Impresivno
Sad Sam Manifestacija, Dani posvećeni autorskom opusu Marije Ferlina, Cankarjev dom, Ljubljana, 5. – 8. studenoga 2022.
-
„Sad Sam Matthäus Matije Ferlina veličanstvena je i monumentalna scenska kontemplacija na zvučnoj kulisi Bachove Muke po Mateju, koja intimna sjećanja na patnju i smrt stavlja uz povijesne tragedije, ali pritom ne zaboravlja duhovitu autoironiju. Uz fragmentiranu dramaturgiju vremena, koja neprestano vijuga između vremenskih razdoblja, radnja se isprepliće i zapliće te, podsjećajući na prirodu ljudskog pamćenja, napinje ambiciozne asocijativne lukove između scenskih rekvizita, narativa i događaja. Višeslojni izvedbeni jezik suptilno prepoznaje kompleksnost naših života i ljudskih emocija te vješto montira različite scenske razine, koje isprepliću složenu mrežu citata i asocijativnih veza kako bi stvorile uzbudljivo poetsko i kontemplativno izvedbeno iskustvo koje pogađa srž doživljaja ljudskog postojanja." To je obrazloženje nagrade koju je Društvo kazališnih kritičara i teatrologa Slovenije proljetos, na završnoj večeri Festivala Borštnikovih srečanja dodijelilo Matiji Ferlinu. Podsjećam: producent predstave je ljubljanski zavod Emanat, dok su koproducenti Wiener Festwochen, CND Centre national de la danse i Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula.
Nakon tog velikog, ali uistinu zasluženog priznanja, slovenski kolege nisu stali. U Cankarjevom domu u Ljubljani (u koprodukciji sa Emanatom) osmišljen je i realiziran nevjerojatan događaj za jednog suvremenog izvedbenog umjetnika: Sad Sam Manifestacija, četiri dana posvećena opusu Matije Ferlina. Impresivan program donio je tri izvedbe, predstave: Samice (INK, 2011.), te autorska sola, prvi (Revisited, 2004.) i posljednji (Matthäus, 2021.) rad iz ciklusa Sad Sam, te niz popratnih manifestacija. Okrugli stol pod naslovom Staging a Conversation: Manifestacija diskursa vodio je samostalni kazališni kritičar Rok Bozovičar, a sudionici razgovora su bili Jasna Jasna Žmak i Goran Ferčec, kao kolege i suradnici na pojedinim Ferlinovim projektima, te Maša Radi Buh i Blaž Lukan kao glas stručne publika. Leo Rafolt je održao predavanje Sad Sam Matthäus između izvedbe i arhive, a u prostoru velike dvorane recepcije i prvog predvorja raširila se izložba Staging Plays Matije i Mauricia Ferlina, vezana uz istoimeni, drugi „konceptualno dotjeran“ Matijin ciklus promišljanja „(koreo)odnosa tekstualnih, tjelesnih i scenskih narativa“ (iz najavnog teksta Roka Božovičara).
Uz manifestaciju je tiskan izvrstan, slovensko-engleski, vizualno dojmljiv, i tekstualno uvjerljiv program. Onaj koji želite ponovno listati, gledati i čitati. Kako to već biva kod Matije; u predočenoj cjelini nema previda, nepromišljenog detalja koji bi je demantirao.
Na kraju, uz velike i iskrene čestitke organizatorima (i zrno ljubomore), dozvolit ću si mali komentar na Božovičarevu konstataciju iz uvodnog teksta programa: „Manifestacija Sad Sam tako je jedinstveno uranjanje koje otkriva jednog od najuzbudljivijih stvaratelja kazališta današnjice u njegovoj cjelovitoj slici.“ Matija Ferlin je nesumnjivo jedan od najuzbudljivijih suvremenih autora, ali ovo jedinstveno i izvrsno osmišljeno uranjanje je tek jedan portret, zaustavljeni, izvedbenim teorijama usidreni trenutak, pogled u minulih dvadesetak godina iz pozicije tek nekih odabranih diskursa. Možemo li govoriti o dosegnutoj cjelovitoj slici, nekoj vrsti sapinjanja u logičnu mrežu značenja, autora koji tako dječački zaigrano, a tako bolno ozbiljno proizvodi i onda brižno disciplinira, i izlaže stalno nove, dinamične svjetove svog intimnog svemira? Ali da, vrijedi i treba na trenutak sjesti, osvrnuti se okružen toplinom podrške i priznanja. Onako, kao kralj?© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 18. studenoga 2022.
Piše:
Đurinović