Kustosi pred kamerom

Video instalacija Tvoj zadatak je odabrati, autorice: Tea Tupajić i Petra Zanki, Tvornica Jedinstvo, 25. – 27. lipnja 2012.

  • Video instalacija Tvoj zadatak je odabrati

    Video instalacija Tvoj zadatak je odabrati, redateljice Tee Tupajić te koreografkinje i izvođačice Petre Zanki, rezultat je višegodišnjeg rada na projektu The Curators Piece, čiji je interes uloga kustosa u izvedbenim umjetnostima. Instalacija je bila postavljena od 25. do 27. lipnja u Tvornici Jedinstvo u Zagrebu, a prethodili su joj publikacija, odnosno čitav jedan broj časopisa Frakcija posvećen kuratorstvu u izvedbenim umjetnostima, kojeg su uredile, te predstava čiji su izvođači i koproducenti odabrani kustosi. Predstava prije toga nije izvedena u Hrvatskoj, a namijenjena je izvođenju na festivalima svih pozvanih kustosa.

    Video instalacija se sastoji od devet ekrana od kojih se svaki može zasebno preslušati vlastitim slušalicama. Na svakom ekranu vidi se istovrsni kadar samo snimljen s drugim protagonistom – osobama iz različitih zemalja zaduženima za sastavljanje programa, prema riječima autorica, važnih europskih i svjetskih festivala izvedbenih umjetnosti. Oni su Per Ananiassen (Norveška), Sven Age Birkeland (Norveška), Barbara Raes (Belgija), Zvonimir Dobrović (Hrvatska), Vallejo Gantner (Australija / SAD), Danjel Andersson (Švedska), Florian Malzacher (Austrija / Njemačka), Priit Raud (Estonija) i Gundega Laivina (Litva). 
    Video instalacija Tvoj zadatak je odabrati
    U krupni plan Tupajić i Zanki postavljaju ruke kustosa u izvođenju istog zadatka: na raspolaganju im je nekoliko malih predmeta, šibice, kockica, loptica, minijaturna majica i sl., od kojih oni trebaju odabrati deset te sastaviti festival, objašnjavajući pritom svoje odluke. Identitet snimanih protagonista nije istaknut u videima.

    Ovim jednostavnim postupkom Tupajić i Zanki izravno supostavljaju načine razmišljanja i metodologije pojedinih kustosa, pokušavajući barem djelomično razotkriti inače nevidljive sustave u čitavoj mašineriji proizvodnje umjetnosti zapadnjačkog umjetničkog tržišta. Utoliko je ovaj projekt zanimljiv i vrijedan jer ponire u sam sustav unutar kojeg postoji, i postavlja pitanja o njegovom funkcioniranju, i to iz kuta autorica koje još uvijek barem u neku ruku djeluju u hrvatskom kulturnom sustavu koji nije tržišno orijentiran, a teži to postati.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 16 srpnja 2012.

Piše:

Jelena
Mihelčić