Izravna demokracija

Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula

  • Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula, foto: Jasenko Rasol

    Projekt Tko si ti i otkud ti pravo pokrenuo je Vilim Matula, glumac poznat ne samo po sjajnim ulogama i stalnom istraživanju i pomicanju granica svog medija nego i kao žestoki aktivist osjetljiv na svoja i opća građanska prava. U svom nastupu ovom se prigodom oslonio na poeziju Branka Maleša (zbirka Vertigo). Priključila mu se Irma Omerzo, također vrlo angažirana umjetnica, nešto manje vidljiva, odnosno tiša u javnosti – jer je i cijelo područje njezina djelovanja: suvremeni ples – neverbalan i na rubu društvene pažnje. I kao treći u tom, antičkom zazivu Muza, u kojem su poezija, ples i glazba jedinstveni umjetnički stav u komunikaciji sa zajednicom, nastupio je čelist Stanislav Kovačić, svestrani (i ulični) glazbenik.

    Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula, foto: Jasenko RasolNjihov nastup dogodio se u Klubu kina Grič (tako blizu sjajnog, predizbornog, blagdanski obasjanog gradskog centra!), u pravoj toploj, pomalo improviziranoj, starinskoj kazališnoj rupi, koje se ni Alan Ford i njegovi prijatelji iz tajanstvene cvjećarnice grupe TNT ne bi postidjeli. Matula vodi program jednostavno, intimno i direktno, dijeleći s publikom kao s prijateljima i istomišljenicima svoju zbunjenost i začuđenost stvarnošću. Stvarnošću koju proizvodi logika svemogućeg, krajnje nemoralnog Kapitala i uz koju se Malešovi stihovi „tri trefa i kosi / tarzan uz 9. pivo / gube uzbekistan / u kistanju“ čine sasvim jednostavnima i prihvatljivima… Riječ je o finom cinizmu; nema tu provala krika i bijesa, psovke, vulgarnosti. Mali, komorni skup ozbiljan je, građanski, obrazovan i naivan u recepciji i razmatranju suvremenih društvenih fenomena i to, naravno, u sprezi sa sadržajem izaziva veseo, oslobađajući smijeh koji prepoznaje.

    Za razliku od glasnog promišljanja aktualnih tema koje zbunjuju govornika, sekvence pokreta, male etide na temu (poput početnog kimanja glavom), neobični plesni brojevi u neobičnom kabareu (bez ukrasa ili erotskih aluzija), koje Matula i Omerzo izvode zajedno, jednoznačne su i znakovite u simbolici gesta.
    Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula, foto: Jasenko Rasol
    Irma Omerzo tiha je, nenametljiva, koncentrirana pratilja koja tijelom diskretno komentira sadržaj. Kad Matula i posve zavede pričom, najednom osjetimo njezinu prisutnost. Ona je uopće apstraktnija u pokretu od Matule, čije je kretanje, kao i govorenje poezije, sigurno i izravno u prijenosu značenja.

    A Kovačić tijekom cijele izvedbe tiho sjedi u uglu sa svojim čelom, i čini se potpuno slobodnim u odabiru vremena i izraza za svoje zvukovne intervencije, odnosno glasno očitovanje komentara. Koji put podrži izvođače, koji put – odšuti, ili samo kratko prereže ili se duhovito poigra na temu eskiviranja tražene svirke.

    Tako je u vrijeme velikih nacionalnih predizbornih aktivnosti ova mala grupa umjetnika izložila svoj program: zajedništva, slobodnog izbora izražavanja i – izravne demokracije.

    © Maja Đurinović, KAZALIŠTE.hr, 29. studenoga 2011.
    Teatar 2000, Zagreb: Tko si ti i otkud ti pravo, pokretač projekta: Vilim Matula, foto: Jasenko Rasol

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji