. Vodio je balet u Teatro comunale u Firenci, bio zamjenik umjetničkog direktora Mauricea Béjarta u Briselu, član i predsjednik žirija na europskom natjecanju za mlade plesače Prix de Lausanne; bio je umjetnički savjetnik i baletni majstor u Bayerisches staatstheater u Münchenu, direktor baleta u Saarländisches staatstheater Saarbrücken, baletni majstor u Ballet de Monte Carlo. Sa suprugom je osmislio i vodio švicarsku baletnu akademiju u Zürichu, a zajedno su bili i gosti baleta u Torinu, Rio de Janeiru i Budimpešti. Njihov posljednji veliki zajednički projekt je bila baletna večer u Beogradu gdje postavljaju Paquitu Minkusa i Francesku da Rimini Čajkovskog.

    Petar Dobrijević, vjernik iz Béjartovog hrama, mi je prije dvije godine rekao da se nikada nisu udaljili duhovno od Mauricea i da nije neobično da i nakon više od pola stoljeća "slijede put osvijetljen njegovom bakljom". I sada ga je, na žalost, Maurice ponovno pozvao.

    © Maja Đurinović, KULISA.eu, 13. prosinca 2009.

Piše:

Maja
Đurinović