Uzbuđujuće plesno iskustvo

65. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2014: Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić

  • Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hr

    Na Boškovićevoj poljani u Dubrovniku, 20. kolovoza, u koprodukciji Dubrovačkih ljetnih igara, Festivala Ljubljana i Slovenskog narodnog gledališča Maribor, praizveden je neobarokni balet Opasne veze, po motivima romana Perrea de Laclosa, a u koreografiji i režiji Valentine Turcu i Lea Mujića. Repertoar Dubrovačkih ljetnih igara je nekada davno osim dramskih i glazbenih djela imao i zanimljiva baletna gostovanja. Na žalost, to se s vremenom mijenjalo tako da je na kraju ples, po kojemu su Igre također bile prepoznatljive, potpuno zanemaren, a ljubiteljima baleta je ostalo jedino da se sa sjetom prisjećaju prošlosti i velikih gostovanja. Zato za mene ova baletna praizvedba koju je intendant Festivala Krešo Dolenčić naručio i dogovorio s Valentinom Turcu ima posebno značenje, jer je plesna umjetnost na velika vrata ponovno ušla na repertoar Dubrovačkih ljetnih igara.  Dolenčić je prošle godine na 64. Festivalu ugostio baletni ansambl SNG Maribor s predstavom Romeo i Julija u koreografiji i režiji Valentine Turcu. Predstava je uz ovacije publike i pljesak kakav se ne čuje često, opravdala očekivanja ravnatelja Festivala te se on, nakon toga, odlučio za ovu praizvedbu. Pokazalo se da nije pogriješio. Dapače.
    Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hrDubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Valentina Turcu i Leo Mujić upoznali su se na Rudra Bejart Academy koju su zajedno pohađali prije dvadesetak godina. Nakon završenog školovanja gdje su uz ples, improvizaciju, repertoar, koreografiju i glumu, razvijali i svoje osobnosti i kreativnost, putovi im se razilaze. Ponovno se susreću 2010. godine. Naime, te sam godine, kao ravnateljica baleta HNK Split, pozvala Valentinu Turcu i ponudila joj koreografiju baleta Carmen. Valentina je dovela Lea kao asistenta i od tada, de facto, započinje njihova zajednička profesionalna suradnja koja se pokazala izuzetno plodnom. Poslije je uslijedila predstava Romeo i Julija s mariborskim ansamblom, gdje Valentina opet potpisuje koreografiju, a Leo joj asistira, da bi ove zime sa zagrebačkim baletom Leo Mujić potpisao uspješnu koreografiju baleta Ana Karenjina, dok je Valentina Turcu zaslužna za, kako se navodi, „glazbeni koncept, dramaturgiju i scensku adaptaciju“! Prateći od početka njihovu plodnu suradnju, znala sam da je samo pitanje vremena kada će ujediniti snage i zajedno se potpisati kao ravnopravni autori i koreografi. Naime, oni su već tako isprepleli svoje ideje da je to na kraju bio i logičan korak koji se, eto, desio baš na 65. Dubrovačkim ljetnim igrama.

    U književnom remek-djelu Pierrea Choderlosa de Laclosa kritički je ocrtana tadašnja francuska aristokracija naslonjena na monarhiju neposredno prije svoga kraja i početka revolucije. Choderlos de Laclos otvara širok prostor za poigravanje i igranje privatnog i javnog, osobnog i društvenog. Likovi – izvana uljuđeni i sofisticirani, a iznutra lažni, cinični, nemoralni i podmukli – krate svoju dosadu intrigama. Izvrstan predložak za duo Turcu-Mujić koji vrlo precizno plesnim jezikom uspijeva tu paletu različitu likova pretvoriti u prikladnu osnovu baletnog libreta. U nepunih sat vremena oni uspijevaju ispričati jedinstvenu priču razapetu između taštine i ranjivosti.
    Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Koreografija je brza, dinamična i kako bi mi plesači rekli „bez praznog hoda“. Likovi i odnosi među njima mijenjaju se takvim tempom da gledatelj mora biti dobro koncentriran kako bi u šezdesetminutnoj izvedbi ulovio i one najmanje detalje koji su važni i koji povezuju priču. Pleše se na glazbenu podlogu barokne glazbe (Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi i dr.) koju je vrlo spretno izabrala tankoćutna Valentina Turcu. Sjajnim kreacijama kostima po tko zna koji put oduševio je Alan Hranitelj. Scenografija Ivana Kirinćića nenametljiva, lijepa, dočarava salone toga vremena, a vjetar koji je neprestano bio nazočan kao da je i sam upleo svoju maštu prateći priču i koreografiju pomicanjem bijelih zastora koji su zaokruživali pozornicu poput čipkastih velova, vizualno pridonoseći upotpunjavanju vrhunskog baletnog doživljaja.

    Baletni ansambl SNG-a Maribor oduvijek je bio kompanija s nevelikim ansamblom, ali i moćnim, izvrsnim solistima. Njihova zajednička, pozitivna energija nešto je što me oduvijek oduševljavalo. U predstavi sudjeluje šesnaest plesača i svatko od njih ima posebno mjesto i ulogu tako da se za svakoga ponaosob može reci da je plesao solo dionicu.Perfidnog zavodnika Vikonta de Valmonta izvrsno je donio Anton Bogov koji je opet očarao publiku svojim visokim skokovima, virtuoznom tehnikom, sjajnom glumačkom interpretacijom i partnerskom snagom u čijim rukama se, i u najtežim podrškama, svaka balerina osjeća potpuno sigurnom. Markize de Merteuil u izvedbi Jelene Lećić bila je fatalna i demonska dok je Catarina De Meneses utjelovila kreposnu Madamme de Tourvel. Obje balerine pokazale su tehničku superiornost i snažnu glumačku osobnost upravo potrebnu za tu vrstu uloga.
    Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Sergiu Moga sjajno je donio na scenu Conta de Gercourta, kao i Matjaž Marin Viteza Dancenya, a Tijuana Križman Hudernik bila je istovremeno i nježna i emotivno snažna u ulozi Cecile de Volange. Tanja Baronik je i u ulozi Madamme de Volange pokazala svoju plesačku superiornost, dok je Sytze Jan Luske kao Azolan bio snažan u svojoj nenametljivosti. Ostale uloge također na visini zadanoga ostvarili su Olesja Hartman, Evgenija Koškina, Asami Nakashima, Ines Uroševič, Yuya Omaki, Gaj Žmavc, Filip Jurič i Matevž Biber.

    Da bi čarolija do kraja uspjela potrudio se oblikovatelj svijetla Aleksandar Čavlek. Opasne veze su na programu Igara doživjele tri izvedbe, a nakon toga bit će izvedene i u Ljubljani, na Križankama, 28. kolovoza, te 7. studenoga u SNG-u Maribor gdje će nakon toga biti dio stalnoga repertoara.
    Dubrovačke ljetne igre, Festivala Ljubljana, Slovensko narodno gledališče Maribor, Opasne veze, red. i kor. Valentina Turcu, Leo Mujić, foto: www.dubrovnik-festival.hr
    Opasne veze su predstava za koju se u Dubrovniku tražila karta više, ponovno je potvrdila da plesno kazalište treba biti ravnopravno zastupljeno na svim ljetnim festivalima gdje to mogućnosti dopuštaju. Jer ukoliko se, kao u ovome primjeru, radi o vrhunskoj izvedbi, onda su svi sudionici na dobitku: koreografi i plesači, jer imaju priliku pokazati svoju virtuoznost; publika, jer uživa u onome što joj vrhunski umjetnici pružaju, a festivali ispunjaju svoj zadatak praćenja i promoviranja svega što je vrhunsko. Za nadati se da će uspjeh ove odlične predstave potaknuti ravnatelje i ostalih naših ljetnih festivala da u svoje repertoarne planove sljedećih sezona, ravnopravno s ostalim programom, uvrste i baletne naslove.

    © Almira Osmanović, PLESNA SCENA.hr, 28. kolovoza 2014.

kritike i eseji