Naputak za šuškanje

Gyekenyes Band, kor. Mirjana Preis (produkcija Studio za suvremeni ples i Mirjana Preis)

  • Gyekenyes Band, kor. Mirjane Preis (produkcija Studio za suvremeni ples i Mirjane Preis)
    Mirjana Preis autorica je osebujnog, prepoznatljivog stila i izraza zagrebačke škole suvremenog plesa. Nekadašnja dugogodišnja članica Studija za suvremeni ples, već niz godina djeluje samostalno ali ostajući u koprodukciji s ansamblom koji – u posljednje vrijeme aktivniji na području dječjeg mjuzikla – na ovaj način ipak ostaje prisutan i na suvremenoj plesnoj sceni. Riječ je o plesačima znanih kvaliteta, kako plesačkih, tako i izražajno glumstvenih; Dina Ekštajn, Ivana Miletić-Piškor i Branko Banković već su u više navrata surađivali s Mirjanom Preis (Kaputt, Žena koja puno priča, Maraton) stvarajući određeni tip plesnog kazališta temeljen na ekspresiji i autoironiji lika, rekvizitu kao zadanom scenskom pomaku, i naravno međuodnosima iz kojih se događa priča.

    Gyekenyes Band, kor. Mirjane Preis (produkcija Studio za suvremeni ples i Mirjane Preis)Uz njih se u Gyekenyes Bandu, premijerno izvedenom 20. studenog 2008. u Histrionskom domu, pojavljuje novo lice i nesumnjivo pojačanje na domaćoj sceni, Zoran Marković, koji se odlično uključio kao četvrti član Banda. (Iako očito iz drugog artističkog miljea, iznimne tehnike i lakoće, Marković se trudi prilagoditi visoko kultivirani pokret i vratiti se, u trenucima kada je to nužno za homogenost i cjelovitost predstave, na izvornu, čistu, direktnu, tzv. prirodnu gestu.)

    Gyekenyes Band, kor. Mirjane Preis (produkcija Studio za suvremeni ples i Mirjane Preis)Gyekenyes Band već naslovom zrači humor i upućuje na glazbene entuzijaste koji bi se vjerojatno rado uključili u nešto poput postavljanja Hamleta u Mrduši Donjoj. Početna je situacija označena kao iščekivanje audicije, dakle uz laganu međusobnu netrpeljivost izazvanu konkurencijom. Kako je riječ o glazbenicima, autorica pozornost prebacuje na ritam: u smislu osluškivanja i pronalaženja i proizvodnje ritmičkih zvukova, odnosno ozvučenja tijela i prostora. Izvođači otvaraju novo područje igre sa zvukom koji onda pokreće i tijelo, izbacujući ga u neobičnim smjerovima i u neočekivanim kvalitetama.

    Gyekenyes Band, kor. Mirjane Preis (produkcija Studio za suvremeni ples i Mirjane Preis)Zvuk ne proizvode samo tijela nego izvođači koriste i razne predmete, prave ili priručne instrumente, pa tako u jednom trenutku pozovu na igru šuškanja i publiku koja je pri ulazu dobila papirnate vrećice s logotipom veselog banda i naputkom: Šuškajte s nama!. Ritmovi se repetiraju, popunjavaju, improviziraju na temu… Ritmizacija, uz stilizaciju pokreta, dominantni je postupak u kreiranju scena i karakterizaciji likova, koji tako ostaju u galeriji duhovitih plesnih krokija – karakterističnih za autorski rukopis Mirjane Preis. Nesumnjivo će i ova njezina predstava, kao i one već navedene, veselo zaigrana, komunikativna i fleksibilna, pronaći put na mnoge scene i međunarodne festivale.

    © Maja Đurinović, KULISA.eu, 24. studenoga 2008.

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji