Eseji, refleksije, komentari

  • Zvali su je „Croatian Beauty

    100 godina Labana u Zagrebu (1): Vera Milčinović, Tashamira (Zagreb, 20. kolovoza 1906. – Rodeo, CA, 24. ožujka 1995.)

    Piše: Maja Đurinović
    Kao etablirana osebujna plesna umjetnica Tashamira daje mnoge plesne recitale koje često prati predavanjima (lecture-demonstrations) o modernom plesu, odnosno svojoj poetici. Njezini Dances of Reality and Unreality uključuju postulate njemačkog plesnog ekspresionizma, poput autonomnosti plesa, unutarnjeg ritma i osobne logike tijela, koji onda može naći podršku u glazbi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Priznanje trudu, stručnosti i predanosti

    UPUH i UPPU PULS: Dodjela godišnjih nagrada strukovnih udruga suvremenog plesa Republike Hrvatske za 2023.

    Između formalnosti i opuštenosti, profesionalizma i prijateljstva, poštovanja i ustrajnosti, ali ponekad i frustracije i nezadovoljstva, postoji naš zajednički prostor djelovanja. Upravo ta poroznost i propustljivost glavne su kvalitete hrvatske plesne scene suvremenog plesa koje se ne može jednostavno kategorizirati, ali se može prepoznati, njegovati i dalje osnaživati ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sindrom FTJP (Fali ti jedan papir)

    Gecko, Velika Britanija: Kin, kor. i red. Amit Lahav

    Nevjerojatan je taj Amitov rukopis kojeg izvođači provode toliko unisono, što se najviše očituje u grupnim scenama gdje svi dišu kao jedan. Vjerujem da je tajna u procesu razvijanja predstave kroz tri godine. Ponovno su me uspjeli oduševiti, dirnuti i motivirati da se pokušam približiti takvoj posvećenosti u svojim budućim radovima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Osnaživanje žena u poslovnom okruženju

    Simpozij Surviving the Corporate / Apocalypse, Tala Ple(j)s, Zagreb, 3. veljače 2024.

    Zanimljiva inicijativa u vidu jednodnevnog simpozija okupila je istaknute predstavnice kulturnog i poduzetničkog sektora poznate po tome da svojim inovativnim i kreativnim projektima pomiču granice. Cilj tog okupljanja bio je razmijeniti stečena znanja i iskustva te prikazati nekoliko uspješnih primjera iz prakse koji su doveli do stvaranja novih održivih i solidarnih modela ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vježbanje samog izvođenja

    U dijalogu s koreografijom Goldberg varijacije J.S.Bacha, izvodi Glen Gould, improvizira Steve Paxton (1986.), mentori Jurij Konjar, Nikolina Pristaš

    Bilo je zanimljivo promatrati kako su neki plesači u samom procesu zadržali muzikalnost i neku konstantu u načinu kretanja koji je njihove izvedbe doveo u cjelovite zatvorene forme, dok su drugi povremeno mijenjali fokus i ponovo se nalazili na novom zadatku – scoreu. Mladi plesači: mogli su se na najbolji mogući način okušati u improvizaciji kao koreografskoj metodi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razvoj urbaniteta kroz sudjelovanje

    Haustor-galerija LiberSPACE

    Piše: Jasmina Fučkan
    Nakon višegodišnje pauze, galerija je otvorila haustor publici u listopadu s multimedijskim projektom jationonaonomivioni Dobra je vijest da Haustor-galerija LiberSPACE nastavlja s aktivnošću, kao alternativni prostor izlaganja i okupljanja, uopće namijenjen kolektivnom uranjanju u dublja perceptivna iskustva na sjecištu gradske vreve, memorije i efemernosti života ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gdje se skladišti povezanost s ostatkom svijeta?

    Ponovno uranjanje, autorica Josipa Bubaš

    Kao i sam predmet kojega istražuje, Uranjanje je rezultat mnogovrsnih teorijskih, filozofskih i izvedbenih utjecaja. Jedan od njih je foucaultovska koncepcija transverzala značenja, fundirana idejom da se rođenjem priključujemo široko razgranatoj mreži društvenih, idejno-duhovnih i kulturnih silnica što posve određuju naše biće
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mnoštvo izvedivih modulacija

    Marina Bauer, Taktilne metafore, Galerija 90-60-90, Pogon Jedinstvo, Zagreb

    Piše: Jasmina Fučkan
    Nameće se i uobičajena kulturološka usporedba labirinta i mandale, jer iskustvo otkrivanja tajni središta fizičkog prostora i emocionalno zalaženje u zakutke duševnosti gdje se smjenjuju stanja tjeskobe i mira, u ovoj instalaciji čine jedinstven sklop. Otkrivanje jedinstvenih spletova stvari kroz vježbanje subjektivne percepcije, istinska je avantura ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otvarati temu nasljeđa i gradnje identiteta

    Split Calling – Festival suvremenog cirkusa i umjetnosti na otvorenom, 20. – 22. listopada 2023.

    Ideja festivala treba imati moralnu nadmoć da univerzalnu vrijednost umjetnosti, performansa i cirkusa, očuva kao nezaštićen plijen neoliberalnih pomama za fiskalnošću kulture, za nečim što nije financijski teatralno i unosno. Iako sramežljiv najjači programski segment bio je diskurzivni program. u sklopu kojeg su se održala dva zanimljiva predstavljanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako prenijeti karakteristike igre na izvedbu

    Making Time Stop – istraživački laboratorij fizičkog i mimskog kazališta, HKD na Sušaku, Rijeka, 18. i 19. rujna, 2023.; javna prezentacija i razgovor 19. rujna, 2023.

    14.10.2023. U Making Time Stop je petnaest polaznika uz dva predana voditelja, stvorilo angažiranu radnu atmosferu. Laboratorij je djelovao sa svim svojim sastavnicama, te je heterogenu skupinu izvođača koji dolaze iz različitih umjetničkih domena, pretvorio u skladan ansambl na dva dana. S obzirom na iskazani interes, nadam se da je ovaj laboratorij jedan u nizu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jednostavno – igra!

    8. Kliker Festival, Varaždin, 9. – 18. lipnja 2023.: UO VRUM, The100Hands: Matta Matta 2.0, koncept i koreografija Jasper Džuki Jelen, Mojra Vogelnik-Škerlj

    Ovo je predstava koja unosi novi polet i oplemenjuje školske dvorane onom vrstom igre za koju se nove generacije odgajatelja pitaju postoje li više uopće. Naravno i ta je igra, kao i sve, zapisana u našem tijelu, kojem samo trebaju prostor i prilika. I mrvica mašte i kreativnosti da se ona pretvori u pravu malu katarzu. A katarza jest oslobođenje od suvišnog što nam itekako treba. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otok kao slavlje ili tko može dobiti pulpu naranče

    Otok sam (istraživačko-umjetnički potencijali otočke samoće), koncept Martina Hrlić Rogić, Olja Lozica

    Martina je dala obranu tijela kao somi – jedinstvu fizičkog, emotivnog i intelektualnog tijela. Potegnula je izuzetno zahtjevan glumačko/izvedbeni zadatak, dopuštanje trajanju u naizgled statičnosti, pustila je mislima da teku držeći nam glavu tik iznad vode reminiscencijom zrelosti koju svatko tko je pred publiku stao priželjkuje. Koliko mnogo se u tijelu događalo! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Širenje „plesnog virusa“

    Jubilarnih deset godina Plesnog odsjeka ADU-a

    Piše: Maja Đurinović
    Odsjek je možda mjesto, ili dio sustava, no to je prije svega odnos.“ Nastavila je Jeličić ističući angažirani nastavnički kolektiv Odsjeka, izniman po predanosti i entuzijazmu „posvećenih i velikodušnih“ i stručnih nastavnica i umjetnica. Premda slika nije idilična, dobar dio alumna Plesnog odsjeka su te koje za sve nas to postupno mijenjaju i mijenjat će i dalje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jesmo li zaboravili na igru?

    UPPU PULS, Zagreb: Igralište 22, kor. Jovana Zelenović u suradnji s Margaretom Firinger

    Predstava Igralište 22 jasan je podsjetnik na važnost igre, kako na sceni tako i izvan nje. Podsjetnik na mogućnost da igra postane kompleksna, da nas vodi u rizik i da nas odvede u neistražene smjerove. Igralište 22 jedan je od prvih koraka autorica Jovane Zelenović i Margarete Firinger prema oblikovanju zajedničkog umjetničkoj smjera i jezika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sudionici „ushitnoga realizma“

    Projekcija i razgovor povodom projekcije dokumentarnoga filma Mekani brodovi (2022.) Željka Zorice Šiša, Kinoteka

    Piše: Suzana Marjanić
    Kugla glumište (1975.–1981/1982.) dosljedno je provodilo estetizaciju svakodnevice i svojim uličnim izvedbama-svetkovinama korespondiralo s onim segmentom koji je dominirao tih godina u vizualnim umjetnostima – izlazak na ulice, osvajanje javnih prostora; u okviru zahtjeva za demokratizacijom umjetnosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ono što nas pokreće

    Tanztheater Wuppertal Pina Bausch: Cafe Müller / Common ground(S) / Posvećenje proljeća

    Piše: Maja Đurinović
    Teško je bilo tu večer otići iz Kazališta. Dobar dio publike je ostao u dvorani gledajući kako se sakuplja zemlja i rasprema pozornica, i polako praznio gledalište otežući izlazak sve do zamolbe redara. Motale smo se tuda još neko vrijeme, pogledali izložene fotografije, knjige, plakate. Dobro je znati da vrijeme Plesnog teatra Pine Bausch iz Wuppertala nije stalo! ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ima li mjesta za mlade umjetnike?

    Uz performans Horizont mora i mlijeka – godišnje čišćenje Jurja Šantorića, Mjesni odbor Voćarska, Zagreb, 26. siječnja 2023. i pop-up izložbu Dolazim u posjetu, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb, 31. siječnja – 4. veljače 2023.

    Piše: Suzana Marjanić
     Juraj Šantorić je jedan od iznimnih primjera koji je zaista angažirano shvatio Foucaultovu kritiku neoliberalnoga sveučilišnoga programa. Dakle, nakon što je kao student šest ili sedam godina života proveo u tom umjetnom društvu, Juraj ne želi postati stopiv, ne želi da ga društvo usisa, kao što se nažalost događa s mnogim kreativnim pojedincima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Impresivno

    Sad Sam Manifestacija, Dani posvećeni autorskom opusu Marije Ferlina, Cankarjev dom, Ljubljana, 5. – 8. studenoga 2022.

    Piše: Maja Đurinović
    U Cankarjevom domu u Ljubljani osmišljen je i realiziran nevjerojatan događaj za jednog suvremenog izvedbenog umjetnika: Sad Sam Manifestacija, četiri dana posvećena opusu Matije Ferlina. Impresivan program donio je tri izvedbe, predstave: Samice (INK, 2011.), te autorska sola, prvi (Revisited, 2004.) i posljednji (Matthäus, 2021.) rad iz ciklusa Sad Sam, te niz popratnih događanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ekološka pravda i sjećanja na prirodu

    Uz premijeru projekta Predstava za žive u doba izumiranja Mirande Rose Hall u režiji Anice Tomić i produkciji Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i plesno-vokalne predstave Da nam padne rosna kiša koreografkinje Mije Štark u produkciji UPPU PULS i Domino, Zagreb

    Piše: Suzana Marjanić
    Priroda jest i treba biti esencija jer samo značenje latinske riječi natura, među ostalim, znači, esencija, identitet, bît. Time bi se možda moglo poništiti shvaćanje Zemlje samo kao resursa na što je svedena u svim imperijalističkim ratovima. Navedenu ekokritičku paradigmu o ekološkoj pravdi oprimjeruju predstave HNK-a i UPPU PULS-a ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pitanja održivosti i efemernosti

    Uz 39. Tjedan suvremenog plesa: Trafik, Rijeka, I am Alive, kor. Žak Valenta; Best Regards, autor Marco D Agostin

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Marco D’Agostin u svom radu Best Regards, upravo suprotno od Žaka Valente u I'm Alive, ne poseže za slikama i atmosferama, nego u svom djelu posvećenom Nigelu Charnoku razvija nekoliko dosljednih tematskih i metodoloških izvedbenih slojeva, kako bi povezao upravo zagrebačku publiku s vlastitom emotivnom i somatskom memorijom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ugrožavanje jedinog prostora javnog diskursa

    Jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u udaljuje se sa svoje dosadašnje pozicije

    Do nas je došla informacija da se jedina urednica koja prati suvremeni ples na HRT-u, udaljuje sa svoje dosadašnje pozicije. Što će vjerojatno imati za posljedicu da suvremena profesionalna scena gubi prostor za ples na HRT-u. Udruga plesnih umjetnika Hrvatske i UPPU PULS uputili su Programskom vijeću HRT-a u Apel za medijski tretman suvremenog plesa na HRT-u ...pročitajte cijeli tekst...
  • Gaga: Plesni jezik izvan poznatih granica

    Gaga je s jedne strane jako nježna prema tijelu, a s druge strane jako zahtjevna, no ne na baletni način

    Piše: Mihaela Devald
    Naharin smatra kako Gaga najviše govori o osluškivanju vlastitih osjetila i kreiranju kvalitete trenutka. Disciplina i tehnika dolaze samo od činjenice da smo velikodušni prema vlastitu tijelu. Gaga je povezana i sa životom, ne samo s plesom, jer kada osvijestite blokade u vlastitu tijelu i oslobodite ih se, to je isto kao da se rješavate loših ideja kako biste napravili mjesta za nove ...pročitajte cijeli tekst...
  • Međugeneracijska obnova

    Repertoarni projekt – povijesno naslijeđe Milane Broš i KASP-a na Plesnom odsjeku ADU

    Na kraju izvedbe organiziran je razgovor mladih plesačica sa širim krugom nekadašnjih KASP-ovki koje su komentarima i svjedočanstvima vlastitih iskustava upotpunile taj događaj, vrijedan u oba smisla – i kao međugeneracijska obnova naslijeđa Milane Broš i kao uvodno upoznavanje neiskusnog gledatelja s koreografskim opusom snažne osobnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet kao zatvor

    O projektu Okoliš sjećanja (2020.) koji je na inicijativu Darka Bavoljaka okupio umjetnike/ice koji su posjetili Goli otok od 2016. do 2019.

    Piše: Suzana Marjanić
    Radovi umjetnica/ka nastali su kao vizualna, umjetnička reakcija na Goli otok okoliša sjećanja, gdje se priroda devastirala u antropocentričan okoliš kazne, nadzora, sustava ogoljavanja, stigme. Ideja je projekta da umjetnici svojim radovima in situ šalju poruku o tome da mjesta na kojima su počinjeni zločini trebaju biti mjesta sjećanja, učenja i pamćenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tiha znanja plesa

    Predstavljanje europskog Erasmus+ projekta Empowering Dance – Developing Soft Skills, Škola suvremenog plesa Ane Maletić, Zagreb, 21. siječnja 2020.

    Obaveza je svih plesnih učitelja naglašavati spoznaje koje su ishodi učenja i bavljenja suvremenim plesom, tako dobro opisanih ovim projektom. Poznato je da oni koji nisu imali plesna iskustva i doživljaje teško prepoznaju dobrobiti razvoja osobno-društvenih vještina. Stoga bi im iskustva i zaključci projekta Empowering Dance mogli biti zanimljivo informativno štivo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ples u kolicima i izvan kolica

    Bilješke o inkluziji i plesu

    Osnovna misao koja mi se od prvog susreta s inkluzivnim plesom formirala bila je kako u percepciji izgraditi poveznicu kazališnog plesa kakvog ga tradicionalno doživljavamo (kao ekskluzivnog) sa specifičnošću bilo kojeg tijela (primjerice tijela bez vidljivih predispozicija za ples), a pogotovo nestandardnog tijela koje predstavlja sasvim drukčiju pojavnost i tjelesni znak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izložba koja nas se tiče

    Alles tanzt. Kosmos Wiener Tanzmoderne / Everybody Dances. The Cosmos of Viennese Dance Modernism, Theater Museum, Beč, 21. ožujka 2019. – 10. veljače 2020.

    Kao ključna figura bečke moderne plesne scene nameće se Rosalia Chladek (1905-1995). Kako je navedeno, izložba je inicirana i nadahnuta donacijom opsežne ostavštine Chladekove, a autori su zaključili da je bečku umjetnicu bolje predstaviti kao dio cijelog tog uzbudljivog vremena novog plesa, umjetnosti koja je, životna i angažirana, izložena i skandalozna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jedinstveni potencijali plesa

    Panel Ples u edukaciji i edukacija u plesu, Kliker LLB konvencija, Zagreb 23.-26. listopada 2019.

    Postojanje školovanih kadrova već više od 60 godina zavidan su temelj za uvođenje odgoja temeljenog na pokretu i plesu u sve obrazovne strukture. Zašto smo ponovno ili opet nedovoljno efikasni? Zašto društvo koje ulaže nemala sredstva nema koordinirane aktivnosti kojima bi se iskoristili potencijali umjetnika, plesnih pedagoga i potreba djece i mladih za istima? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Aspekti kretanja

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (4): Judith Kestenberg – Povezivanje psihoanalize i Labanove analize pokreta

    Metoda razlikuje osam osnovnih kategorija analize kretanja, 4 unutar tijeka, te 4 unutar oblika pokreta. Prva kategorija podrazumijeva proučavanje razvojnih ritmova koji predstavljaju analizu toka napetosti, a dijele se u deset ritmičkih obrazaca (sisanje, grizenje, uvijanje, naprezanje, trčanje, zaustavljanje / kretanje, ljuljanje, valovito kretanje, poskoci i skokovi) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Komercijalizacija metode

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (3): Pamela Ramsden – Action Profiling

    Pamela Ramsden je sve više naglašavala značaj procesa odlučivanja u odnosu na proučavanje stava i gesti tijela, čemu se Warren Lamb jako protivio. Smatrao je da da je za takvu analizu potrebno pohađati najmanje petogodišnju edukaciju koja je uključivala i istraživanje vlastitog kretanja. Sustav Pamele Ramsden nije pružao ni priliku za učenje i nadopunjavanje vlastitih preferenci ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razvoj Labanove metode

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (2): Warren Lamb, Aptitude Assessment

    Iako se zapravo radilo o istoj vrsti analize Lamb se odlučio odvojiti i nazvao je svoju metodu analiza kretanja: Aptitude Assessment. Razlika između te dvije metode je u tome što je Laban promatrao odvojeno tijek eforta i tijek oblika dok je Lamb istovremeno promatrao oboje kao jednu cjelinu. Kako mu je ugled rastao u posao je uključio i novu uslugu Executive Search, takozvani head hunting ...pročitajte cijeli tekst...
  • Metoda za učinkovitost

    Labanova analiza pokreta u suvremenoj praksi (1)

    Labanova analiza pokreta je na objektivan način omogućila procjenu sposobnosti čovjeka za neki posao te primjerice procjenu sposobnosti prilikom prijema za posao. S vremenom se ustalila kao oblik analiza u nekoliko različitih područja od fizikalne rehabilitacije, preko psihoanalize i plesne terapije do metoda za procjenu učinkovitosti nekog tima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Spajanje dijametralno suprotnih kultura

    Predavanje Kenjira Otanija Method for Devising Physical Theatre, Osijek, 20. studenoga 2018.

    Zanimljivi spoj japanske avangarde i klasičnog zapadnjačkog kazališnog obrazovanja Otanija čini redateljem koji ima mogućnost spojiti dvije dijametralno suprotne kulture. Tražeći i stvarajući zajedničke im točke Otani premošćuje civilizacijske razlike i stvara etnološki i kulturološki obojane, a ipak univerzalne, predstave sa snažnom angažiranošću ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prva u mnogočemu

    Interdisciplinarni znanstveni skup Maga Magazinović: Filozofija igre i /ili više od igre, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, Beograd, 6. listopada 2018.

    Teme skupa kretale su se u širokom rasponu od Maginog djelovanja za vrijeme njemačke okupacije, preko tumačenja Maginog shvaćanja jezika i njegovih promjena, kao i njenog novinarskog stvaralaštva; zatim sagledavanja umjetnosti Ane Maletić, najistaknutije učenice Mage Magazinović koja je u Zagrebu uspjela ostvariti Maginu ideju o školi modernog plesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nerazdvojivost pokreta i zvuka

    Uvod u temu plesne tehnike stepa

    Step je na međi stoljetne debate o tome je li ples narativna ili apstraktna umjetnost, i po tom pitanju razlikujemo dvije glavne struje step izričaja: broadwayski stil, njegovan kroz filmske i kazališne mjuzikle, te rhytham tap – barski/jazzerski/ulični stil koji živi po jazz klubovima gdje je step plesač glazbenik jazz banda. Hrvatska step plesna scena je prilično razgranata ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomaci u obrazovnoj vertikali plesa u Sloveniji

    6. međunarodna znanstvena konferencija All about People: Challenges for Science and Education, Maribor, 9. i 10. ožujka 2018.

    Konferencija i okrugli stol završili su obraćanjem predsjednika AMEU prof. dr. Ludvika Toplaka koji je objasnio svoju viziju ulaženja u edukacijski prostor koji nije dovoljno prepoznat od drugih, a završnu riječ iznio je predsjednik Europske akademije znanosti i umjetnosti prof. dr. Felix Unger koji je pohvalio napore Akademije za ples Alma Mater Europaea i postignuti napredak ...pročitajte cijeli tekst...
  • Spomenar duge karijere

    Koreofrenija, izložba fotografija povodom 40. godišnjice umjetničkog rada Sanje Petrovski, Kneževa Palača, Zadar, 18. prosinca 2017. – 2. siječnja 2018.

    Piše: Mario Županović
    Izložene fotografije nude spomenar na dugu karijeru Sanje Petrovski. Fotografija Milijana Nikića sa Sanjim Petrovski u baletnom trikou u ruševinama Kneževe palače amblematski je spomen i poveznica s obnovljenom Kneževom palačom u kojoj je izložba i postavljena. U nekom većem izložbenom prostoru Koreofrenija bi do kraja mogla pokazati sve transformacije same autorice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (1)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Predstava Jérôme Bel primjer je odmaka od modernističkog razumijevanja ontologije plesa: „U radikalnom otklonu od modernističkog otkrića esencije plesa u pokretu, Jérôme Bel upućuje da ontologija plesa počiva negdje drugdje: u nestabilnoj tenziji između prisutnosti i odsutnosti, svjetla i sjene, prostoru između ogoljenog mesa i skrivenog mesa.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odnos plesa i koreografije (2)

    Pitanje plesnosti u plesnoj predstavi

    Koreografija strukturira odnose; strukturira odnos mišljenja i postajanja materijalnim u vremenu. Umjesto unaprijed određenog očekivanja o nužnoj plesnosti u plesnim predstavama, koje onda samo je ili nije zadovoljeno, možda bi bolji  pristup plesnoj umjetnosti bio: zašto netko uopće pleše? I ako pleše, zašto pleše baš tako kako pleše? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rudolf Laban i berlinska Plesna olimpijada

    Skup 80 godina od jedinstvenih i prijepornih Tanzwettspiele tzv. Plesne olimpijade održane u Berlinu 1936., Zagreb, 29. studenoga 2016.

    Piše: Iva Nerina Sibila
    Rudolf Laban sasvim sigurno nije bio nacist, no svjesno je sudjelovao je u nacifikaciji njemačke kulture, a u ime razvoja plesne umjetnosti. Na koji način to kontroverzno razdoblje integrirati u njegovu umjetničku ostavštinu koja je usporediva s onima Arnolda Shoenberga i Vasilija Kandinskog, zahtjeva još istraživačkog i teorijskog rada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dalje od Gurovih stopala

    Maja Drobac o vlastitom plesnom izričaju

    Kao praktikantici bharatanatjama, usađena mi je dužnost za istinom. Za prenošenjem tuđih priča koje imaju svrhu pokucati na vrata svijesti gledatelja, Kao dijete suvremenog plesa, odgojena sam da mislim izvan okvira, No onda dolazi balet. I zapetljava cijelu priču još više. Jer se protivi suvremenom iskazu da ples nije težak i posvećen rad
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uskrsnuće uništenog arhiva

    Zadarska plesna scena (4): Plesni odjel Glazbene škole Blagoje Bersa (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Ideja o otvaranju Plesnog odjela u Glazbenoj školi Blagoje Bersa nije nastala odjednom. Godine 1970. nakon definitivnog odustajanja od pripojenja Baletnog studija Glazbenoj školi, ravnateljica Marija Poklepović u suradnji s Vlastom Kaurić, plesnom pedagoginjom i koreografkinjom, organizira Odjel za balet i ritmiku u Zadru
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Romantičarsko razdoblje Kuzme Beovića

    Zadarska plesna scena (3)

    Piše: Sanja Petrovski
    Kuzma Beović je svojim znalačkim radom i entuzijazmom kroz rad s Baletnim studijom postigao zapažene rezultate u popularizaciji plesne umjetnosti. Plesač, koreograf i nadasve pedagog, osvojio je Zadar šarmom, neiscrpnom energijom i plesnom umjetnošću. Masovnost uključivanja mladih u programe podržavale su vladajuće strukture grada ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomak prema suvremenom kazalištu

    Zadarska plesna scena (2)

    Piše: Sanja Petrovski
    Nikada ni prije ni poslije na pozornici kazališta u Zadru nije bilo toliko plesnih predstava kao u vrijeme ravnateljstva Jadranke Svaguše od 1997. do 2002. Kazalište je tih godina otvorilo vrata plesnom repertoaru, bilo da je iz područja suvremenog plesa, klasičnog i modernog baleta ili izvedbenih umjetnosti. Odaziv publike bio je velik ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od menade do danas

    Zadarska plesna scena (1)

    Piše: Sanja Petrovski
    Povijest kazališta na ovom području stara je tisuću godina, a Zadar je najstarije mjesto u Hrvatskoj koje bilježi tu vrstu aktivnosti (Tihomil Maštrović). Povijest zadarske plesne scene započinje otvaranjem Hrvatskog narodnog kazališta (27. ožujka 1945.), koje u svojoj drugoj sezonin pokreće „Baletsku školu Narodnog Kazališta“ pod vodstvom Zore Colnago ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poticanje kreativnog diskursa

    Konferencija Adaptation and Dance (Adaptacija i ples), Centre for Adaptation, De Montfort University, Leicester, Ujedinjeno Kraljevstvo, 2. ožujka 2016.

    Piše: Katarina Žeravica
    Izlaganja su se s različitih aspekata bavila analizom plesnih adaptacija stavljajući u središte promatranja sam ples i plesni narativ, dramaturgiju, tekstualni narativ ili pak različite vizualne elemente kao sastavne dijelove plesnih predstava/adaptacija. Stoga su izlaganja otvorila pitanja od poimanja plesa i plesne adaptacije kao hibridnog medija umjetnostii na dalje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Jasna Layes Vinovrški – migracija i sustavi kontrole

    Što su to migracijska tijela? (4)

    Jezik je vrlo važan u migracijskim procesima – zato je on neizostavni dio predstave. „Walter Benjamin govori da je izvanredno stanje svako stanje u kojemu nemamo kontrolu, a takva stanja više nisu izuzetak. Nesigurna stanja proizvode se s namjerom stvaranja ekonomskih dobitaka. Zanimalo me kako to mogu postići u izvedbenom obliku.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Alessandro Sciarroni – migracija kao vrtnja

    Što su to migracijska tijela? (3)

    U talijanskom gradu Bassano del Grappa sudionici projekta upoznali su pojedine imigrante s Lampeduse. Talijani imigrantima, priznaje Sciarroni, nisu skloni. „U Italiji je izuzetno teška situacija. Ljudi se žale da vlada misli jedino na imigrante i na njihove probleme, a da zapostavlja svoje građane. Naravno da to nije istina.“
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Su-Feh Lee – Migracija kao otvorenost prema novome

    Što su to migracijska tijela? (2)

    Svoja iskustva stečena tijekom dvogodišnjeg projekta Su-Feh Lee iznijela je u obliku umjetničkog predavanja pod nazivom Stvari koje nosim. Dok pleše Su-Feh Lee sluša svoje tijelo, osluškuje animalnu stranu svoga bića, objekte koji je okružuju, prostor i publiku. Ne želi nametati svoju volju, nego supostojati sa svima i svime u sebi i oko sebe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cécile Proust – Migracija kao osnaživanje

    Što su to migracijska tijela? (1)

    Ethnoscape je predstava u kojoj Cécile Proust želi dati glas imigrantima. „Imigranti su za mene junaci. Oni bi trebali biti svima nama primjer jer mijenjaju sudbinu svojom voljom. Nemam namjeru govoriti o masi jer problem imigracije nije masovan, nego osoban. Zanimaju me određeni pojedinci i njihove priče jer je svaka od njih jedinstvena.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Škola umjetničke tjelesne kulture

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (2)

    Piše: Maja Đurinović
    Ana Maletić otvorila je svoju prvu Školu umjetničke tjelesne kulture u Zagrebu u jesen 1932. Već iz naziva je jasno da je to područje koje nastoji pomiriti i objediniti različite interese. Ukratko, Aninim riječima: „Tjelesna kultura je u prvom redu pedagoško sredstvo: ona hoće da odgoji generacije, ona želi da ih osposobi za bolji i intenzivniji život.“ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Teški počeci

    Uz 60. obljetnicu Škole suvremenog plesa Ane Maletić (1)

    Piše: Maja Đurinović
    Koliko je dopisa i sjajno sročenih obrazloženja utemeljenih na međunarodnim iskustvima Ana sročila i poslala na instance političke i kulturne moći! Uzalud. Škola nikako da zaživi onako kako ju je ona zamislila, u kontekstu akademske zajednice, nego je zadržana na razini zanata, srednje stručne spreme, nešto malo više od fizičkih radnika
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Demokratizacija plesa

    Pitanje demokratizacije plesa na primjeru postmodernih koreografa Judson Dance Theatrea

    Judson Dance Theater (JDT) nije se bavio demokratizacijom; bio je platforma za stvaranje umjetnosti čije su karakteristike djelovanja uvelike uvjetovane izvanjskim okolnostima. Njegova dominantna funkcija uvijek je bila primarno umjetničkog karaktera – preispitivanje medija plesne umjetnosti. Pojam demokratizacije je svojevrsni nusproizvod JDT-a ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pogled iz crne vreće

    Zapis Ine Sladić u povodu rada i nastupa u projektu Gradnja Isabelle Shad, prezentiranom na 31. Tjednu suvremenog plesa

    Isabelle Shad u Zagreb je došla sa scoreom cijele predstave Gradnja. Kako je predstava već igrana u Berlinu, najbitnije za nas bilo je sprijateljiti se s vrećama i pokušati ih vidjeti kao dio nas. No score je bio otvoren za nove mogućnosti, što je proces činilo još zanimljivijim. Nove ideje nalazile su otvoreni dio scorea i jednostavno se u njega uklopile
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pedagoška misija

    Miloš Sofrenović i Luis Gallo Mudarra, voditelji majstorske radionice Ćula esencije / The Senses of the Essence

    Kao pedagozi nismo našli konačne odgovore nakon procesa rada. Ono što vjerujemo i nadamo se da smo postigli kod sudionika, to je osjećaj transformacije koju su sa nama doživjeli. Nadamo se da smo uspjeli ponuditi kreativnu platformu putem koje će moći dalje sami proširiti i produbiti svoju osobnu stvaralačku metodologiju rada
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Okviri analize identiteta

    15 godina TRAFIK-a, Rijeka, 17. – 24. srpnja 2013.

    TRAFIK je predstavio konstantu kvalitete svog rada koji je još uvijek tematski aktualan, a teoretski, estetski i izvođački pristupačan publici i kolegama. U 15 minuta TRAFIK-a Trafikanti su krenuli korak dalje, pozivajući gledatelja ne samo na zajedničko razmišljanje, nego i zajedničko sudjelovanje u stvaranju koreografskog prostora
    ...pročitajte cijeli tekst...