Igra unutarnjeg i vanjskog

Plesni centar PULS i Centar mladih Ribnjak, Zagreb: Refrakcije, plesni performans, autori Ana-Maria Bogdanović i Bruno Isaković

  • Plesni centar PULS i Centar mladih Ribnjak, Zagreb: Refrakcije, plesni performans, autori Ana-Maria Bogdanović i Bruno IsakovićDvorana Centra mladih Ribnjak odiše posebnom, toplom klupskom atmosferom. Na sceni izvođački duo – Ana-Maria Bogdanović i Bruno Isaković (autorski tim performansa, uz dramaturšku suradnju Marine Petković Liker). Granica između izvođača i publike vrlo je mala – publika je postavljena polukružno uz rub izvedbenog prostora (ulazeći u njega). Izvedbeni prostor publici čini još bližim i vizualna percepcija toplih boja (koje se čine kao da su bliže promatraču) – vreća za sjedenje crvene boje u dubini, pri kraju tog prostora, te žuta haljinica izvođačice. Izvođači nastavljaju publiku uvlačiti u svoj prostor: laganim koracima, koji, postupnim dodavanjem kontakata očima s publikom, glasa (pjevušeći), ritma (udarajući ga o sebe), glazbene podloge, gradiraju u gust, fluidan, sinkroni ples. Izvođači pritom djeluju kao da se centriraju, ulaze u sebe; istodobno pounutruju izvedbeni prostor i prelijevaju svoje unutarnje stanje u prostor čineći ga emocionalno sve gušćim.

    Plesni fluid se lomi: plesačica gubi plesni impuls i nastavlja tek plošno i gotovo panično pratiti plesne pokrete plesača. On joj daje sugestije preko publike šapćući pojedincima („možeš to i na drugačiji način“) preko kojih ona dobiva informaciju raspitujući se što je kome rekao. Izvođač nastavlja pratiti početne impulse, ples zamijenivši govorom, mimikom, gestama i širokim osmjehom – iskazujući osjećaje nadahnuća, ispunjenosti, sreće i vedrine. Izvođačica reagira bijesom i nastojanjima da naruši to stanje ometajući ga, nasrćući na njega sve brutalnijom fizičkom grubošću, no neuspješno. Potom mijenja tijek situacije inicirajući igre poput lovice, pogađanja starosne dobi pojedinaca u publici, držanja kontakta očima bez treptanja.
    Plesni centar PULS i Centar mladih Ribnjak, Zagreb: Refrakcije, plesni performans, autori Ana-Maria Bogdanović i Bruno Isaković
    Pritom se odvija komunikacija između njih dvoje (uključujući i komunikaciju s publikom), kojom se izmjenjuju nijanse standardno prisutne u međuljudskim odnosima, kao što su sukob, zadirkivanje, provociranje, suosjećanje. Izvođač suptilno preokreće tijek te situacije potičući izvođačicu na iskazivanje želja. Razmišljajući o svojim željama i iskazujući ih, ona ulazi sve dublje u sebe, što je vidljivo po sve zadubljenijem, melankoličnijem i sjetnijem izrazu lica; on je pritom kiti napuhanim crvenim balonima. Zanimljiva je upotreba balona, koja ovdje čini se da funkcionira kao simbol zaštite osjetljivoj djevojci; kao simbol darivanja, u kombinaciji s emocionalno intenzivnom crvenom bojom darivanja snage, odlučnosti, moći, hrabrosti, strasti; te jednostavno kao simbol želja.

    U trenutku kada izvođačica nastoji napuhati balon sileći ga, ispuhuju se svi baloni, asocirajući tako na neostvarivane želje. Grozničavo i tjeskobno skuplja ispuhane balone, pokušava ih podrediti svojim latentno očajnim, neurotičnim ili perfekcionističkim prohtjevima. Suprotno, izvođač pritom pleše prekrasan, s velikim crvenim balonom u ustima, izazivajući pritom doživljaj slobode, užitka, lakoće, zdravog srca. Izvođači se stapaju u početni zajednički ples sugerirajući kružnost zbivanja, kao da se spajaju u jedno stanje, iz kojega su tijekom performansa susretali ono što ga dijeli.

    Plesni centar PULS i Centar mladih Ribnjak, Zagreb: Refrakcije, plesni performans, autori Ana-Maria Bogdanović i Bruno IsakovićKako je izvedba nastala „kroz promišljanja o odnosu između unutarnjeg i vanjskog, intuitivnog i naučenog, želje i mogućnosti, odnosno o mjestu gdje se dva stanja suprotstavljaju i lome određeni tijek promišljanja i situacije“, vidljivo je da izvođač djeluje kao pokretač tog unutarnjeg, a izvođačica vanjskog. Pokretima i akcijama prikazuju unutarnje procese i njegove refrakcije – izvedene glatkim prijelazima iz jednog tijeka u drugi. Karakteristično je za ove umjetnike da istražuju nove forme plesnog izražavanja, za ovaj istraživalački projekt posuđuju odlike performansa: akcije, pokreti i procesi u prvom planu, spoj elemenata plesa, kazališta i glazbe, pri čemu dramaturgija, izvedbena tijela i prostor dolaze do izražaja, neposredan odnos s publikom, uvlačenje publike u srž radnje. Za razliku od većine performansa koji se u današnje vrijeme najčešće bave šokiranjem ljudi, rezultat je vedar, topao i razigran performans (čemu pridonosi i percepcija balona kao najboljeg prijatelja svake zabave). 

    © Mirna Rončević, PLESNASCENA.hr, 2. lipnja 2011.

Piše:

Mirna
Rončević

kritike i eseji