Unutarnji svemir

Umjetnička organizacija Histeria Nova, Zagreb: Human Error, kor. Marija Šćekić

  • Human Error, kor. Marija Šćekić, Umjetnička organizacija Histeria NovaAutorica Marija Šćekić djeluje kroz organizaciju Histeria Nova, a najnovijom predstavom Human Error, premijerno izvedenom 15. svibnja u Centru za kulturu Trešnjevka, zaokružuje desetogodišnje djelovanje na hrvatskoj plesnoj sceni. U tih deset godina Marija Šćekić nametnula se kao jedinstvena umjetnička osobnost, koja svoj rad promišlja znanstveno precizno, a rezultat su često scenska djela intenzivne energije i posebna gledateljskog iskustva, poput nagrađivanih predstava Sjena i Modulacija oblik 2. Osim toga, radi se o jednoj od najsamostalnijih autorskih ličnosti na sceni.

    Human Error, kor. Marija Šćekić, Umjetnička organizacija Histeria NovaHuman Error je po mnogočemu za autoricu karakteristična predstava, jer osim što je na tragu istraživanja i razvijanja novih, originalnih ideja integrirajući umjetnost i znanost (uz ples, autorica je studirala i elektroakustiku i planetarnu geologiju), predstava sadrži i multimedijalnu komponentu kakva je također jedinstvena na sceni, na način da je multimedija jednako iskorištena i kao fascinantna scenografska potpora, ali i samostalna, ravnopravna ideja. Tema je vrlo ambiciozna, pokušaj spoznavanja ljudske prirode. Uz autoricu su tijekom dvogodišnjeg istraživanja za predstavu radili i stručni suradnici iz različitih znanstvenih disciplina, poput teologije (Dušan Maksimovski), fiziologije tjelesnog (dr. sc. Zdravko Radman) i radiologije (dr. sc. Milan Radoš), a od tehnoloških stručnjaka među suradnicima su i Draško Ivezić (animacija/grafičko oblikovanje), Timothy Sutton (interaktivni zvuk), Jerome Delapierre (interaktivni video) i Danijel Babić (motion capture).
    Human Error, kor. Marija Šćekić, Umjetnička organizacija Histeria Nova
    Predstavu izvodi sama autorica u neprekinutom, na trenutke gotovo mantričnom tijeku pokreta, nalazeći se između prozirnih tkanina korištenih za video projekciju. Njezino je tijelo različitim senzorima spojeno na audio-vizualne uređaje koji uz pomoć skeniranja i interpretacije njezin neuroloških aktivnosti generiraju virtualni entitet, koji bi se još moglo nazvati plesačevim unutarnjim ja. Tako gledatelj istodobno svjedoči fizičkoj pojavnosti plesačkog tijela i nekom njegovom paralelnom unutarnjem svemiru. Sam pokret, opet specifične fluidne kvalitete, koristi mnogobrojne opcije kombiniranja prostora, vremena, ritma, energije i dinamike, koje produciraju određeni vizualno utemeljen dojam na gledatelja. Međutim, generirani zvuk i projekcija te spodobe koje titraju među živim/fizičkim pokretom, daju stalnu mogućnost propitivanja tijela kojeg vidimo na sceni. Doduše, s posebnom koncentracijom, kojoj je na drugoj izvedbi 16. svibnja pridonijelo i nažalost poluprazno gledalište, gledatelj biva uvučen u zanimljivu novu dimenziju.

    Human Error, kor. Marija Šćekić, Umjetnička organizacija Histeria NovaKako Marija Šćekić tvrdi da je ne zanima samo ples kao estetski medij nego kao sinteza filozofske misli i tijela te je zanima misaoni pokret odnosno "čovjek kao jedno, kao spoj tijela, duha i duše", predstava Human Error (ljudska pogreška) ne želi biti samo fascinantno audio-vizualno iskustvo te postavlja vječno filozofsko pitanje o dualnosti tijelo-duša, referirajući se pritom na Descartesa koji je tu odvojenost tijela i duše i definirao. Nadahnuće je zapravo djelo Descartes's Error (Descartesova pogreška) neurologa Antonia R. Damasia, koji tvrdi kako racionalnost proizlazi iz osjećaja, dok osjećaji proizlaze iz tjelesnih osjeta. Prema Damasiju, stanje uma odnosno osjećaji, samo su refleksija stanja u tijelu, pa su osjećaji nerazdvojni sastojak racionalne misli. Ljudska je pak pogreška koju Marija Šćekić istražuje i dokazuje upravo nemogućnost odgovora na pitanje je li misaono/duhovno tijelo odvojeno (vječno) naspram fizičkoga tijela.

    © Jelena Mihelčić, KULISA.eu, 26. svibnja 2009.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji