Korektno i početnički

32. tjedan suvremenog plesa, Zagreb, 29. svibnja – 20. lipnja 2015.: Collectif ÈS, Hippopotomonstrosesquippedaliophobie, autori: Sidonie Duret, Jeremy Martinez, Emilie Szikora; Sine Qua Non Art, Des Ailleurs sans lieux, koncept i koreografija: Christophe Béranger, Jonathan Pranlas-Descours

  • Sine Qua Non Art, Des Ailleurs sans lieux, koncept i koreografija: Christophe Béranger, Jonathan Pranlas-Descours

    Međunarodni program 32. Tjedna suvremenog plesa, čiji je fokus francuska plesna scena, kroz suradnju s manifestacijom Rendez-vous, Festival Francuske u Hrvatskoj, doveo je u Zagreb i dva nagrađena rada s francuskog koreografskog natjecanja (Re)connaissance, o kojem smo dijelom već pisali. Riječ je o varijanti nacionalne plesne platforme i mreže s ciljem prezentiranja i selekcije radova na prijedlog regionalnih plesnih i kazališnih organizacija, dajući im priliku za turneju i daljnji umjetnički razvoj. Zagrebačka je publika tako mogla vidjeti prvonagrađeni rad Prostori drugačijeg skupine Sine Qua Non Art te predstavu Hippopotomonstrosesquippedaliophobie ÈS kolektiva koji je na istom natjecanju osvojio nagradu publike. 

    U Prostorima drukčijeg (Des Ailleurs sans lieux) skupina Sine Qua Non Art uzima za polazište dah i sve njegove izvedbene mogućnosti. Unutarnji pokret i zvuk tijela tako postaju središtem ove izvedbe, popraćene intenzivnim tjelesnim angažmanom troje izvođača – Christophea Bérangera, I-Fang Lin i Jonathana Pranlas-Descoursa. Kreću od dubokog yoga disanja uz sporo rolanje tijela po podu, preko kratkih kontrakcija i brzog dahtanja u mraku sa seksualnim aluzijama, duhovitog dodavanja glasa plesu labudova, preko različitih ljudskih i animalnih zvukova smijeha, plača, pjevanja, lajanja ili samo neodređenih vibracija kao nusproizvoda pokreta. Četvrti je izvođač čelistica i čelo kao instrument čiji poetičan zvuk kontrira onom ljudskom, životinjskom i zemaljskom, a volumen njegova tijela oživljava u kontaktu s plesačima. U cjelini ipak predstava ostavlja dojam demonstracije radionice na temu daha.
    Collectif ÈS, Hippopotomonstrosesquippedaliophobie, autori: Sidonie Duret, Jeremy Martinez, Emilie Szikora
    Hippopotomonstrosesquippedaliophobie je pak duhovita i zabavna predstava o strahovima i fobijama koje troje izvođača – Sidonie Duret, Jeremy Martinez i Emile Szikora – vrlo jasno komuniciraju kroz pokret – uzastopno skrivanje i izbjegavanje spotlighta, nesigurnost u odabiru kostima, glazbe, u uvježbanost pokreta kao takvog, u rizične partnerske situacije. Kompozicijski nelinearnog, isprekidanog tijeka, predstava gradi komadiće slagalice, nastaje pred gledateljima iz najprije nejasnih sekvenci u cjelovitu sliku. Popratna izravna obraćanja publici uz objašnjenje onoga što gledamo, otkrivaju još jednu fobiju inherentnu suvremenom plesu, strah od nerazumijevanja, snažnu potrebu za dodatnom eksplikacijom i opravdavanjem izvedenog.

    S obzirom da je natjecanje (Re)connaissance orijentirano na autore koji se više ne mogu ubrajati u kategoriju mladih, dakle već imaju svojevrsno iskustvo, spomenute dvije predstave prilično su početnički napravljene. Ako ih primjerice usporedimo s ovogodišnjom hrvatskom selekcijom, uglavnom sačinjenom od razrađenih, snažnih autorskih stavova (BADco., Ferlin, Krajač, Janeva Imfeld), Sine Qua Non Art i ÈS kolektiv igraju na sigurno. I premda su radovi posve korektni, uz vrsne izvođače, u suštini su dopadljive varijacije na temu. Zato je šteta što u Zagreb nije doveden drugonagrađeni rad s natjecanja, puno slojevitiji i politički intrigantniji Shake it Out Christiana Ubla i CUBe association.

    © Jelena Mihelčić, PLESNASCENA.hr, 19. lipnja 2015.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji

...zabilježili smo