Značajan iskorak za vidljivost plesne umjetnosti

Ples, Treći program Hrvatske radiotelevizije

  • Ples, Martina Nevistić

    Videokoreografija se na mala vrata vratila na HTV, i to kroz programske prekide na Trećem programu, nazvanima jednostavno Ples. Naša javna televizija godinama se nije bavila tim žanrom u kojem je bila među pionirima, a riječ je o koreografiji rađenoj specifično za kameru. Vratimo se pola stoljeća unatrag. Godina je 1962. i Studio za suvremeni ples zapaža Vladimir Seljan, tada urednik Redakcije ozbiljne glazbe na nekadašnjoj Radioteleviziji Zagreb. Bio je to početak kratke, ali zanimljive suradnje ove televizijske kuće s plesnim umjetnicima na području videokoreografije, koja je rezultirala posebnom emisijom Kroz prizmu pokreta emitiranom prvi put u rujnu 1963. godine. Bitnu je ulogu u toj suradnji odigrala koreografkinja Vera Maletić, kasnije nositeljica kolegija Issues in Videodance pri Ohio State Universityju u Sjedinjenim Državama, čiji su radovi poput Formacija, Radianta ili Koreografije za kameru i plesače bili prvi pravi eksperimenti videokoreografije u nas. Radiotelevizija Zagreb bila je tada u toku sa svjetskim javno-televizijskim trendovima, koristeći suvremeni ples kao sredstvo za ekranizaciju djela suvremene glazbe (više o temi u časopisu za plesnu umjetnost Kretanja broj 9/10, posvećenom plesu za kameru). Nakon toga je do danas bilo još nekoliko sporadičnih suradnji, na primjer s Milkom Šparemblekom te nekolicinom drugih autora.
    Ples, Elvis Hodžić – El Rock
    Treći program je, od kad je krenuo prije tri godine, po mnogočemu perjanica onoga što javnu televiziju čini javnom, a njezin je vizualni identitet od samog početka postao prepoznatljiv, eksperimentirajući s medijem videa. Bilo je, izgleda, samo pitanje vremena kada će vizualno atraktivna plesna umjetnost ponovno naći svoje mjesto u domaćoj televizijskoj slici. „Ideja za projekt nastavak je mog razmišljanja o audiovizualnom identitetu televizijskog kanala HRT3 na kojemu radim kao art direktor od samog početka, u tijesnoj suradnji s glavnim urednikom kanala Deanom Šošom.“ – kaže začetnik projekta Dario Iričanin i dodaje: „Ideja je tog tematskog kanala istaknuti se kvalitetnim sadržajem iz područja svih umjetnosti, kulture, znanosti i obrazovanja. Kao takav, od prvog trena tretiran je audiovizualno vrlo jednostavno i neopterećujuće po sadržaj. Ideja Plesa kao programskog prekida ili nositelja identiteta, odnosno plesne predstave koja traje cijeli dan, upravo je posljedica naglaska sadržaja u ostalom medijskom okruženju.“ – dodaje Iričanin.
    Ples, Petra Hrašćanec
    Zaplesane se špice kanala HRT3 mogu vidjeti još od 1. travnja ove godine, a trajat će dok se ne procjeni da je vrijeme za rebrending. U njima plešu Petra Chelfi, Maja Drobac, Matija Ferlin, Edi Grubišić – Cipal, Elvis Hodžić – El Rock, Petra Hrašćanec, Zvonimir Kvesić, Martina Nevistić i Ivana Pavlović, uglavnom solo, uz poneki duet. „Htjeli smo vidjeti čim više različitih autorskih i plesačkih potpisa.“ – obrazlaže Iričanin. I u tome su uspjeli jer svaki je plesač doista dao svoj specifičan potpis, energiju i emociju, od punkerske Petre Hrašćanec, ženstvene Ivane Pavlović, Petre Chelfi u maniri borilačkih vještina, Martine Nevistić u stalnome skoku, podnih ekshibicija Elvisa Hodžića – El Rocka, atletski ekstremnog Matije Ferlina s osviještenom komunikacijom prema kameri, Maje Drobac i Zvonimira Kvesića koji izvode neku suvremenu verziju tanga s naglašenim pokretom ruku i tako dalje.
    Ples, Maja Drobac i Zvonimir Kvesić
    Snimalo se u studijima Jadran filma, takozvanom high-speed kamerom koja omogućuje naknadno fino usporavanje pokreta, što je i glavna karakteristika ovih videa. Usporavanjem se stavlja naglasak na oblike i vizualnost plesa koji izvrsno funkcioniraju unutar TV okvira. „Ples je od pamtivijeka očiti i najiskonskiji iskaz emocije. Pokret u vremenu je ono što i najbolje simbolizira smisao filmske ili televizijske slike. Koncept slavi sinergiju između predivnog, usporenog ili zamrznutog pokreta plesača koji improvizira i glazbe, svjetla, kamere i montaže koji u konačnici daju zajednički moment ili bolje rečeno zajedničku i novu emociju.“ Originalnu glazbu skladao je priznati autor Goran Tudor, kojeg se ponajviše sjećamo po izvrsnoj suradnji s koreografkinjom Natalijom Manojlović u predstavi Vodoinstalater. Direktor fotografije s iznimno dobrim osjećajem za pokret je Vedran Rapo, jednako kao i Mirela Budimić i Mario Pulek iz Studija Ater koji su radili montažu. Kostimografkinje Melita Šakić i Nataša Svekler diskretnim su se kostimom uspjele nadovezati na plesačke osobnosti. Urednik i glavni suradnik Daria Iričanina je Zvonimir Mamić, producenti su Sanja Ivančin i Tomislav Pulić, Tomislav Hećimović je asistent kamere, Damir Spinčić majstor svjetla, a sudjelovali su i brojni drugi djelatnici tehnike, rasvjete, scenografije i šminke HRT-a. 
    Ples, Petra Chelfi
    Ovaj je tim napravio značajan iskorak koji ne samo da bilježi neke od danas aktualnih plesačkih osobnosti na produkcijski visokoj razini te pridonosi javnoj vidljivosti domaće plesne scene na originalan i umjetnički autentičan način, nego i zasigurno gradi temelje za neke buduće koreorežijske suradnje na domaćoj javnoj televiziji.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 16. listopada 2015.
    Ples na HRT 3

Piše:

Jelena
Mihelčić