Umjetnička organizacija VRUM po četvrti put održala je Kliker – Festival plesa, pokreta i igre za djecu i mlade. Pod umjetničkim vodstvom Sanje Tropp Frühwald, uz partnerstvo varaždinskog Hrvatskog narodnog kazališta i Gradskog muzeja, od 14. do 19. listopada 2019. festival je u Varaždinu ugostio sedam inozemnih predstava i ponudio prikladan popratni program, javnu tribinu, predavanja i radionice Generator platforme. (Kliker je nastavljen u Zagrebu od 23. do 26. listopada u suradnji s Plesnim centrom Tala. S naglaskom na odgojno-obrazovni potencijal plesne umjetnosti i u svrhu njegova razvitka održan je Life Long Burning konferencija u sklopu Klikera. Predavanja i seminari plesnih umjetnika i pedagoga, radionice i predstave za djecu i mlade uključile su nastavne ustanove u svoj program i time pokušale potaknuti ugradnju plesnog sadržaja u školski program.)
Festival je u Varaždinu otvorila predstava Sinovi, koju izvode Jaša i Till Frühwald. Autorica je predstave Sanja Tropp Frühwald, a istraživanje, komunikaciju i gradnju odnosa između oca i sina prati live glazbena izvedba Georga Gurua Hübnera. S obzirom na to da predstavu igraju izvođači koji su zaista otac i sin, predstava dobiva dokumentarističku crtu i kredibilitet odnosa aktera u Sinovima, a naslovom nagoviješta da se radi o nizu ... djed-otac-sin ... i o univerzalnosti odnosa, ne isključivo o dvojici unutar hermetičnosti najuže obitelji.
David Rolland i Valeria Giuga poveli su mladu publiku na šetnju/ples parkom uz simultano informiranje o poznatim plesnim umjetnicima (Anna Halprin, Kurt Jooss, Vaclav Nižinski, Isadora Duncan, Mihail Fokin, Merce Cunningham, Odile Duboc). Odabrane podatke o njima za plesnu šetnju Sretni manifest povezuje inspiracija prirodom za plesno stvaranje – prirodne geste, pejzaž te kretanje valova i životinja kao motivi plesne izvedbe. Edukacija o plesu i uranjanje u prirodu, koja je bila primarna inspiracija za spominjane plesne izvedbe, zanimljiv je postupak koji zahtjeva sudjelovanje, koncentraciju i budi zanimanje za prostore koje standardni školski programi sustavno zanemaruju.
Švicarska plesna trupa Mafalda izvela je dječju plesnu predstavu Zick Zack Puff. Tri izvođačice (Fausto Izzi, Yamila Khodr, Xenja Fueger) kratkim prizorima stvaraju dinamičan komunikacijski niz koji i najmlađu publiku održava zainteresiranima do kraja predstave. Koristeći razna efektna scenografske i kostimografska rješenja (mnoštvo papirnatih vrpci, balona), jasnu i naglašenu gestikulaciju te izmišljeni jezik, kojemu značenja nosi stilizirana melodija pri izgovoru, predstava tvori sadržaj sličan onima u crtanim filmovima, intuitivno blizak i najmanjima u publici.
Tematski atraktivna plesna predstava Escape Room Zagrebačkog plesnog ansambla bliskim multimedijalnim pristupom u prikazu (ne)snalaženja u sve prisutnijem svijetu tehnologije, zaintrigirala je školarce, koji su nakon izvedbe sudjelovali u razgovoru s izvođačicama (Andreja Jandrić, Sintija Kučić, Petra Valentić). S obzirom da je ova, uz Sinove, jedina plesna predstava hrvatske produkcije na Klikeru, organizatori nisu propustili priliku da iskoriste izostanak jezične barijere, pa je živahna publika imala prilike pitati profesionalne plesačice više o sadržaju onoga što su vidjeli, kako se pripremaju za predstave, znaju li floss dance...
Javna tribina Uloga kazališta u životu mladih u suradnji s Kazališnim studijem mladih HNK Varaždin i s Varaždin za Europsku prijestolnicu mladih 2022 otvorila je pitanja definiranja kazališta, izvedbe, različitih pristupa kazalištu među mladima, starima, upućenima i neupućenima... Tribinu je moderirala Iva Nerina Sibila, a mladi kazalištarci i gosti (Marina Petković Liker, Ksenija Krčar, Vlado Krušić i Tim Hrvaćanin) zagrebli su u pitanja i potencijalne rasprave, koje bi se, uz više vremena, sigurno razvile u plodonosnu razmjenu iskustava i jasnije definiranje zaključaka.
R.osa – 10 vježbi za nove virtuoznosti talijanske autorice Silvije Gribaudi u izvedbi karizmatične Claudie Marsicano povremeno prerasta u interaktivnu radionicu i podsjeća na fitness kućne vježbe koje su u drugoj polovini dvadesetog stoljeća postale (i ostale) popularan način brige o tijelu. Kostur predstave čini desetak takozvanih vježbi, od glasovnih do tjelesnih. Ironiziranjem poetike fitness gurua, koji vrišteći iz televizijskih okvira ulaze u prostor domova žena i još uvijek drže moć gradnje svijesti o izgledu ženskog tijela, predstava ljušti vanjštinu takvih formata i stavlja vježbe u opušteni, humaniji kontekst.
Slovenske plesačice Tini Rozman i Ajda Tomazin društva Hiša otrok in umetnosti izvele su interaktivnu izvedbu Od kapljice do oceana. Potkrovlje Gradskog muzeja Varaždin uz bajkovitu scenografiju (Iztok Hrga) i dizajn rasvjete (Anže Virant) pretvorilo se u topli oblak ambijentalne igre pokreta, svjetla i glazbe. Najmlađi su se prepustili toj igri koja je završila simboličnim odmorom, odnosno odlaskom na počinak.
Program Klikera u Varaždinu zatvorio je Party, plesna zabava kelnskog plesnog umjetnika Alfreda Zinole. Uz njega je plesala Micaela Kühn Jara, a glazbu je puštala DJ Sarah Adorable. Prostor scene Rogoz uklopio se u kontekst tuluma, pa osim rubova scene (prostorije) koji su predviđeni za odrasle (s uputom da nepomično sjede i nose maske) tijekom prvog dijela programa, nije bilo klasičnog prostora za publiku. Djeca su se snašla i zabavila u interaktivnim izazovima koje su izvođači postavljali svojim pokretima, postavljenjem u prostoru i igrom glazbenim elementima.
Regionalni hvalevrijedan program Generator, kojemu je glavni cilj razvoj strategije i provedbe upoznavanja djece i mladih s plesnom umjetnošću, i kroz Kliker dobiva mogućnost izravne realizacije. Festival ulaže u stvaranje nove, obrazovane plesne publike i ima jasnu artikuliranu premisu koja pogađa u srž mnogih problema struke te ga u korijenu pokušava riješiti odgajanjem mlade publike s osviještenom potrebom gledanja, analiziranja, evaluacije, (inter)akcije...
© Nikolina Odobašić, PLESNA SCENA.hr, 31. listopada 2019.