Socijalna koreografija o solidarnosti

3. Ganz novi festival, festival razvojnog kazališta, Zagreb, 14. – 22. rujna 2013.: Halfbreadtechnique, kor. Martin Schick

  • Halfbreadtechnique, kor. Martin Schick

    Kritike kapitalizma između ostalog ističu kontradiktornost proizvodnje, odnosno rada grupe i neravnomjernu raspodjelu rezultata na pojedince, odnosno manjinu. Unutar takva danas dominantnog društveno-ekonomskog sustava, umjetnost je jednako suučesnik, ali i rijetko uistinu slobodno mjesto u kojem je moguće promišljati drugačija rješenja.

    Švicarski koreograf Martin Schick s adresom u umjetnički popularnijem Berlinu, u radu Halfbreadtechnique (Postkapitalizam za početnike) pokušao je svoj privilegirani položaj visokoškolovanog dobro plaćenog umjetnika iz zemlje koja je simbol licimjerja svjetskog financijskog tržišta, iskoristiti kako bi doista predložio neki drugačiji svijet, dijeleći što ima, s onima koji nemaju. „Halfbreadtechnique je optimalna izvedba za mene i moje tematske preokupacije: nema pozornice, nema putujuće skupine, a imam pristup ljudima pri stvaranju neprekinutih odnosa i pokreta. To je sve što zasad mogu poželjeti.“, kaže Martin Schick koji je u Zagrebu 15. listopadu gostovao na Ganz novom festivalu u polukružnoj dvorani Teatra &TD.
    Halfbreadtechnique, kor. Martin Schick
    Što je dakle Halfbreadtechnique iliti tehnika polovine kruha? Schick svoju pozornicu na gostovanjima u manje sretnim državama, kao i svoj honorar kojeg mu daje švicarska kompanija poznata po čokoladama, svojevrsnom simbolu potrošačkog mentaliteta i ugode, dijeli s jednim lokalnim plesačem i publikom koja se želi za novac blamirati na pozornici sudjelujući u njegovoj predstavi i zabavi ostatka publike. Tomu prethodi uvodno predavanje u kojem prezentira svoj način rada i ironično iz vreće označene vodećim svjetskim valutama vadi kartonske glave multimilijardera Billa Gatesa i Warrena Buffetta, poznatih po odricanju od svojih popularno zvanih ekstra profita za potrebe zaklada, nataknuvš im aureole.

    I dijeli tako Shick, vrlo uvjerljiv performer, svoju iznadprosječnu hrvatsku plaću i pozornicu najprije na pola s hrvatskim plesačem Brunom Isakovićem, koji hini zaprepaštenje neobično lako zarađenom lovom, a onda na sve manje dijelove s i više nego suradničkom zagrebačkom publikom koja oduševljeno hrli ostvariti svojih pet minuta na pozornici. Kada podijeli sav novac i scenski prostor, Schick se kreće zaduživati kod publike. A kada ostatak publike više ne pristaje na njegove do tada uspješne propozicije ili čak protestno odlazi, on kreće s njom manipulirati premiještanjem s jedne strane gledališta na drugu, da bi na kraju konačno scenu potpuno prepustio anarhiji plaćenika kako iz publike, tako i iz režije.
    Halfbreadtechnique, kor. Martin Schick
    Halfbreadtechnique je socijalna koreografija, termin kojim se detaljno bavi Andrew Hewitt u knjizi Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement, u kojoj je ples, jednako društveni, kao i onaj umjetnički, prostor za promišljanje mogućnosti društvenog uređenja. U ovom slučaju Schick s jedne strane predlaže svijet u kojem ljudi pronalaze sreću ne u potrošnji i razmetanju svojim materijalnim viškom, nego u dijeljenju istoga. S druge strane to je i koreografija svakodnevnih privatnih pokreta, ponajviše nesuvislog zbunjenog skakutanja, koja u ovom slučaju, uz plemenitu namjeru promicanja ideje solidarnosti, inscenira i reality show zabavu ispražnjenu od sadržaja i kvalitativne selekcije. Tako autor zapravo prezentira i pozitivne i potencijalno negativne strane svoje ideologije koja svakako ostavlja materijala za razmišljanje.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 31. listopada 2013.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji

...zabilježili smo