Impresivna umjetnička biografija
Intervju: Risima Risimkin, ravnateljica Dance Fest Skopje
-
Travanj će u Skopju biti u znaku plesa: međunarodni festival Dance Fest Skopje obilježava desetu godinu postojanja. Od početka zamišljen kao novo, još jedno, drugačije, zanimljivo mjesto na kojem će se susretati plesači iz različitih zemalja, i različitih pristupa, tehnika i stilova plesanja, Dance Fest Skopje upisao se u međunarodni kalendar plesnih događanja. Tim povodom razgovaramo s Risimom Risimkin, umjetničkom voditeljicom Festivala, a ujedno, rekla bih, prolazeći kroz njezinu impresivnu umjetničku biografiju koreografkinje i pedagoginje, neumornom osobom koja je očito spiritus movens makedonske plesne scene (naime, ona je ravnateljica i Plesnog teatra Skopje, osnivačica Interart Centre for Culture i tako dalje…)
Kad ste jednom krenuli u osvajanje, nije više bilo stajanja?
Tako nekako... Sve je počelo spontano, sa željom da se stvari pomaknu k boljem, zanimljivijem i modernijem. Bila sam puno godina solistica Nacionalnog baleta u Makedoniji, ali sam htjela više, drugačije… Tako sam počela s koreografiranjem (1990), što je bio dug i težak put k promjenama, ali sam danas jako zadovoljna što sam sve to izdržala i vjerovala u ideju.
Kakav je odnos između ovih čvrsto utemeljenih institucija i nezavisne plesne scene u Makedoniji?
Pa, proizašla sam iz institucije, kako sam već objasnila. Veza je u redu, samo svatko teži svom cilju. Za mene je jako važno da je Ministarstvo kulture prepoznalo moj rad i da smo utemeljili Skopje Dance Theater, kao prvu službenu plesnu kompaniju u Makedoniji. Imamo podršku i to nam daje mogućnost kreiranja i međunarodnu afirmaciju.
Ove godine, osim jubilarnog izdanja, Festival ima još jednu, novu dimenziju: plesačko natjecanje u formi sola i natjecanje za mlade koreografe. Poziv je preko Udruženja plesnih umjetnika Hrvatske došao i na naše adrese. Kakav odaziv očekujete i postoje li neke poveznice između naših plesnih scena, mislim u najširem smislu, od nacionalnih kuća do ansambala suvremenog plesa?
Mislim da je svijet plesa malen u smislu da se svi poznajemo, ako smo aktivni na toj sceni... Evo, mogu objaviti, da imamo već prve prijave sa europskog tla, iz Njemačke i Češke, što me jako raduje! Informacija je otišla u svijet, mladima treba nuditi i otvarati mogućnosti kreativne afirmacije. Žiri natjecanja sastavljen je od vrsnih svjetskih imena u području plesa, tako da i to pridonosi promociji, kao i naši partneri, preko kojih ćemo kasnije afirmirati sve pobjednike natjecanja.
Festival je ustanovio nagradu Menada za životno djelo na području plesa. Pretpostavljam da ste joj Vi dali ime? (U arheološkom muzeju u Zadru postoji poznati reljef menade iz rimskog doba, a u Makedoniji sigurno i vi imate svoju.)
Da, svakako, to je figura žene koja pleše, čiji je nastanak datiran između 3. i 2. stoljeća pr. n. e., a pronađena je u blizini Tetova, gdje sam rođena. Mislila sam da je dobro da imamo ime koje izražava tradiciju, a isto tako i umjetnost o kojoj se radi. Nagradu su dosad dobili vrsni umjetnici, neki od osnivača makedonskog baleta, kao: Gorgi Makedonski, Natka Penusliska, Olga Milosvaljeva, pa Irena Veterova, naša prima balerina, koja je dugo radila u Wiesbadenu, onda Gradimir Pankov, Makedonac, koji je umjetnički voditelj Le Grand Ballet Canadien de Montreal, a prošle godine legenda svjetskog baleta, gospodin Vladimir Vasiljev... Svi su oni došli u Skopje i to je dalo izvanrednu notu i atmosferu Festivalu.
Umjetnička ste ravnateljica i Plesne akademije u Skopju; to je prva Plesna akademija na ovim prostorima. Iz pozicije dugogodišnje borbe koja je napokon ove akademske godine urodila plodom u Zagrebu, kako Vam je uspjelo? Vi i inače imate priličnu podršku Ministarstva kulture?
Skopje Dance Academy značajna je prekretnica u području edukacije u plesu, mislim ne samo u Makedoniji. Naš je partner Rotterdamska plesna akademija, koja ima osamdesetak godina iskustva u svom radu. Mi smo jedini na svim ovim prostorima koji imamo guest teaching program, s profesorima i kurikulumima iz RDA-a, i mi proizvodimo plesače. Želimo prvo imati kvalitetne plesače, koji dalje idu na MA za profesore i koreografe... Svakako je bilo teško, pokrenuti akademiju tog tipa i ranga, ali za to moram zahvaliti gospodinu Samuelu Wuertsonu, umjetničkom voditelju Holland Dance Festivala, koji je bio i umjetnički voditelj RDA-a, a koji je postao naš partner i prijatelj u umjetnosti, a sada je član Borda Codarts sveučilišta, kamo pripada ova akademija, kao i podršci Nizozemske ambasade u Skopju, koja je tri godine podržavala program. Onda je slijedio trogodišnji ugovor s Ministarstvom kulture u Makedoniji, i eto postavljena je osnovna infrastruktura, koja je bila neophodna za razvoj plesne scene kod nas. Na Akademiji imamo i strane studente, a ove godine upravo završava jedna naša studentica iz Hrvatske, Dora Kokolj, a na drugoj je godini student iz Poljske, Jakub Munko. Za sljedeću sezonu imamo najavu oko deset stranih studenata iz cijele regije... mislim da se glas o kvaliteti Skopje Dance Academy & Theater širi: polako ali sigurno.
Koja je, po Vašem mišljenju, pozicija plesne umjetnosti unutar kulturne politike Makedonije?
Naše Ministarstvo daje punu podršku razvoju plesne scene u Makedoniji, a kultura je generalno prioritet razvoja. To je dobro, jer se podigao standard umjetnika u nacionalnim institucijama, a dobili smo i mogućnost za razvoj nezavisne scene. Djelujemo u svojem prostoru, gdje imamo svoj studio i komornu scenu ZEBRA, koja je naša matična scena. Festival se održava na nekoliko scena u Skopju i moram reći da imamo odličnu suradnju sa svim ustanovama... Cilj nam je da preko Festivala dovedemo svjetsku scenu u Skopje, ali i da plasiramo svoju izvan granica. To je dvosmjerna ulica i vrlo se radujem ovoj obljetnici i, naravno, novoj formi: Skopje Dance Lab 2014!, prvom međunarodnom natjecanju koje smo uspostavili!
P. S. Tijekom ovog, elektronskom poštom provedenog, razgovora izašao je i popis članova žirija, u kojem je i hrvatska predstavnica Snježana Abramović Milković. Detalje provjerite na dancefestskopje.com.mk.
© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 10. ožujka 2014.
Piše:
Đurinović