Kut i ja

Gradsko kazalište Trešnja, Zagreb i Plesni centar Tala, Zagreb: Tamara Curić, Larisa Navojec, Tri skockana praščića, red. Tamara Curić, Larisa Navojec, Damir Klemenić

  • Gradsko kazalište Trešnja, Zagreb: Tamara Curić, Larisa Navojec, Tri skockana praščića, autorice, red. Tamara Curić, Larisa Navojec, Damir Klemenić

    Novi projekt Kazališta Trešnja Tri skockana praščića napravljen je u suradnji s Plesnim centrom Tala, a posvećen je onoj maloj, izvornoj, okrutnoj publici koja zahtijeva punu i stalnu izvođačku prisutnost i angažman. Nema predaha i ništa se ne podrazumijeva! Autorice Tamara Curić i Larisa Navojec postavile su prostor igranja na kartonski kvadrat na sredini scene a publika je smještena na sve četiri strane. Iako tako svaki od četvero izvođača ima svoju grupu djece, zapravo se u dinamici mijena stalno igra na sve četiri fronte.

    Autorice, koje su ujedno uz Damira Klemenića i koreografi/redatelji ovog odličnog projekta, kao plesači uvijek i ponovno kreću od – tijela. Tijelo je ja, naša jedinstvena rezonantna, pokretna kutija, „titrajući hram“, kako je to, još početkom prošlog stoljeća, lijepo definirao jedan od prvih plesnih mislilaca Rudolf Laban. A onda se to tijelo još može obući u vanjske omote i mijenjati oblike. Osnovni rekvizit u ovom su slučaju – obične kartonske kutije.
    Gradsko kazalište Trešnja, Zagreb: Tamara Curić, Larisa Navojec, Tri skockana praščića, autorice, red. Tamara Curić, Larisa Navojec, Damir Klemenić
    Kad u četiri KUT-a stanu četiri JA, to je već čvrsti temelj za scensku građevinu, živu i pokretnu, zaigranu i titrajuću arhitekturu. Naravno, uvjet je da su svi JA složni; u protivnom se građevina stalno urušava, baš poput poznatih kućica iz priče Tri praščića. Četiri JA četiri su osobe naglašenih karaktera. Na izvedbi 14. travnja u 11 sati to su bili Maja Kovač: naivna, nježna, radoznala, pjesnički zanesena, mekanih plesnih pokreta; Katarina Opić: čvrsta, odlučna, sistematična, direktna i uglata u kretanju (nema sumnje, gradi samo s ciglama!) i Zoran Pribičević: spor, uvijek malo umoran i može zaspati u hodu – naspram vuka Damira Klemenića, osebujnog, tvrdoglavog, dječaka, pravog Grge Čvarka, nesigurnog pa onda pakosnog i agresivnog u igri, a onda opet, nakon poziva na zajedništvo, dobrog i nespretno zaigranog.

    Klemenićeva neodoljiva eksplozivna energija i akrobatska spremnost (kao i djeci najprihvatljivija uloga!) na neki način je i pokretač radnje i scenske dinamike, razlog stava i sukoba, promjene vrlo čitkih i prepoznatljivih međusobnih odnosa. Napeta, oprezna tijela, spremna na brzi napad i uzmak, on baš drži malu publiku u iščekivanju i nepredvidivosti reakcije. (Na ovom ću mjestu iskoristiti priliku i reći da je Klemenić dan prije primio nagradu na za najboljeg glumca na Malom Maruliću za predstave Kazališta Trešnja Tijelo i VIS životinje…)
    Gradsko kazalište Trešnja, Zagreb: Tamara Curić, Larisa Navojec, Tri skockana praščića, autorice, red. Tamara Curić, Larisa Navojec, Damir Klemenić
    Predstava Tri skockana praščića paralelno s prikazivačkom razinom u stalnoj je interakciji s djecom, a najveće je umijeće zapravo održati tijek i nužnu distancu izvođača i publike, jer su djeca, opuštena i hrabra u svojim grupama, smještena uokolo i na istoj razini poda, pozvana na igru – spremna na preuzimanje impulsa. Potrebna je velika kontrola situacije da se održi ravnoteža između zainteresiranog i aktivnog sudjelovanja u primanju scenske igre, a da se opet zaštiti čarobni prostor nužan za gradnju kazališne priče. Tek na kraju, kada se od kartonskog poda napravi šator, izvođači povedu svoje grupe u završno iskustvo prolaska kroz zatvoreni, tajanstveni prolaz, odnosno ispod scene.

    Uz navedene i viđene izvođače iz programa je razvidna još jedna postava koju čine autorice Curić i Navojec, te Silvio Vovk i Petar Cvirn. Dramaturginja je Ana Tonković Dolenčić, glazbu je za ovu prigodu skladao Willem Miličević, a scenografiju i kostime je osmislila Zdravka Ivandija.

    © Maja Đurinović, PLESNASCENA.hr, 18. travnja 2011.

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji