Ples je drugdje, ne u izgledu tijela

33. Tjedan suvremenog plesa, Zagreb, 27. svibnja – 4. lipnja 2016.: Spoj na slijepo (Blind Date), kor. Liz King i Arthur Rosenfeld; En-Knap, Ljubljana, Sokol!, koncept Iztok Kovač i Janez Janša

  • Spoj na slijepo, kor. Liz King i Arthur Rosenfeld

    U pravilu se plesači povlače iz aktivne plesačke karijere nakon određenih godina, u klasičnom baletu zapravo redovito, dok u suvremenom baletu i suvremenom plesu, razumljivo, manje. Merce Cunningham, Mikael Baryshnikov ili Pina Bausch i dalje su iznimke i u suvremenom plesu koji, iako počiva na tobožnjem nepostojanju pravila i drugačijem tipu virtuoznosti, zapravo sam sebi često skače u usta. Davanje na značaju starijim plesačima čini se kao aktualni, iako ne novi trend na svjetskim plesnim pozornicama. Primjerice, Royal Ballet i koreograf Wayne McGregor na scenu su protekle sezone vratili Alessandru Ferri, balerinu u pedesetima, da pleše vodeću ulogu u hvaljenoj predstavi Woolf Works, dok je ovogodišnja Europska kazališna nagrada (ETP) dodijeljena slavnom švedskom koreografu Matsu Eku koji je ne samo koreografirao nego i plesao sve do nedavnog odlaska u mirovinu u sedamdesetoj godini života. I na domaćim pozornicama protekle sezone temom starenja se između ostalog bavila Mirjana Preis s briljantnim Brankom Bankovićem u predstavi Alzheimer café.
    Spoj na slijepo, kor. Liz King i Arthur Rosenfeld
    Na 33. Tjednu suvremenog plesa u Zagrebu nastupili su Liz King i Arthur Rosenfeld, oboje u šezdesetima, izvevši duhovitu predstavu Spoj na slijepo u kojoj tematiziraju tabuiziranu seksualnost u trećoj životnoj dobi. Priča se vrti oko potrage Liz King za partnerom putem specijalizirane internetske stranice, pri čemu ju Arthur Rosenfeld pokušava vratiti u zavodničku formu. Oboje su u pokretu namjerno nesigurni i oprezni, sramežljivi i suzdržani, i u tome savršeno uvjerljivi, jasni i životni. Spoj na slijepo topla je i pronicljiva priča s neočekivanim obratom na samome kraju.
    En-Knap, Ljubljana: Sokol! koncept Iztok Kovač i Janez Janša
    Puno manje uvjerljivi, čak i usiljeni u izvedbi, slovenski autori Iztok Kovač i Emil Hrvatin aka Janez Janša u predstavi Sokol! odlaze nešto šire baveći se ne samo starenjem plesača nego i starenjem plesne izvedbe kao takve, dotičući se i pitanja njena arhiviranja (tema načeta na prošlogodišnjem TSP-u). Tako osim što Kovač i Janša u duetu ponovno izvode amblematsku Kovačevu koreografiju Kako sam ulovio sokola iz ratnih devedesetih, dekonstruiraju je u formi fiktivnog talk showa. Predstavu prate i video-svjedočanstva slavnih starijih plesača poput Juliana Hamiltona ili Jonathana Burrowsa, a jedan od sugovornika izjavljuje: „Ples je drugdje, ne u izgledu tijela.“ Gdje je? Jedan od mogućih odgovora daje također neočekivani obrat, kada se iz silnog analiziranja prošlosti izvođači prebacuju u improvizaciju na temu jedinstvenog aktualnog trenutka, u ples koji se događa samo ovdje i sada.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 15. lipnja 2016.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji

...zabilježili smo