Matematika traume

Sad Sam Lucky, autor Matija Ferlin

  • Sad Sam Lucky, autor Matija Ferlin

    Novi solo iz serije Sad Sam Matije Ferlina, ovaj puta Lucky, s nestrpljenjem očekivan, medijski glasno najavljivan i međunarodno koproduciran, premijerno je izveden u Zagrebačkom plesnom centru 19. travnja 2012., a potom odigran u Sloveniji i Francuskoj. Lucky iz naziva predstave odnosi se na Srečka Kosovela karizmatičnog i tragičnog slovenskog pjesnika, kritičara i publicista rođenog 1904., koji je živio tek 24 godine. Pod utjecajem moderne i impresionizma, a kasnije ekspresionizma i konstruktivizma Kosovel je razvijao vizionarsku, društveno angažiranu i mističnu tematiku sa središnjom idejom o osobnoj i kolektivnoj apokalipsi koja u sebi nosi očišćenje od društvenog zla i stvaranje novog etosa. Kosovel se smatra najizrazitijim i najvažnijim slovenskim ekspresionistom te nije čudno da je nadahnuće i ishodište mnogih umjetničkih radova – spomenimo samo koreoakt Epitaf za Srečka Kosovela Milka Šparembleka iz 1991. Matija Ferlin susreo se s Kosovelom i njegovom poezijom 2008. u radu Serata Artistica Giovanile slovenske koreografkinje Maje Delak. Veza i fascinacija na relaciji Ferlin – Kosovel prema tome, višegodišnja je, duboka i pomno razrađena.

    Sad Sam Lucky Ferlin razvija u tri cjeline; na početku predstave izravno se veže na Kosovelovu poeziju, u središnjem dijelu govori vlastiti tekst, a u trećem prelazi u zaumno, u neizrecivo – u ples nestajanja. Scenografiju Mauricia Ferlina sačinjava velika drvena ploča zamrljana ugljenom (ili crnom kredom) koja prekriva pod, zatim starinski, glomazni crni stol s papirima i velikom klamericom. Uz to na sceni je i čaša vode. Matija Ferlin nas dočekuje mrmljajući stihove lagano zacrnjenih ruku, odjeven u crno, s diskretnim, a opet vidljivim zlatnim križićem oko vrata.
    Sad Sam Lucky, autor Matija Ferlin
    Njegova se izvedba gradi polako, tekstom, gestom i akcijom, neprekidno se vraćajući na početak, na svojevrsni lajtmotiv predstave u kome Ferlin mehanički popije nekoliko gutljaja vode, okreće leđa publici i govori „...čeka me tako mnogo posla, nije li to divno“ (izvedba je u cijelosti na engleskom). Upečatljive su akcije u kojima metodički precizno i mirno zabija papire za stol, čita iz njih i na kraju ih trga. Izvedba teksta nabijena je nemirom, prekidana nevezanim gestama kao što je lupanje šakom o stol, pokušajem stoja na glavi, lelujavom igrom ruku. Pokret je ovdje iskaz nekog dubokog unutarnjeg dijaloga, neuhvatljive je motivacije, a njegov je krajnji oblik tek u naslućivanju. Atmosfera je ispunjena jedva čujnim nadolazećim, anksioznim zvukom skladatelja Luke Prinčića.

    Jedna od dominantnih akcija izvedbe je igra sa stolom koji Ferlin manipulira s vidljivim naporom, preveliki objekt s kojim se gotovo bori. Isprva se i sam pretvara u stol, tijelom imitirajući njegov oblik. Tijekom predstave se neprekidno, gotovo kompulzivno vraća na tu temu, skače i nestaje iza stola, lupa glavom o njegovu površinu, nestaje iza njega. Na licu mu ostaju tragovi crnila (tinte ili ugljena) kojim je stol prevučen, a iz njega se diže prašina. Vuče ga po prostoru igrajući se njegovim zvukom. Zanimljiv je odnos vitkog i elegantnog Ferlinovog tijela i predimenzioniranog stola u odnosu na to tijelo, a povežemo li to s neprekidno ponavljanom akcijom zabijanja papira u stol nameće se paralela na relaciji stol/papir, tijelo/tekst. Kao i asocijacija, ili jezikom predstave, jednadžba u kojoj se nalaze s jedne strane nužnost iskaza koji ranjava iskazivača, ili rastrganost uvjetovana slutnjom kraja (vlastitog, općeg?), a s druge nemoć i neprekidna borba unutar te nemoći.

    U, uvjetno rečeno, drugom djelu Ferlin prelazi na vlastiti tekst, na kratke flasheve vlastitog iskustva, anegdota, ispovijedi. Izvođački, Ferlin je ovdje čvršći, adrenalinski brz u promjenama teksta, geste, akcije. Njegov je stav ciničan, autoironičan, gotovo surov prema vlastitoj intimi, što izaziva povremeni smijeh kod publike. Koliko je u prvom dijelu arhaičan i krhak, ovdje se približava formi stand-up komedije ili lecture-demo izvedbi. Struktura je opet čvrsta, premrežena neprekidnim vraćanjem na čitanje teksta, na preciznu organizaciju prostora, na vraćanje na opisanu akciju okretanja leđa.
    Sad Sam Lucky, autor Matija Ferlin
    Treći dio mijenja omjer teksta, pokreta i zvuka. Zvuk se diže i ispunjava prostor, tekst polako nestaje u izvođaču i pretvara se u nerazumljiv krik. Pokret potpuno preuzima, rastrgan opsesivnim vraćanjem na papire, nelogično ili neorganski organiziran, a opet poetičan, riskantan u bacanjima na pod i iznenadnim skokovima, razoran i bolan u svom učinku. Na kraju, izvođač je potpuno prekriven crnilom, poništen i izbrisan, a zadnja gesta predstave Sad Sam Lucky je naglo gašenje svjetla na pozornici i istovremeno paljenje svjetla u publici. Tako se igra traume i anticipiranja nestajanja, stvaranja i prepoznavanja sažeta u mantri „…čeka me toliko posla…“ završava u gubitku, u ništavilu.

    Sad Sam Lucky predstava je nošena izuzetnim izvođačkim umijećem Matije Ferlina, a preciznost i visoka razina autorstva evidentna je u svim segmentima predstave. Sama tema – Kosovelova poezija, u svojoj slutnji smrti, apokaliptičnoj viziji Europe, kritičnosti i eksploziji bunta bolno je aktualna i danas, tekuće nam 2012. Ferlinova su umjetnička i izvođačka snaga neupitne, a suverenost kojom vlada tekstom kao i emotivnim i dinamičnim promjenama koje kreću od potpune izvođačke nule do maksimalna glumačkog intenziteta, a potom se sele u eksplozivni pokret, zaista je fascinantna. U svemu tome zanimljiva je, gotovo kontrapunktirana izuzetno čvrsta dramaturška struktura Gorana Ferčeca koja zapravo disciplinira Ferlinovu eruptivnu emotivnost – Kosovelovim rječnikom …“eksploziju, divlju rastrganost, disharmoniju“. Time daje još jednu u nizu jednadžbi jezika i tijela kojima se bavi ova moćna, virtuozna i relevantna predstava.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 2. svibnja 2012.

    Sad Sam Lucky
    autor i izvođač Matija Ferlin
    premijera 19. travnja 2012.
    dramaturg Goran Ferčec, stihovi Srečko Kosovel, glazba Luka Prinčić, scenografija Mauricio Ferlin
    producenti: Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis, Centre National de la Danse, Paris
    koproducent: Zagrebački plesni centar / Hrvatski institut za pokret i ples
    koprodukcija i organizacija: Zavod Emanat, Ljubljana
    partner projekta: Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat
    uz potporu Ministarstva kulture Republike Slovenije, Grada Ljubljane, Grada Pule, Općine Svetvinčenat.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji