Užitak u smijehu

32. tjedan suvremenog plesa, Zagreb, 29. svibnja – 20. lipnja 2015.: Corpoceleste_C.C.00#, San Benedetto del Tronto, Italija, Joseph i Joseph_kids, ideja: Alessandro Sciarroni

  • Corpoceleste_C.C.00#, San Benedetto del Tronto, Italija: Joseph, ideja Alessandro Sciarroni

    Drugog dana Međunarodne selekcije Tjedna suvremenog plesa ponovo smo mogli vidjeti talijanskog umjetnika Alessandra Sciarronija koji je večer prije nastupio kao jedan od umjetnika u sklopu projekta Migrant Bodies. U svoje dvije predstave, Joseph i Joseph_kids, autor koristi potpuno isti materijal. Riječ je dakle o jednoj te istoj predstavi koja ima dva različita kraja prilagođena uzrastu publike. Već se u dječjoj verziji može naslutiti kojim će smjerom krenuti predstava za odrasle, no iznenađenje je da publika reagira jednako bez obzira na dob. Na početku predstave vidimo stol s računalom, stolac i projektor, dakle scenu koja ne obećava neku ludu zabavu, no već od prvog trenutka kada umjetnik natakne smiješne naočale te nakon kratke plesne sekvence otvori zaslon i time probudi kameru računala, bivamo doslovno uvučeni u Josephov unutarnji svijet mašte. Sama publika postaje kulisa, a uz uporabu nekoliko zanimljivih efekata poput spiralne slike ili zrcaljenja polovine ekrana Alessandro postaje glavni lik koji prolazi kroz razne situacije uzrokovane korištenim efektima. Uz izvrsno i pomno odabranu glazbu publika uživa u pravom plesu iskrivljenog tijela, ruku, lica ili odjeće. Efektom zrcaljenja oko središnje vertikalne osi uz nezaobilaznu Morriconeovu glazbu postiže pravi, no decentni dvoboj sa samim sobom. Tijelo ostaje bez glave, ruke se pretvaraju u krila lešinara, lice se izobličuje – ukratko uživo kreira autentični likovni doživljaj poput animiranog filma ili stripa.

    Corpoceleste_C.C.00#, San Benedetto del Tronto, Italija: Joseph_kids, ideja Alessandro SciarroniPublika tako prati predstavu na tri plana: ona je kulisa, može pratiti kretanje samog umjetnika koji joj je okrenut najčešće bočno ili leđima i, vizualno najprivlačnije, projekciju na platnu. Dobrim osjećajem za trajanje, humorom, kao i suptilnom i nenametljivom dramaturgijom umjetnik zadržava pozornost i zanimanje kako odrasle, tako i dječje publike. Naposljetku se umjetnik presvlači u Batmana, i tu započinje različiti završni dio predstave. U dječjoj verziji Batman putem Skypea razgovara s Robinom, te se potom uživo susreću. U verziji za odrasle umjetnik pristupa socijalnoj mreži Chatroulette koja nasumce spaja ljude (u ovom slučaju muškarce) iz cijelog svijeta. Taj dio predstave dakako nije više pod kontrolom umjetnika, tako da je publika u nekoliko navrata mogla uz smijeh promatrati live streaming svlačenja sudionika u razgovoru. No, autor je vrlo inteligentno vodio komunikaciju naglašavajući osamljenost i vlastitu neprepoznatljivost, bez obzira na činjenicu da je bio pod krinkom Batmana. Kad jedan online mladić zapita što to vidi, je li to neki školski razred, sama publika postaje svjesna da i ona sudjeluje u razgovoru. Alessandro mu objašnjava da se radi o predstavi i završava rečenicom: „You are beautiful.“
    Corpoceleste_C.C.00#, San Benedetto del Tronto, Italija: Joseph_kids, ideja Alessandro Sciarroni
    Na taj način umjetnik skreće našu pozornost na problem osamljenosti, nedostatka komunikacije i ljubavi, a da pritom nije nimalo banalan i općenit u izrazu. Najljepše je bilo vidjeti kako se i starija publika smije do suza i kako humor budi ono dječje u nama bez obzira na dob. Premda sam u istom danu gledala dvije gotovo istovjetne predstave, bilo je doista lijepo pogledati ih i uživati u njihovom spontanom humoru.
    (Hrvatska publika imala je priliku vidjeti predstavu Joseph i na 4. Danima suvremenog plesa u Varaždinu u lipnju 2012. i na 18. Međunarodnom kazališnom festivalu PUF u Puli u srpnju 2012. godine. op. ur.)

    © Jasna Čižmek Tarbuk, PLESNA SCENA.hr, 19. lipnja 2015.

kritike i eseji

...zabilježili smo