Sinergija tjelesnosti, duhovnosti i prirode

Zagrebi! Ekofestival, jezero Bundek, Zagreb: Vertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa Wertheim

  • Vertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa Wertheim

    Šarmantno plesno događanje priredila je izraelska skupina Vertigo Dance Company, na livadi zagrebačkog jezera Bundek, a gostovanje je ostvareno suradnjom Zagrebi! Ekofestivala i Hrvatskog instituta za pokret i ples. Predstava Rađanje Feniksa smještena je unutar prozračne Geodezijske kupole kojom je i nadahnuta. Kupola je djelo američkog izumitelja Richarda Buckminstera Fullera, a sastavljena je od trokutastih, pentagonalnih i heksagonalnih oblika, te odražava geometriju svemira. (Na žalost, vjerojatno zbog očekivane kiše krov kupole bio je prekriven najlonom, što je na neki način odrezalo komunikaciju plesača i kozmičkih prostranstava kojima se obraćaju).

    Vertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa WertheimPublika je pak smještena uokolo, tik do konstrukcije, te uključena izvedbeni krug. Osjećaju zajedništva pridonosi  miris treseta kojim je prekrivna pozornica, a ugodnoj i opuštenoj atmosferi, paradoksalno, išlo je u korist i polusatno čekanje početka predstave, uz tihu glazbu, baklje koje osvjetljavaju prilaz, svjetla jurećih automobila te pun mjesec. To uživanje u vjerojatno posljednjem ovogodišnjem ljetnom ugođaju, prekinulo je petero plesača. Zamotani u crvene šalove (poput inačice budističkih svećenika) oni sjedaju oko pozornice među publiku gdje se i vraćaju tijekom predstave, čekajući na svoj izlaz.

    Nazvana "eko-predstavom" Rađanje Feniksa u koreografiji Noe Wertheim sastoji se od niza dijelova, koreografiranih u poznatom idiomu organskog kretanja, punog dubokih iskoraka, energičnog kotrljanja po podu, premeta preko jedne ruke te jednostavnih prenošenja težine i podrški. U taj su plesni leksik upleteni odjeci borilačkih vještina, energetske kugle među rukama i snažni izbačaji ruku prema nebu što daje atmosferu mistike i duhovnosti. Na zavodljiv ritmičan kolaž etno-glazbe koju je skladao Ran Bango, u kojoj čujemo i zvuk vjetra i padanje kiše, izmjenjuju se energični grupni, nježniji pojedinačni plesovi, te dueti između agresije i nježnosti.

    Vertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa WertheimVertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa Wertheim









    Cijela situacija, povezanost plesa i prirode koja prodire sa svih strana (pa i kroz plesače same), pomiču ovu predstavu iz niza zgodnih sekvenci u proslavu unutarnje snage čovjeka kao preslike puno većeg organizma prirode, kojem se umjetnici obraćaju s punom zahvalnošću. Oznojenih tijela na koje je se zalijepila zemlja oni naglašavaju (naročito u lirskom solu kojim Ivica Bago privodi predstavu prema katarzičnom završetku) kako se iz zemlje rađa život, i njoj se na kraju i predaje.

    Završna scena, svojevrsna je poskočica kojom plesači dolaze do ruba rituala. Otvarajući ruke širom prema nebu i prelazeći rukama preko srca postavljaju sebe kao vertikalu, kao medij između neba i zemlje. Ritmična i emocionalno nabijena glazba, ovdje kulminira, te i očekivano, po završetku predstave slijedi poziv publici da izađe i zapleše. Što je publika, ponesena događanjem, zaista srčano prihvatila.

    Vertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa WertheimVertigo Dance Company, Rađanje Feniksa, kor. Noa Wertheim








    Tako je Rađanje feniksa, vrlo točno smješteno u šaroliki okvir Ekofestivala, unatoč ne pretjeranoj originalnosti same koreografije, uspješno prenijela filozofiju grupe koja ples doživljava (barem u ovoj predstavi) kao sinergiju duhovnosti, ekologije i rituala.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 15. rujna 2008.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji