Čudan fenomen zvan Festival

31. međunarodni plesni festival ImPulsTanz, Beč, 17. srpnja – 17. kolovoza 2014.: Ivo Dimchev, Fest, red. Ivo Dimchev

  • Ivo Dimchev, Fest, red. Ivo Dimchev, foto: © Maximilian Pramatarov, www.impulstanz.com

    Uz Talking Head Chrisa Harringa i Jérôme Bel Jérômea Bela, Fest Ive Dimcheva smješten je u elitni reprizni segment programa ImPulsTanza nazvan Classic. Fest je premijerno izveden 2013, u koprodukciji, a na programu ovog, najobimnijeg europskog okupljališta plesnog svijeta. Rodom iz Bugarske, ikona queer performansa i radikalnih fuzija fizičkog teatara, koreografije, glazbe i likovnosti, Ivo Dimchev međunarodni je ugled stekao solom Lili Handel (2004). Trenutno djeluje u Briselu gdje vodi vlastiti prostor Volksroom u kojem prezentira mlade autore. Od 2013. rezidentni je umjetnik u Kaaitheateru, a među brojnim nagradama najzanimljivija je ona, zasad posljednja u njegovu CV-u – The Magnolia Award (nagrada grada Szczecina) za P Project u obrazloženju koje stoji da mu je dodjeljena za „političku i društvenu nekorektnost i propitivanje osobnih i kulturnih uvjetovanosti“.

    Kontroverzan na svakom koraku, u Festu nastavlja rad na omiljenim temama – moći i međusobnoj eksploataciji unutar umjetničkog miljea, tematizirajući četverokut umjetnik – programator – tehničar – kritičar, a koristeći seks kao metaforički poligon. Fest je kvartet temeljen u tekstu, komorna drama u kojoj mise-en-scène naglašava mentalno i emocionalno stanje protagonista, pomičući ubojitu ironiju prema formi tragedije, a njezine junake narcisoidno uzvisuje na arhetipske junake – unutar tržišta suvremenog plesa.
    Ivo Dimchev, Fest, red. Ivo Dimchev, foto: © Maximilian Pramatarov, www.impulstanz.com
    Priča prati bugarskog izvedbenog umjetnika imenom Ivo Dimchev na putovanju na fiktivni festival u Kopenhagen gdje izvodi svoj rad Some Faves. Prva scena otkriva tijek razgovora s programatoricom festivala prepun obostranog, nepovjerenja, kontradikcija i anksioznosti. Scena kulminira pregovorom oko visine honorara u kojoj Dimchev otvara ključno pitanje: što umjetnik prodaje i što naplaćuje? Je li predstava mjerljiv produkt umjetnikova rada ili operacija u kojoj umjetnik biva? Prodaje li se tako umjetnik sam? Koja je cijena? Čega?

    Druga scena odvija se jedan sat prije same izvedbe i uvodi scenskog tehničara Ryana. Odnosi se kompliciraju u trokutu, a umjetnik Dimchev u njegovom je središtu, prisiljen perpetuirati i opsluživati te odnose. Tehnička proba se naravno nije desila, izvedba kreće za nekoliko minuta, izvođača prati ledeni glas programatorice: „Snaći ćeš se, talentiran si.“ Prva scena igra se potpuno statično, gotovo recitativno, a druga je u neprekidnom intenzivnom drhtanju; panika je maksimalna, međusobna ovisnost potpuna i nerazrješiva. Treći dio posvećen je odnosu umjetnik – kritičar, koji je pak, kako se sve odvija u Danskoj – pogibeljan za umjetnika. Sve ove odnose, koje imenuje kroz koncepte moći, fascinacije, egoizma, užitka i eksploatacije zaoštrava translatirajući ih u seks, distanciran, demonstrativan, eksplicitan i time groteskan.
    Ivo Dimchev, Fest, red. Ivo Dimchev, foto: © Maximilian Pramatarov, www.impulstanz.com
    Fest je naravno hit kod publike; britka duhovitost teksta s lakoćom isprepliće dramatične izljeve krajnje samo-sumnje i unutarnjeg kolapsa svakog sudionika s referencama na nedodirljivi i žuđeni krug koreografskih zvijezda (izravno se spominju redom Pina Bausch, Anne Teresa, Meg Stuart, Jérôme Bel). Isto tako Dimchev se poigrava s teorijskim žargonom koji doslovno prevodi u igrane situaciju s urnebesnim rezultatom, tako mlada kritičarka brutalno ubojstvo umjetnika opravdava time što „neke performativne forme jednostavno moraju umrijeti da bi se ponovno rodile“.

    Dio ove slagalice koji, iznenađujuće, ostaje gotovo netaknut je publika. Sigurno smješteni u mraku gledališta, briljantnom igrom uvučeni u ovu farsu, salvama smijeha i aklamacijom potvrđuju fikciju svega izvedenog. I tu je još jedna sloj provokacije ove predstave. Razorne karizme, majstor manipulacije, multitalentirani Ivo Dimchev, freak ili umjetnik kako često u Festu postavlja pitanje, nesmiljenom ironijom do apsurda dovodi ključne elemente konteksta kojeg je, kontradiktorno, kritičar i prokazivač, ali istaknuta figura i slavom ovjenčan umjetnik.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 16. kolovoza 2014.
    Ivo Dimchev, Fest, red. Ivo Dimchev, foto: © Maximilian Pramatarov, www.impulstanz.com
    Fest
    ideja, tekst, režija Ivo Dimchev
    izvedba: Nicola Schoessler, Annina Machaz, Mirko Feliziani, Ivo Dimchev
    oblikovanje svjetla Giacomo Gorini, glazba Emilian Gatsov
    producenti Humarts Foundation i Volksroom Brussels, koproducenti Impulstanz Vienna, Kaaitheater Brussels, Frascati Amsterdam

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji

...zabilježili smo