Produbljivanje prakse i nadogradnja vještina
Najava: 11. Međunarodni festival suvremenog plesa Monoplay, Zadar, 19. – 23. kolovoza 2019. i 8. STREAM Zadar, 6. – 18. kolovoza 2019.
-
U Zadru se osmi put zaredom održava platforma radionica edukativnog sadržaja pod nazivom STREAM Zadar u kojima sudjeluju kao voditelji i kao polaznici, plesni umjetnici i pedagozi iz cijele Europe. STREAM je osmišljen kao niz profesionalnih radionica iz područja suvremenog plesa i izvedbenih umjetnosti, s primarnim fokusom na produbljivanju plesne prakse kroz studiozan rad i svjesno bavljenje tijelom. Cilj radionica je upoznavanje polaznika s alatima i tehnikama kroz specifične istraživačke procese, u svrhu nadogradnje vlastitih plesnih, koreografskih i izvedbenih vještina. Radionice se održavaju u prostoru Zadarskog plesnog ansambla u ulici Kralja Držislava 10 od 6. do 18. kolovoza.
STREAM ove godine otvara radionica kontakt improvizacije Playful Principles koju vode Iva Hladnik i Matea Bilosnić. Tijekom ove radionice istraživat će se prostor u kojem se dodiruju i isprepliću kontakt improvizacija i partnering. Posebna pozornost posvetit će se podubljivanju uzemljenosti tijela, istraživanju prostora koji se nalazi iza leđa, te principu spirala. Polaznici i njihovi voditelji detaljnije će se baviti različitim odnosima plesa u paru, sa i bez razmjene težine partnera.
Drugu radionicu koja se odvija u istom vremenskom razdoblju od 6. do 9. kolovoza pod nazivom Principi sigurnog pokreta vodi Grgur Kovačić, magistar kineziologije u kineziterapiji i trenutni doktorand na studiju Kineziologije u Zagrebu. Ova teoretsko praktična radionica je nastala na temelju koncepata, tehnika i znanja koje kineziolog Grgur Kovačić svakodnevno koristi u praksi s ciljem poboljšanja tjelesnih sposobnosti, prevenciji ozljeda i otklanjanja bolnih stanja. Cilj radionice je učenje praktičnih principa kondicijskog i korektivnog treninga koji će vam omogućiti siguran i efikasan način za ostvarivanje napretka u snazi, jakosti, stabilnosti, pokretljivosti, izdržljivosti, otpornosti i izlasku iz bolnih stanja. Radionica je namjenjena plesačima, glumcima, sportašima, fizioterapeutima i kineziterapeutima.
Zatim, već tradicionalno osmu godinu za redom od 10. do 14. kolovoza, slijedi radionica s Hannom Hegenscheidt, certificiranom pedagoginjom Klein tehnike. Klein tehnika je somatska tehnika osmišljena kako bi potpomogla zdravo kretanje i prevenciju ozljeda. Naglasak stavlja na kretanje iz najdubljeg strukturnog i energetskog tkiva – kosti, a fokus prakse je na analizi i pročišćavanju pokreta te na razumijevanju mehanike tijela kroz aktivaciju najdubljeg mišićnog sloja. Radionica je prvenstveno namijenjena plesačima, glumcima, sportašima, fizioterapeutima, ali i svima koji žele produbiti svoje znanje o funkcionalnosti tijela.
Edukativni dio zadarskog plesnog ljeta zatvorit će talijanski plesni umjetnik i poznati koreograf Francesco Scavetta radionicom Surprised body koja će biti na programu od 15. do 18. kolovoza. Kroz strukturirano mnoštvo zadataka gdje se kombiniraju vježbe na tlu, praktične vježbe, tai chi chuan i sekvence suvremenog plesnog pokreta, pažnja je usmjerena na centriranje i gravitaciju, na buđenje unutarnjih i vanjskih potpornja, a istovremeno se omogućava izolacija udova i niz pokreta.
Nakon edukativnog slijedi izvedbeni dio ciklusa: Monoplay – jedanaesti po redu festival posvećen solo formi koji će se održati od 19. do 23. kolovoza u Kazalištu lutaka Zadar. Festival otvara plesna izvedba Strangely Enough talijanskog umjetnika Francesca Scavette u izvedbi Gry Kippeberg, koja se bavi vezom između fizikalnosti i percepcije intimnih stanja. Scavetta i Kippeberg posljednja dva desetljeća djeluju u sklopu plesnog kolektiva Wee, čije predstave, mijenjajući format i estetiku, propituju i istražuju ulogu koju kazalište i izvedbe mogu imati u suvremenom životu. Srž istraživanja ansambla bavi se fragilnosti i paradoksom, iznenadnim otkrićem i snom, empatijom i iznenađenjem, izbjegavanjem narativnog i fizičkog klišeja te propitkivanjem stvarnosti i identiteta humorističnom nevjericom.
Norveška koreografkinja i izvođačica Mette Edvardsen drugog dana festivala predstaviti će solo Black. Ta izvedba predstavlja igru u vremenu i prostoru gdje je samo tijelo fizički prisutno, gdje izvodi radnje i barata nevidljivim predmetima te neprestano pokušava premostiti nepobjedivi jaz između misli i iskustva, između onoga ovdje i ondje.
Pol Pi je brazilski umjetnik koji živi u Francuskoj, s poljem interesa na širem razumijevanju koreografskog područja, na sjećanju i prolaznosti, jeziku i prevođenju te pojmu arhiva u plesu. Treći festivalski dan uključuje njegovu izvedbu Ecce (H)omo, koja se bavi pojmom nasljeđa u plesu kroz interpretaciju plesnog ciklusa Afectos Humanos njemačke koreografkinje Dore Hoyer (1911.-1967.).
Četvrti dan predviđen je za predstavljanje solo projekata domaćih umjetnika: Ivane Kalc, Nastasje Štefanić, Šimuna Stankova. Next Big Thing Ivane Kalc je predstava o produktivnosti, radu, vrijednosti i smislu umjetničkog rada, ali se bavi i frustracijom, defetizmom i nezadovoljstvom koje se može pojaviti tijekom procesa samopromocije i samoprodaje. Viola, ja i nas dvije Nastasje Štefanić predstavlja autobiografsko poigravanje i preispitivanje odnosa pokreta i zvuka te živog i neživog, unutar izvedbenog formata koji je na granici između plesnog performansa i eksperimentalnog koncerta. Not So Simple Sample Šimuna Stankova bavi se principima remixa/sample-a u glazbi koji se potom prevode u plesni materijal.
Ovogodišnji Monoplay zatvara se uz nekonvencionalnu izvedbu čuvene talijanske kazališne skupine Fanny & Alexander koja djeluje već gotovo trideset godina, kreirajući projekte kroz eksperimentalno istraživačko kazalište, uz fascinantne fizičke izvedbe i kombinaciju najširih područja interesa i žanrova poput dječjih fantazija i mitova. Njihov opus uključuje autore poput Bergmana, Shakespearea, Čehova, Carrolla, Nabokova, pa sve do Marine Cvetaeve, Giorgija Manganellija, Caremla Bene, Guida Ceronettija i mnogih drugih. Veliki broj njihovih projekata referira se na klasike dječje literature, a sve s ciljem analize današnjeg svijeta i društva. Predstava Him koja će zatvoriti 11. Monoplay, uključuje projekciju filma o Čarobnjaku iz Oza te izvođača Marca Cavalcolia koji predstavlja figuru malog diktatora dirigenta opsjednutog filmom koji ga neprestano sinkronizira, pripisujući si sve uloge i sav zvuk: glasove, glazbu i zvučne efekte. Posljednji dan festivala predstavit će se i uvijek svježa zadarska plesna scena.
Za vrijeme trajanja čitavog festivala, u prostoru Crkve Sv. Dominika u Zadru, održat će se drugo po redu izdanje Monooaze – jedinstvenog umjetničko-ugostiteljskog projekta u organizaciji Monoplaya i bara Botaničar iz Zagreba. Monooaza je svojevrsni park u kojem se fotografija, video radovi, glazba i ples susreću u nekoj drugoj vrsti materijalnih dobara te se potiče aspekt umjetničke razmjene u prostoru koji je namijenjen gostima festivala i publici. U prostoru Monooaze održat će se nekoliko izložbi, prezentacija, predstavljanja knjiga te koncerata i glazbenih slušaonica. Maja Đurinović predstavit će novi diplomski Studij neverbalnog teatra na Sveučilištu Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku; IMRC Kolektiv prezentirat će umjetničko istraživanje Koliko smo spremni, a Saša Božić i Petra Hrašćanec svojih zajedničkih deset godina rada prezentirati će kroz projekt 1:0.
STREAM Zadar i Monoplay festival organiziraju Zadarski plesni ansambl i umjetnička organizacija 21:21 iz Zagreba pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Grada Zadra, Zadarske županije i uz potporu zaklade Kultura nova.
© Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 28. srpnja 2019.
Piše:
Petrovski