Kazalište ili galerija ili posve svejedno?

Spider Event Zagreb, Zagrebački plesni centar i Gliptoteka HAZU, 21. – 23. studenoga 2013.

  • Loge 22: Konkretheit

    Međunarodni putujući projekt Spider Expand! u kojem sudjeluje i hrvatska umjetnička organizacija de facto, u Zagreb je doveo Spider Event. Jedan je to u nizu događanja u različitim europskim gradovima s ciljem mobilizacije plesača, djelatnika u kulturi i performera putem rezidencija, izvedbi i debata. Iza koncepta Spider Expand! stoji slovenski umjetnik Matej Kejžar, inače član slavne belgijske plesne skupune Rosas. Uz de facto osnivače Sašu Božića i Barbaru Matijević, u projektu sudjeluje i Kejžarova organizacija Pekinpah / Kink Kong iz Ljubljane, zatim skupina Collectif Loge 22 iz Lyona kao i organizacije DansCentrumJette iz Brusselsa, DAN.C.CE/Dance Cultural Centre iz Atene te LaborGras iz Berlina. 

    Zagrebačko se sjecište te paukove mreže gradova, organizacija i događaja, kroz formu mini festivala od 21. do 23. studenog, fokusiralo na pitanje izvedbe u galerijskom kontekstu. Na programu je bilo nekoliko predstava većinom gostujućih umjetnika kao i izložba (Ne)određenost pokreta u prostoru plesnog diskurza u Gliptoteci HAZU, s hrvatskim izlošcima interdisciplinarnog karaktera na razmeđi likovnosti i plesa. 
    Izleti Jasenka Rasola
    Prednost ovog jednokratnog mini-festivala, naspram dugovječnijih, eklektičnih festivalskih inačica, jest tematizacija jednog užeg pitanja, kao i programatsko olakšanje koje ne mora udovoljavati imperativu uvjetno rečeno velikih prokušanih imena i produkcija pa prostor dobivaju one manje, okrenute eksperimentu i istraživanju. S druge strane, projekt svojim pogodnim konceptom osigurava financijsko zaleđe Europske komisije čime mu je omogućena, za ovdašnje prilike jaka medijska vidljivost i promocija. Mana ili bolje reći nezahvalna strana priče jest terminsko preklapanje događaja s već tradicionalnom inflacijom istovrsnih događanja u Zagrebu tijekom studenog i prosinca.

    Umjetnički direktor Spider Eventa Zagreb, redatelj, dramaturg i koreograf Saša Božić, predstavio je ovom prilikom izvedbe autora iz Belgije, Norveške, Francuske i Slovenije, te je u okviru događanja izvedena i zagrebačka premijera njegove Trilogije (Love will tear us apart; Boys don’t cry i the_beatles). O nekim radovima koji su prikazani na spomenutoj izložbi već smo pisali – filmovi Trisolistice i Plesati sa… Irme Omerzo, film Transformance Nine Kurtele, a izložene su i fotografije Izleti Jasenka Rasola koje jedine svjedoče plesnim izvedbama u planinskom pejsažu, instalacija White on White Nine Kurtele i IS_land Petre Hrašćanec te video rekonstrukcija izvedbe Jukebox Ksenije Zec i Petre Hrašćanec.
    Aurora, autorica Meytal Blanaru
    Festival je otvorila belgijska autorica izraelskog porijekla Meytal Blanaru. Njezin rad u nastajanju Aurora crpi nadahnuće iz rubne tjelesnosti divlje djece koja su prve godine života provele bez ljudskog kontakta, u divljini ili zatočeništvu. Blanaru posvećenom izvedbom postiže potpuno iščašen način kretanja, dajući ljudskome tijelu novu dimenziju između animalnog i strojnog fizikaliteta, proširujući granice njegova poimanja. Iako rad u nastajanju, u kontekstu tematske zaokupljenosti Spider Eventa Zagreb postavlja se pitanje nije li zapravo sasvim zanimljivo i dostatno promatrati takav pokret čisto kao galerijski uokviren izložak, bez nužnosti teatarskog odnosno dramaturškog strukturiranja.

    Rad Black norveške autorice Mette Edvardsen možda bi ipak bio prikaldniji izvan tradicionalnog black boxa, jer izveden na sceni Zagrebačkog plesnog centra u nekom momentu usred izvedbe pati od jednoličnosti. Zanimljiv pomak u njezinom slučaju događa se u potpunom odbacivanju konvencionalnog scenskog prostora kao fizičke manifestacije. On je prepušten gledateljevoj imaginaciji. Edvardsen jednostavnim i čistim poigravanjem glasom i mimskom gestom gradi imaginativnu zvučno-prostornu mrežu. Čini to uzastopnim i izvedbeno vrlo zahtjevnim ponavljanjem riječi, tvoreći ritmičnu podlogu koja vibrira prostorom, dok gestom markira predmete i okolinu. U konceptu, viđeno je vrlo slično radu hrvatskog autora Pavla Heidlera prikazanom na ovogodišnjem Tjednu suvremenog plesa.
    Black, autorica Mette Edvardsen
    Francuska skupina Loge 22 odlučila se za izvedbu svoje Konkretheit u specifičnom duguljastom galerijskom prostoru Gliptoteke HAZU, koji je ne jednom zaintrigirao i hrvatske autore – njezinom se izrazitom dubinom na donekle sličan način pozabavila primjerice Željka Sančanin u Private in Vitro prije deset godina. Konkretheit se odvija između dvije grupe gledatelja posjednute na kranjim rubovima galerije dok se prostor između postupno raščišćuje od potpune zadimljenosti. Gustoća dima/magle i mogućnost kako velike udaljenosti tako i velike blizine gledateljima podloga je za poigravanje s (ne)vidljivošću zbivanja. Za razliku od prethodne dvije izvedbe u ZPC-u, ova iako galerijska, ima vrlo jasnu dramaturgiju, štoviše ona je ključna. Loge 22 pred gledatelje postavlja obrnuti proces rada na koreografiji od apstrakcije i zamagljene ideje, do upisivanja konkretnih značenja pokretima pomoći teksta, objekata i glazbe – što donekle podsjeća na još jedan rad hrvatskih autorica, svojedobno također izveden u istom prostoru, radi se o predstavi Orangecut, skupine OOUR.
    the_beatles, autor Saša Božić
    Božićeva Trilogija je na Spider Eventu Zagreb zaokružena trećim nastavkom the_beatles. Osim što je autor umjetnički ravnatelj događanja, predstava sa Spider Eventom nema drugih programskih poveznica i zapravo je svejedno gdje ju se izvodi – funkcionirala bi jednako u galeriji, u parku, privatnom stanu kao i na kazališnoj pozornici. Odnos plesa s popularnom glazbom kojeg autor ističe kao glavnu temu Trilogije, zapravo je puno manje zanimljiv od podteksta. Popularna glazba u podlozi sva tri dijela samo je zvučna kulisa koja aktivira određene emocije iz kolektivne memorije, dok Božić postavlja i neka možda važnija pitanja – kome uopće pripada izvedba, tko na nju ima pravo, koliko je zapravo relativan i nestabilan pojam plesačke virtuoznosti u suvremenoj plesnoj izvedbi, i koliku važnost u konačnici ima i uživanje u plesu, kako za izvođača, tako i za publiku, kao i izvođačka iskrenost.

    Spider Event Zagreb ugostio je i slovenske autore, pokretača Spider Expand!-a Mateja Kejžara i njegov Ovo nije hit te Leju Jurišić i Teju Reba s predstavom Sofa.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA, 17. prosinca 2013

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji

...zabilježili smo