Festivali i gostovanja

  • Domaće i kultno

    3. Xontakt, festival plesnog filma, Split, 6. – 16. prosinca 2010.

    Piše: Jelena Mihelčić
    U filmskom dijelu programa prikazani su neki od već kultnih i nagrađivanih plesnih filmova poput Enter Achilles britanske skupine DV8 ili belgijski Blush slavnoga Wim Vandekeybusa, kao i desetak drugih uradaka  Od domaćih radova prikazan je film Parallel Space Movements splitskih autorica Kristine Ozretić i Sunčice Fradelić, a održana je i premijera predstave Juduta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Drukčiji pogled za ravnopravnost

    Gostovanje: Compañía de Teatro y Danza El Tinglao, In-Grave, kor. Ángel Negro, Zagrebački plesni centar

    Piše: Jelena Mihelčić
    Premda nije riječ o velikoj produkciji predstava In-Grave još je jedan podsjetnik kako je svako tijelo potencijalno plesno tijelo, ili još važnije, kako je svaka osoba dio zajednice, bez obzira na nedostatke, a u njemu je ravnopravnost uvijek moguća i nužna, samo je ponekad potrebno promijeniti perspektivu kako bismo toga postali svjesni
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz Izraela s plesom

    Gostovanje: Batsheva Dance Company, Tel Aviv, Izrael, Project 5, kor. Ohad Naharin

    Piše: Maja Đurinović
    Preko Tjedna suvremenog plesa upoznali smo više odličnih skupina ali se drži da je Batsheva u svakom pogledu vrh te jake piramide izraelske plesne scene. I teško da je bilo razočarane publike, iako je Project 5 Ohada Naharina manje, komorno djelo za pet plesačica, koreografski kolaž složen od četiri rada nastala u rasponu od dvadesetak godina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kazalište u balonu

    Gostovanje: Malo pozorište Duško Radović, Beograd, Srbija, Knjiga lutanja, autorica i koreografkinja: Dalija Aćin

    Piše: Maja Đurinović
    Knjiga lutanja odlično je vođena plesna igraonica za djecu, u kojoj je najveće umijeće, održati kontrolu jer, s jedne strane djecu opustiti i uvući u igru i obavljanje zadataka (kao što su puzanje, pljeskanje po tijelu i slično) a s druge ih vratiti u publiku, smiriti da čuju gdje je stala priča. Izvođači se hrabro i simpatično nose sa situacijom u kojoj nema predaha ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mogućnost bivanja vani i unutra

    Uz 4. Improspekcije, 11. do 17. listopada 2010., Centar za kulturu i informacije Maksimir i Zagrebački plesni centar

    Piše: Jelena Mihelčić
    U čemu je posebnost improvizacije kao izvedbene forme? Ona uključuje promišljanje kompozicije i strukture u realnom vremenu, pred publikom, što nije nimalo lako, možda je riječ o najtežem obliku plesne izvedbe. Napraviti improviziranu predstavu, osim tehničkih plesačkih karakteristika, zahtijeva mogućnost bivanja i vani i unutra
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rješenje za svaku prepreku

    11. Platforma mladih koreografa, Zagreb, 2. – 11. listopada 2010.: 2žene2brata2metra, kor. Aleksandra Janeva Imfeld

    Piše: Jelena Mihelčić
    Svi su izvođači i sami jake autorske ličnosti, a gledamo ih doslovno kako se igraju. Čisti je užitak promatrati taj proces ogolijevanja scene i samih izvođača, njihovu otvorenost, iskrenost i ludost koja oživljava, dopire, komunicira, prizemljuje. Jedna je to od ponajboljih domaćih predstava suvremenog plesa viđenih u posljednje vrijeme
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O ljudima i psu

    Bilješke s 11. Platforme mladih koreografa, Zagreb, 2. – 11. listopada 2010.

    Piše: Jelena Mihelčić
    U tradicionalno bogatom programu Platforme, s domaćim i stranim izvedbama, projekcijama filmova, izložbama i radionicama, novost je ove godine bila mogućnost razgovora publike s autorima. I to je ono što plesnoj sceni do iduće Platforme treba poželjeti – kvalitetan zajednički dijalog između predstavnika scene i kulturne politike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bavljenje iskrenošću

    11. Platforma mladih koreografa, Zagreb, 2. – 11. listopada 2010.: Matija Ferlin Sad Sam / Almost 6,

    Piše: Maja Đurinović
    Ako je prvi Sad Sam nosio znamen Svetog Sebastijana, početna scena u Almost 6 priziva Svetog Franju, koji se ikonografiji najčešće prikazuje kako razgovara sa životinjama. Ima tu i nečeg arhetipskog, ludičkog u suprotnosti između gospodara igre, onog koji zadaje pravila, moćnog creatora mundi i dražesne, naivne duhovitosti djeteta stopljenog s igrom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tvrdoglavi plesni vitalizam – prilog protestnoj akciji

    Post festum: 11. Platforma mladih koreografa

    Piše: Maja Đurinović
    Neće u Hrvatskoj suvremeni ples ni propasti niti nestati jer se hrani stalno novom, svježom mladenačkom energijom, ali se živa tijela hrvatskog plesa besmisleno troše i nestaju. Tijela koja imaju svoje ime i prezime, svoja dugo i teško sticana znanja i na kraju, doma, svoje zakočene i neiskorištene potencijale ...pročitajte cijeli tekst...
  • Smirenost duše

    11. Platforma mladih koreografa, Zagreb, 2. – 11. listopada 2010.: Emilio Guttierez Volume No 1.; Liisa Risu Tumma

    Svijet opreka na kojima se temelji predstava posebno je dojmljiv u začudnom smrtnom plesu ptice, koji ne ostavlja publici prostora za ravnodušnost. Predstava se suptilno poigrala sa strukturom i formom te je svojim mirom vizualnom i glazbenom estetikom pokazatelj da suvremeni ples ne mora biti agresivan i provocirajući da bi dopro do gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad zidovi progovore

    Forum za Novi Ples Baleta Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad: Jezik zidova, koreografija i režija Guy Weizman i Roni Haver; gostovanje u HNK Osijek 23. rujna 2010.

    Predstava traži publiku koja je spremna promišljati, biti angažirana, nipošto pasivna. Energija tijela, živost i igrivost mladih plesačica uvukla nas je u svijet zidova koji su odlučili progovoriti, ponuditi dijeliće tajni, fobija, nadanja i očekivanja mladih žena i učinila nas njihovim svjedocima i sudionicima, te nipošto nismo mogli ostati ravnodušni ...pročitajte cijeli tekst...
  • Igra preobražavanja

    Festival svjetskog kazališta, Zagreb, 17. rujna – 2. listopada 2010.: Les Ballets C de la B, Gent, Belgija, Izvan konteksta, za Pinu, koncept i režija Alain Platel

    Piše: Maja Đurinović
    Posveta Pini Baush prepoznatljiva je u osnovnom, istraživačkom stavu bliskom njezinom pojmu antropološkog laboratorija i kolažu ljudskog bestijarija, kao i u nekim motivima iz njezinih predstava, ali je ipak nekako usput prilijepljena, daleko od pravog, promišljenog i osmišljenog hommagea koji dolikuje prvoj dami europskog plesnog teatra ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plesna nadigravanja

    11. festival plesa i neverbalnog kazališta, Svetvinčenat, 23. – 27. srpnja 2010: Završnica Festivala

    Piše: Maja Đurinović
    Aleksandra Mišić i Ognjen Vučinić izveli su duet Randevu, svoj autorski prvijenac. Duet . Oboje izvrsnih plesača iz Pule više je godina prisutan na domaćoj sceni, a trenutno su angažirani u ZPA, koji je i podržao projekt. Randevu je odličan duet, sjećanje i priča u dvoje o dvadeset i pet godina odrastanja, suučesništva na plesnom podiju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Želje Svetvinčenta

    11. festival plesa i neverbalnog kazališta, Svetvinčenat, 23. – 27. srpnja 2010: Prva tri dana

    Piše: Jelena Mihelčić
    U predstavi Désir baveći se željom kao jednim od temeljnih motivacija za napredak, plesači se kreću oko velike ljuljačke, često se po njoj vješajući i izvodeći akrobacije. Désir je odlično prihvaćena kod publike, a razlog tomu je i dinamična te pristupačna koreografija koja teži, i uspijeva na neki način, prenijeti stanje ushita koji osjećamo kada želje realiziramo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadahnuto istraživanje

    10. Osječko ljeto kulture: Compagnie Linga, Théâtre de l'Octogone Lausanne, Švicarska, no.thing, koncept i koreografija: Katarzyna Gdaniec i Marco Cantalupo

    Savršeno uigrani, pouzdani, svaki pokret/zadatak, iako možda poneki naoko djeluje da je plod trenutnog raspoloženja plesača, zapravo je vrlo pomno proučen i izrađen. Rukopis koji je istovremeno nježan i snažan (kao takav karakterističan za ovu plesnu družinu), pun je ritma i energije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Metalni lučonoša

    24. Eurokaz, festival novog kazališta, Zagreb, 2. – 27. lipnja 2010: Bespredmetno, Aurélien Bory / Compagnie 111

    Piše: Maja Đurinović
    Iako je autor nesumnjivo poentirao djelo, ono ipak ostaje najdojmljivije na vizualnom planu, tehnologiji i savršenoj preciznosti i mehanici igre. Poput vožnje neobičnim hully-gullyjem. Robot rješava jednog po jednog izvođača u zabavnim pas de deuxima; manipulirajući velikim podnim pločama on se i duhovito poigrava s ljudskim dimenzijama i tjelesnim odnosima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izgubljeni u slici

    24. Eurokaz, festival novog kazališta, Zagreb, 2. – 27. lipnja 2010: Is You Me, produkcija PAR B.L.EUX / Benoît LACHAMBRE, autori Benoît Lachambre, Louise Lecavalier, Laurent Goldring, Hahn Rowe

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Rijetki su trenuci predstave u kojima izvođači otvore svoju ljudskost, kao kad Lecavalier otkriva lice ili kad u kratkom trenutku tišine čujemo njezino disanje. Krhkost i izgubljenost ljudskosti ovdje se komunicira kroz njegovu zastrtost i sukobom s vizualno nakrcanom, zgusnutom okolinom. Is You Me vrhunski je plesni proizvod ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nova imena zadarske scene

    Monoplay, festival sola, Zadar, 11. i 12. lipnja 2010.

    Piše: Ana Gospić
    Osobito je dojmljiv bio nastup Sanje Petrovski s koreografijom Mono, koja priziva i istražuje stanje buto tijela. U usporenom procesu kretanja od bitne je važnosti i komunikacija s publikom, što autorica kreira i ostvaruje u rasponu od provokativne izoliranosti do suptilnijih strategija uvlačenja pogleda u tijelo koje prosijava nataloženo životno i plesačko iskustvo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Težina i osamljenost tijela

    27. Tjedan suvremenog plesa: Amour, acide et noix, Le Sacre du printemps, kor. Daniel Léveillé

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Amour, acide et noix izvrsna je koreografska studija usamljenosti, gotovo zarobljenosti u teškim nekomunikativnim tijelima, deformiranim silinom i šutnjom. Ogoljenost izvođača i njihove ljudskosti osnovna je tema. Gledamo njihov napor dok izvode tjelesno izuzetno zahtjevnu i oljuštenu koreografiju, još je drastičnija njihova izloženost u samom mirovanju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled u susjedstvo

    27. Tjedan suvremenog plesa: Tragovi zalutaloga, kor. Nada Kokotović; Formula, kor. Iskra Šukarova i Dejan Srhoj; Ruine, kor. Jasmina Prolić; Solo za tri vizije – Petera Handkea, Samuela Becketta & Virginie Woolf, kor. Miloš Sofrenović

    Piše: Jelena Mihelčić
    Najdorađenije i umjetnički zanimljivo regionalno gostovanje bilo je ono srpskoga koreografa i izvođača Miloša Sofrenovića s predstavom Solo za tri vizije – Petera Handkea, Samuela Becketta & Virginie Woolf. Kompleksna predstava oduševljava jednostavnošću, čistoćom i elegancijom scenskih slika u kojima je svaki detalj vrlo promišljen
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U pustinji na Delti

    27. Tjedan suvremenog plesa: Armada, Selma Banich, Mila Čuljak i Marin Alvir, produkcija TRAFIK

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Armada radikalnim opustošavanjem kazališnog izraza ukazuje na skučenost, na zatvorenost sistema kao izvora nasilja, odnosno na nasilje kao jedan od temelja većine sistema. Dosada, opetovanost radnji, prisilne reakcije, indiferentnost, militantizam i estradizacija ključne su, a nikada izrečene riječi koje se izvijaju iz materijala predstave
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nekonstruktivna kritika kritike

    27. Tjedan suvremenog plesa: Kritika – djelo u nastajanju, Katarina Đurđević

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Prebacivanje odgovornosti za kritičko-analitički osvrt na publiku prilično je nekonstruktivan potez, jer publika i njezino mišljenje ima potpuno drugačiju funkciju od stručnog pisanog osvrta u javnim medijima. Otvaranje prostora komunikacije na relaciji umjetnik-publika-kritika pitanje je kojim se svi sudionici plesne scene trebaju ozbiljno baviti, jer su time na dobitku svi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Varijacije o strahu

    27. Tjedan suvremenog plesa: Lànonima Imperial, Variacions Al-leluia, kor. Juan Carlos Garcia

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Kao što je bilo i za očekivati, riječ je o predstavi posebne atmosfere dobivene kombinacijom koreografije u izvedbi odličnih plesača s rafiniranim scenskim i svjetlosnim materijalom. Sve je na visokoj razini u svim segmentima. Ipak, ono što predstavi ne ide u prilog i što je zadržava na prilično plitkoj razini jest nesklad teme i same koreografije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravi festivalski hit

    27. Tjedan suvremenog plesa: Compagnie Thor, To the Ones I Love, kor. Thierry Smits

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Unatoč predanom opsluživanju fiksnog koreografskog dizajna, crni plesači svojom energijom i tjelesnim izgledom donose eksplozivniju i ležerniju dinamiku u cijelu izvedbu. U kombinaciji s fluidnim i senzualnim pokretima ruku, povremenim akrobacijama te šarmantnim osmjesima – Thierry Smits od plesnog drila stvara pravu plesnu feštu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Yasmeen Godder u romantičnom izdanju

    27. Tjedna suvremenog plesa: Love Fire, kor. Yasmeen Godder

    Piše: Jelena Mihelčić
    Kontrast uljuđenog europskog kulturnog nasljeđa i sirovih strasti navodi na razmišljanje o debelim slojevima obrazaca i stereotipa koje je civilizacija nameće temeljnoj ljudskoj privlačnosti koja danas pati od beskrajnih očekivanja. No ako to i nije bila namjera i ako se vratimo samome plesu i pokretu, zar nije valcer simbol takve sterilne prakse? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Diptih za Pinu Bausch

    27. Tjedan suvremenog plesa: Ovo (ni)je moja šuma, autori: Silvia Marchig, Darko Japelj i Nataša Govedić

    Piše: Jelena Mihelčić
    Prvi dio predstave je fina kombinacija realnosti i fikcije. Ista se stvar događa i u drugome dijelu, ali tu nestaje bilo kakve kamuflaže u fikciju. Gledamo stvarne izvođače i njihove priče, stvarne želje, strahove i nesigurnosti, i taj je dio predstave najintenzivniji, sa standardno jakim Darkom Japeljem i nikad boljom Silviom Marchig
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Raspad postmodernog NO-manifesta

    27. Tjedan suvremenog plesa: Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church (S), kor. Trajal Harrell

    Piše: Jelena Mihelčić
    Predstava slijedi strogi koncept 20 izgleda (Twenty Looks iz naslova), a publika ih može pratiti iz ispisanih objašnjenja koje je Harrell prethodno podijelio. Problem je predstave što se ne može razumjeti bez poznavanja konteksta. Što to govori o predstavi, ako je za njezino razumijevanje potrebno ići na predavanje?! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Postoje li granice doživljajnoga?

    27. Tjedan suvremenog plesa: Singular Sensation, kor. Yasmeen Godder

    Piše: Jelena Mihelčić
    Singular Sensation međunarodne koreografske zvijezde Yasmeen Godder; intenzivna je predstava gusto nabijena pokretom i gestom, a temelji se samo na jednoj stvari – privući pozornost. Pet se izvođača neprestano nadmeće tko će biti najzanimljiviji, najekstremniji, naj ovo, naj ono. Bitka je to čija žestina raste dok nam se ne čini da je jedini izlaz eksplozija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neka druga muškost

    27. Tjedan suvremenog plesa: Les SlovaKs Dance Collective, Opening Night, kor. Milan Herich, Anton Lachky, Milan Tomasik, Peter Jasko, Martin Kilvady

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Opening Night je šarmantna i zabavna predstava koja svježinom i izravnošću izvedbe angažira gledatelja. Možda je najzanimljiviji segment neuobičajena slika muškosti – razigrane i ležerne, bez naznaka razmatranja muškosti koje grupa muških plesača na sceni automatski priziva. Les SlovaKs su dečki koji plešu i koji se pritom odlično zabavljaju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Adrenalinski tango

    27. Tjedan suvremenog plesa: Plesni Teater Ljubljana, Slovenija, Duet 012 (Različitost mišljenja je divna!) i To Whom It May Concern? (Koga god da se tiče, nije namijenjeno njemu), kor. Rosana Hribar/Gregor Luštek

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Ples Rosane Hribar i Gregora Lušteka furiozno je brz, neprestano između agresije i strasti, nemilosrdan u tjelesnosti i virtuozno precizan. U neprekidnom pokretu gotovo da nema predaha, nema propitivanja, niti refleksije. Pokret na pokret, udar na udar u nekoj vrsti spektakularnog tarantinovskog pas de deuxa u kome nema ni žrtve ni nasilnika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomaknuti ženski likovi

    27. Tjedan suvremenog plesa: Vice-Royale, Vain-Royale, Vile-Royale, koncept, režija i tekst Sónia Baptista

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Sónia Baptista izuzetna je izvođačica; kao glumica svojih anti-heroina i kao vokalistica-pjesnikinja gdje se približava cabaret-formi. Prijelaz u koreografiju u cijeloj je izvedbi najslabija točka u komparaciji s gustoćom filmskog tkiva i razrađenosti vokalne izvedbe. Sóniu Baptista upoznali smo kao osebujnu i autentičnu autoricu uronjenu u vlastitu začudnu poetiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Klišejiziran prikaz žene

    27. Tjedan suvremenog plesa, Srh (Zvuk na koži), FLOTA, kor. Matjaž Farič

    Piše: Jelena Mihelčić
    Srh izvodi pet izvanrednih plesačica. Predstava je iznimno energična, na trenutke ekstatična. Odlikuje je specifičan animalni pokret bogat detaljima, koji katkada prelazi u prepoznatljivu gestu. Žene odjevene u crnu, usku odjeću nalik seksi donjem rublju ili maloj crnoj koktel haljini poput nemirnih životinja vrludaju prostranom pozornicom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Srednjoeuropska plesna razmjena

    Beyond Front@, Zagreb, 22. do 25. svibnja 2010.: The Unknown, kor. Eva Duda

    Piše: Jelena Mihelčić
    The Unknown je atmosferični muško-ženski duet koji postavlja metafizička pitanja o odnosu s onostranim, uvodeći gledatelja u pomalo mističnu dimenziju. Zamjerka je prilično jednolična kompozicija koja bi bez podrške i igre rasvjetom izgledala kao niz sekvenci s plesnoga klasa. Ipak, treba pohvaliti precizne i tehnički vrlo dobre izvođače ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što znamo o Beuysu, a ne znamo o sebi

    8. Queer Zagreb festival (4. – 14. svibnja 2010.): Crotch, autor Keith Hennessy

    Piše: Jelena Mihelčić
    Crotch je predstava prepuna referenci na Beuysa, a koja opet na neki način ismijava cijeli koncept referencijalnosti pa i Bouysa samoga koji je sebi svojevremeno dodijelio ulogu modernog iscjelitelja koji nastoji zaliječiti duhovnu krizu suvremenog života. Crotch je predstava dvije krajnosti koja iza komedije otkriva umjetnikovu bol, usamljenost i patnju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poetična preciznost detalja

    8. Queer festival Zagreb (4. – 14. svibnja 2010.): L'Après-midi (Solo za Emmanuela Eggermonta), koncept i režija Raimund Hoghe

    Piše: Iva Nerina Sibila
    L'Après-midi je predstava eruditske komunikacije s europskim umjetničkim naslijeđem i aktiviranje tog naslijeđa u provokativnu suvremenu raspravu. Predstava je to virtuozne izvedbe, jednostavnosti, discipline i izravnosti. Svi koji su vidjeli L'Après-midi u Zagrebu dugo će je pamtiti, o njoj razmišljati i razgovarati
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nebeska putanja mitskih blizanca

    8. Queer festival Zagreb (4. – 14. svibnja 2010.): Castor i Pollux, sutori François Chaignaud i Cecilia Bengolea

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Ono što jest zaista upečatljivo je traganje za mogućnostima zračne koreografije koja niti u jednom trenutku ne klizne u akrobatiku ili spektakl, što je s obzirom na situaciju blisku cirkuskoj, očekivano. Nesumnjivo zahtjevna, rizična i za izvođače prilično transična koreografija, u konačnici ipak nije dovoljno zanimljiva ...pročitajte cijeli tekst...
  • O krhkosti i predanosti

    8. Queer festival Zagreb (4. – 14. svibnja 2010.): I Offer Myself To Thee, autor Jeremy Wade

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Predstava Jeremya Wadea prava je erupcija emocije, izvođačke multi-virtuoznosti i energije, koja kao da prečicom ulijeće u jedno od najdubljih područja izvađačkog habitusa, a to je predanost. Kako bi došao do biti stanja predanosti drugome Wade pribjegava potpunoj razotkrivajućoj otvorenosti. U emocionalnom, tjelesnom i izvedbenom kodu ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji