Novi doprinos decentralizaciji
Intervju: Melita Spahić Bezjak, pokretačica Karlovac Dance Festivala
-
Na hrvatskoj plesno-festivalskoj mapi od ove godine se našao i Karlovac, u kojem je od 29. kolovoza do 5. rujna održan prvi Karlovac Dance Festival (KDF) u okviru kojeg su izvedene predstave i prikazani plesni filmovi domaćih i inozemnih autora te održane plesne radionice. Tim povodom razgovarali smo s pokretačicom Festivala, Melitom Spahić Bezjak, Karlovčankom s londonskom plesnom diplomom.
Koji su razlozi pokretanja Festivala?
Ideje iza Festivala su otvaranje mogućnosti za dijalog, komunikaciju i povezivanje te otvorenost i pristup informacijama. Također, povećanje publike suvremenog plesa, plesni odgoj i obrazovanje, kao sastavni dio kulturne strategije u gradu Karlovcu, a samim time i budućnost ove umjetnosti i njezina međunarodna afirmacija.
Najveći nedostatak s kojim se plesni umjetnici, posebno mladi, susreću u Karlovcu i Karlovačkoj županiji nedostatak je kvalitetnog plesnog programa te nedostupnost i nemogućnost profesionalnog plesnog usavršavanja i obrazovanja. Ne postoji škola u kojoj bi se obrazovali, osim tečajeva unutar raznih udruga, organizacija i institucija. Pokretanje i organizacija Festivala projekt je kojim bi se poticao razvoj suvremene plesne scene, prvenstveno u Karlovcu, ali i šire, na više razina.
Karlovac ima plesače i kritičnu masu ljubitelja plesne umjetnosti, ali za daljnji razvoj potrebno je da i šira publika s kulturnim potrebama i tijela koja financiraju kulturu počnu prepoznavati plesnu umjetnost i izjednačavati je s ostalim umjetničkim formama. Suvremeni ples i umjetnici kojima je to profesija nevidljivi su. Decentralizacija suvremene plesne scene u zemlji je također jedan od razloga KDF-a. Ne smijem preskočiti i želju i potrebu da svi Karlovčani, a posebice oni koji se bave plesom, i njihova publika, dobiju priliku pogledati predstave stranih, ali i hrvatskih plesnih autora, te pratiti trendove.
Kakve predstave i autore okuplja KDF?
Svi umjetnici, ovogodišnji sudionici KDF 001, imaju vrlo zanimljivu umjetničku karijeru i iskustva, kao i prepoznatljivost u svom izričaju. Većinom svi djeluju u najmanje dvije države, a poveznica u karijerama većine je The Place (plesni centar u Londonu) ili LCDS (London Contemporary Dance School) ili Velika Britanija. Pri odabiru predstava prvenstveno sam bila vođenom pristupom i idejom iza projekta, raznolikošću u pristupu koreografiranja, ali i upotrebi različitih plesnih, improvizacijskih ili drugih formi i drugih medija izražavanja.
S pojedinim sam autorima imala priliku studirati, s nekima surađivati. Također, svaki od autora ostavio je vrlo bitan umjetnički trag u zemlji iz koje dolazi, a djelovanje i stvaranje gotovo svakog od njih ima transnacionalni karakter. Avatara Ayuso, Atxarte Lopez de Munain, Ana-Maria Bogdanović, Rowan Thorpe i ostali, na neki su način povezani s Karlovcem, a sama ideja i pokretanje KDF-a nešto je što oni sami smatraju vrijednim te će svojom podrškom i partnerstvom znatno doprinijeti budućnosti Festivala.
Jedna je poveznica, odnosno kriterij bio presudan u odabiru ovogodišnjih kompanija i umjetnika, a to je nedovoljno prepoznavanje i podrška umjetnicima u različitim pogledima, u državama u kojima stvaraju ili djeluju, s obzirom na visoku kvalitetu i pristup u stvaranju, filozofiji prema kojoj djeluju i mnogobrojnim uspješnim projektima i nagradama koje su ostvarili. Smatram da zaslužuju puno više podrške od potencijalnih producenata.
Prati li KDF određenu liniju u umjetničkom smislu?
Sam festivalski projekt, pored uobičajenih domaćih i inozemnih gostovanja, zamišljen je kao produkcijska platforma, istraživački laboratorij suvremene plesne umjetnosti, gdje se ostvaruju i potiču nove suradnje i otvaraju dijalozi.
Neke od značajki i kriterija prema kojima odabiremo festivalske goste, ali i partnere, svakako su profesionalnost, iskustvo, stručnost i raznolikost djelovanja, zatim visoka razina kvalitete, praćenje suvremenih trendova u plesnom stvaralaštvu, originalnost, kreativnost i inovativnost ideja, multidisciplinarnost programa i transnacionalno djelovanje itd.
Što je s edukativnim dijelom Festivala? Kome je namijenjen) Tko su bili predavači i kakav je bio odaziv?
Edukativni programi namijenjeni su svima, i profesionalnim plesačima i svima onima koji se bave plesom u Karlovcu, Hrvatskoj i šire. Zamišljen je tako da gostujući koreografi ili plesači vode satove plesa, master klasove i kreativne radionice. Ove godine Avatara Ayuso vodila je satove suvremenog plesa i baleta te kreativnu radionicu, Rowan Thorpe vodio je Ashtanga Vinyasa yogu, a Atxarte Lopez kreativnu i radionicu impovizacije. Odaziv na radionice bio je solidan, ali imajući u vidu broj plesača u Karlovcu, kao i kvalitetu predavača, osobno sam očekivala veći broj polaznika.
Festivalska produkcija također je jedan od edukativnih dijelova Festivala. Zamišljena je na način da jedan autor/koreograf sa svojim plesačima i sudionicima radionice tijekom Festivala radi na projektu čija se ideja razrađuje s polaznicima, pa oni dobivaju mogućnost neposrednog uvida u kreativni proces. Tako je Avatara Ayuso kao partner ove godine radila na festivalskoj produkciji i radionici. Edukativni dijelovi uključivali su i otvorene probe kompanija, a u budućnosti planiramo održavanje contact jama.
Koja je ciljna publika Festivala?
Realno gledajući, to je već postojeći, mali krug plesne publike. Međutim, želimo privući sve – mlade, djecu, njihove roditelje, odrasle. Posebice nam je važno da roditelji djece koja se bave plesom imaju priliku za edukaciju. To je vjerojatno entuzijastično, ali edukacija publike i pristupačnost i dostupnost cijelom građanstvu nam je misija!
Osim predstava, na Festivalu su bili prisutni i plesni videi/filmovi? Zanima vas taj medij? Na koji način?
Zanima me medij filma, videa, ali i ostale tehnologije koje se na vrlo zanimljiv način mogu spajati s plesom. Upotreba različitih softvera, kao što je Isadora (računalni program za real-time manipulaciju digitalnog videa), nešto je što planiram u budućnosti još više istražiti i uključiti u svoje stvaralaštvo.
Festival je skup pothvat. Tko je sve podržao pokretanje KDF-a?
Organizacijski iza projekta stoji organizacija F.r.e.e. D.a.n.c.e. Festival je održan prvenstveno zahvaljujući gostujućim autorima i ansamblima, koji su bili svojevrsni partneri u pokretanju Festivala. Presudna je, naravno, bila pomoć kolega, prijatelja i obitelji. Da sam se vodila odobrenim financijskim sredstvima, Festival ne bi bio pokrenut. Turistička zajednica grada Karlovca prva je prepoznala projekt još prošle godine. Osim njih, generalni je pokrovitelj i Grad Karlovac, uz, naravno, mnoge druge manje, ali jednako važne sponzore i partnere. Prodaja ulaznica pokrila je najmanje stavke budžeta.
Kako planirate dalje razvijati Festival?
Budući planovi prate već spomenute prvotne ciljeve i smjernice Festivala. Uz to, mogu izdvojiti planiranu festivalsku produkciju na rijeci Korani, i osiguravanje lokacije koja će u tehničkom pogledu biti prikladnija za izvedbu plesnih predstava, što Karlovcu trenutno nedostaje.
Imali ste i vlastitu premijeru na Festivalu. Što vas osobno zanima kao autoricu?
Novi izazovi i teške misije te mentalna i tjelesna sposobnost i tijelo plesača. Svakako upotreba novih tehnologija i izvedba na različitim lokacijama nešto je što volim istraživati i kreirati unutar novih pravila. Komunikacija s publikom i način na koji se vidi pokret/ples, kao i način na koji publika doživljava, vidi i čuje predstavu, zaista mi je bitan.
Poput mnogih mladih plesnih umjetnika iz Hrvatske otišli ste na studij u inozemstvo, unatoč teškim uvjetima koji idu uz to, s obzirom na visoke troškove. Ovih je dana konačno potpisan ugovor o osnivanju visokoškolske plesne institucije u Hrvatskoj. Što očekujete od takve škole?
Nadam se da će se i prije otvaranja plesne akademije plesna umjetnost izjednačiti s ostalim umjetničkim formama u svim ostalim bitnim segmentima. Ponajprije, da će postati bolje vidljiva, da će ples zauzeti svoje mjesto i u ostalim edukativnim institucijama i financijskim strukturama. Ovdje mislim na posebnu stavku u proračunu za kulturu, gdje plesna umjetnost zaslužuje bolje mjesto. Akademija plesa neće pridonijeti/promijeniti samo hrvatsku nego i europsku plesnu scenu, a našim plesačima dat će mogućnost stručne edukacije te školovanim akademskim plesnim umjetnicima otvoriti nova radna mjesta.
© PLESNA SCENA.hr, 20. rujna 2011.