Briga za mladu publiku

17. Platforma HR, Zagreb, 11. – 29. travnja 2016.: Kliker festival, 11. – 17. travnja 2016.

  • Wild Card, prezentacija radionice Seppea BaeyensaOvogodišnja Platforma HR započela je malim Kliker festivalom namijenjenim mladoj publici i svima koji se njome bave. Kliker je platforma koju je pokrenula plesna umjetnica Sanja Tropp Frühwald s namjerom da potiče razvoj plesa za mladu publiku na području cijele Hrvatske. U sklopu festivala izvedene su dvije predstave: Neispričana bajka nastala u koprodukciji Umjetničke organizacije RUPER i Scene Gorica i Črčke u hrvatsko-slovenskoj koprodukciji VRUM kolektiva Sanje Tropp Frühwald i AEIOU-kazališta za bebe i malene; te prezentacija radionice Seppea Baeyensa. Baeyens je plesač i koreograf koji je u kompaniji Ultima Vez zadužen za aktivnosti s djecom i mladima. Za ovu radionicu izabrao je plesače različitih dobnih skupina, profila i iskustava pa je bilo zanimljivo promatrati kako je koreografski umješno od malih brakera, učenica Škole za suvremeni ples Ane Maletić i renomiranih plesačica uz nešto vremešnijeg bivšeg plesača Studija za suvremeni ples Dragu Asića uspio stvoriti koherentnu grupu i zaokruženu koreografsku cjelinu.

    Uz to je još održana radionica za mlade (do 14 godina) Igora Tretinjaka i Dejana Košćaka o kreativnom i kritičkom razmišljanju o suvremenim kazališnim i plesnim izvedbama i radionica za pedagoge Andreje Rauch Podrzavnik i Gregora Kamnikara usmjerena na rad s djecom. Oni su na primjeru vlastite plesne radionice analizirali nastavne alate ali i progovorili o komunikacijskim problemima te ranjivosti nastavnika i djece u procesu poučavanja.
    Neispričana bajka, red Radovan Ruždjak
    Neispričana bajka je višestruko nagrađivana predstava koja koristi pokret kao jedini oblik komunikacije. Jedini dio u kojem se koristi tekst je pokušaj da se ispriča priča o djevojčici i zmaju – i to na ruskom! Redatelj Radovan Ruždjak spretno je krenuo od koreografiranog, apstraktnog i plesanog dijela u kojem – pomoću jednostavnih geometrijskih tijela poput živahne, neuhvatljive i neukrotljive loptice ili elastičnih traka koje odjednom, u čaroliji svjetla Marina Frankole i vještim manipuliranjem izvođača, postaju trokut, pravokutnik, piramida, razvija maštu gledatelja. Izvrsni Aleksandra Naumov i Damir Klemenčić jednakom spretnošću barataju i tijelom i mimikom te vrlo brzo uvlače velike i male gledatelje u svoj svijet apstraktne geometrije. Geometrijski oblici se polagano povećavaju i tako otvaraju sve veće i veće prostore kao pripremu za dio predstave u kojem glumac pokušava ispričati priču o djevojčici i zmaju (koji se stvara napinjanjem elastičnih traka). Inteligentna režija koja kreće iz potpune apstrakcije i jednostavna scenografija koja s malim postiže maksimalan učinak, kroz inovativan, duhovit i zabavan pokret, izvrstan spoj plesa i glume na topao način priča o mogućnostima ljudske mašte.
    Črčke, autorica Sanja Trupp Früwald
    Predstava Črčke je najnoviji uradak Sanje Tropp Frühwald nastao u suradnji s AEIOU – kazalištem za bebe i mališane koje su osnovale Katja Kähkönen, Mateja Ocepek i Katja Povše kako bi potakle i razvile dječju imaginaciju a istovremeno razonodile odrasle. Predstava je neka vrsta likovno-plesnog teatra nadahnuta dječjim crtežima samih sebe u prvih šest godina života. Scena je stoga ispunjena gomilom šarenih jastuka koji predstavljaju linije, te neobičnih geometrijskih oblika koje plesačice koriste pri pretapanju plesnih cjelina. U sigurnoj i smirenoj atmosferi plesačice sa smiješkom i lakoćom prelaze iz jednog oblika u drugi i izvode plesne cjeline koristeći dječje pokrete i reakcije kao nadahnuće. Sve to podcrtava izvrsna glazba Zvezdane Novaković koja predstavlja podlogu za niz scena koje se pretapaju jedna u drugu. Naposljetku plesačice pozivaju djecu koja se vrlo rado odazivaju na igru s velikim plišanim i baršunastim jastucima i trakama koji se nalaze na sceni. Trajanje pojedinih dijelova dobro je odmjereno, pa i najmlađi mogu zadržati pozornost na predstavi.
    Kako upoznati djecu s kazalištem i kazalište s djecom autorica Dalije Aćin Thelander, Irene Ristić i Larise Navojec i Vježbenica za pokret i ples autorica Larise Navojec i Tamare Curić
    Briga za mlade (buduću publiku) te sustavno odgajanje plesača jedan je od prioriteta djelatnosti Plesnog centra Tala. To potvrđuju i nedavno izdani priručnici za predškolske ustanove i odgajatelje Vježbenica za pokret i ples autorica Larise Navojec i Tamare Curić te priručnik Kako upoznati djecu s kazalištem i kazalište s djecom autorica Dalije Aćin Thelander, Irene Ristić i Larise Navojec. Oba su priručnika nastala u okviru platforme Generator za razvoj kazališta za djecu na Balkanu i uz prigodne ilustracije Siniše Ilića (u duhu Malog princa) te jasna i pregledno strukturirana poglavlja predstavljaju aktualna saznanja o plesu i kazalištu prilagođena široj publici. Vježbenici su priloženi opisi igara za osvještavanje tijela, razvijanje vizualnog, auditivnog, kinestetičkog i taktilnog doživljaja i usvajanje osnovnih elemenata plesa poput prostora, dinamike, trajanja i plesanja uz glazbu. U drugom se priručniku nalazi niz ideja i objašnjenja koja mogu pomoći odgajateljima pri upoznavanju djece s kazalištem i različitim vrstama predstava. Posljednja neurološka istraživanja potvrđuju da kretanje utječe na razvoj živčanog sustava, a plesna umjetnost je najbolji način poticanja na kretanje jer, kako same autorice kažu: „Ples ne zahtjeva nikakvo predznanje (...) Pokretom i kretanjem djeca mogu lagano izraziti svoje osjećaje, a pogotovo ona djeca koja ih ne mogu verbalno izraziti.“

    © Jasna Čižmek Tarbuk, PLESNA SCENA.hr, 4. svibnja 2016.

kritike i eseji