U okviru bizarnih uvjeta rada

Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović

  • Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja

    Krajem proljeća održana je prezentacija rada Plesne udruge Tiramola sublimiranog u premijernoj predstavi Niz zečju rupu. Rad potpisuju Nikolina Dolfić i Lucija Zalović, karijatide Plesne udruge Tiramola iz Splita. Predstava je ostvarena uz sudjelovanje dugogodišnjih polaznika Tiramolinih radionica suvremenog plesa, kao i radionica gostujućih pedagoga u sklopu edukacijskog programa Male škole suvremenog plesa. (Naime, Tiramola je 2020. pokrenula sjajan, ambiciozan cjelogodišnji program Mala škola suvremenog plesa, koji objedinjuje pedagoški rad i distribucijsku aktivnost s ciljem popularizacije suvremenog plesa na lokalnoj razini, sa svrhom decentralizacije suvremenih plesnih praksi.)
    Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja
    Pridržavajući se rođendanskih načela, obilježavanje pet godina postojanja udruge, dobar je povod da se javnosti prezentira umjetnički i pedagoški rad. Niz zečju rupu je četvrti projekt Tiramoline produkcije u nizu koje su ovi srčani pojedinci pripremili na plamenicima plesne strasti pa ih ovdje navodim. Prva je predstava pod nazivom Vaše vrijeme je isteklo održana u Amfiteatru (koreografija Nikolina Dolfić, 2018.), potom Crveno kao zeleno (koreografija Nikolina Dolfić i Lucija Zalović, 2019.), te predstava Treće lice jednine (koreografija Iva Burčul, 2020.).

    No, vratimo se predstavi Niz zečju rupu i onome očitom, naslovu. Gdje tražiti vezu s naslovom i uvodnim poglavljem iz kultnog djela Lewisa Carolla Alisa u zemlji čudesa? Što predstavlja taj tjeskobni Alisin pad niz zečju rupu u kontekstu rada? I na što se uopće autorice referiraju? Zečja rupa je metaforički potencijal, rupa povezana sa različitim iskustvima, putovanjima, prozaičnim padovima i grotesknim ili nadrealnim uzlazima. Iako je predstava najavljena u formatu puta u traženju, work in progress, možda slučajno ili samo nespretno, ovaj rad u nastajanju ima zatvorenu, definiranu strukturu, s pomno razrađenim sporednim elementima, poput kostimografije, glazbe, svjetla. Tragalaštvo se vjerojatno odnosi na proces nastajanja predstave, a ne na rezultat, na igru uvijek s drugom verzijom iste igre i daje iluziju o progresu, u okviru bizarnih uvjeta rada na nezavisnoj sceni.
    Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja
    Predstavu otvara susljedni ulazak izvođača u mračni prostor scene. Odjeveni su u svakodnevnu odjeću – radnu, kućnu, sportsku. Oni zauzimaju mjesto na sceni minimalističkim pokretima tijela, na granici s kostobolnim gestama, te grade prostor scene naizmjeničnim trzajima kao da su skloni padavici. Kretnje postaju sve brže, eksplozivne; nekontroliran neurotični splet. Sav taj neartikulirani materijal se ubrzo transformira u skladnu izvedbenu sekvencu, kojom dominiraju uigrane, precizne kretnje, te trk, izbačaji i udari.

    Strukturno je predstava zamišljena kao niz isječaka, montažnih atrakcija. Plesni materijal je gusto raspoređen unutar strukture rada, bez praznog hoda, te ga se moglo olakšati i mekšim prijelazima, da se ugodi izvođačima i publici. Svi prizori, isječci, okarakterizirani su grupnim plesnim sekvencama, te prepoznatljivim – kodificiranim suvremeno plesnim vokabularom. Važno je naglasiti da se ne izdvajaju solo forme, dueti ili terceti. Lajtmotiv plesne kompozicije jest grupa – njezina povezanost, energija, snaga i zajedništvo. Ansambl vješto koristi prostor scene, suvereno se krećući svakim njezinim zakutkom. Iz emocionalno obojanog početka u kojem dominiraju turobna čuvstva, poput očaja, razočaranja, tuge, ljutnje i bijesa, prelazimo u novu emociju i kvalitetu pokreta, eforta. Smiraj tone onkraj obzorja, a izražen u mekoći i lakoći kretanja, sve pod crvenim svjetlom reflektora, asocira na otkucaje bila, na njegov veseli, prokrvljeni ritam. Zatim slijedi dojmljiva scena mraka s lampicama, čest hipnotizirajući motiv, koji nije ozbiljno ranio dizajnersko rješenje svjetla u prostoru izvedbe.
    Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja
    Panorama emocionalne vrijednosti pokreta i tjelesnog naboja dala je snažan pečat cjelokupnoj izvedbi i u tome se vidi to delikatno srodstvo s djelom Lewisa Carolla, u kojem logika ne postoji ili je barem u zaboravu onog što bismo mogli sa sigurnošću prepoznati. Ništa nije kako se čini i sve je apsurdno, nastaje tako i nestaje, iščekuje ono što se možda neće zbiti. Autorice se izrijekom referiraju na nonsens koji se provlači u djelu Alisa u zemlji čudesa: „plesači ulaze u proces opetovanih uspona i padova, raslojavanja, trčanja, skakanja i stalnih pokušaja rješavanja problema“ – s one strane ogledala.

    Pojedine plesne scene donose uvjerljiv plesni govor i osviještenu kvalitetu sekvenci, fraziranja, što ukazuje da autori znaju naći put kroz zečju rupu i posjeduju instinkt za pokret, uputu, hod po blatu, i tome pristupaju ozbiljno i angažirano. Geste se koriste kao inspiracija ili začetak u razvoju konkretnijeg plesnog materijala. Sav koreografski materijal je sazdan od utvrđenih plesnih sekvenci, s manjim udjelom improviziranih izvedbenih situacija, kako bi se izašlo iz začaranog kruga.
    Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja
    Iznenadni pad mnoštva papira sa stropa Amfiteatra unosi spektakularni, odvažni dramatski element, kao aluzija na administrativne, birokratske nebuloze koje prate većinu protagonista nezavisne scene u nastojanju za održanjem boljih uvjeta rada, u međuvremenu pokislih do kože. Tiramola tom problemu pristupa pomalo ironično, plešući na kiši papirnatih spisa u iluziji potpune sjedinjenosti, vesele se papirima, hodaju pored ili kroz njih, bacaju u vis poput sasušenog jesenjeg lišća. U završnim prizorima predstave događa se uzbibana koreografija guranja ili gurkanja izvođača na klupi, te ples ruku profinjenih manira, u kojoj čitamo preciznu geometriju moći, snagu neodoljive jednostavnosti pokreta, bljesak radosnog kontakta. Konačno, ako se može došapnuti štogod u terminima manjkavosti onda je to stvar konceptualne čitljivosti teze. Snaga predstave jest njena grupna energija i dinamika te kvalitete fraziranja pokreta, a sve uronjeno u snažnu atmosferičnost rada.

    Tiramola definitivno ostaje vjerna vlastitoj poetici rada, dosljedna u nastojanju da uvijek ukaže na određeni problem, bez obzira radi li se o individualnim ili društvenim preokupacijama i temama. Zaključujem riječima autorica: „kroz mnoštvo slijepih ulica, otvaranja i zatvaranja vrata, pokušaja i pogrešaka, jedino ono što uvijek pronalazimo i što nas gura i opstaje je zajednička energija, naša igra; koja na samom kraju postaje i ostaje jedini smisao svega onoga u što neiscrpno i beskompromisno ulijevamo sav svoj trud i dajemo se do kraja usprkos sistemu koji nas neumoljivo guta“.

    © Kristina Lovrić, PLESNA SCENA.hr, 25. studenoga 2022.
    Plesna udruga Tiramola, Split: Niz zečju rupu, autorica Lucija Zalović, foto: Darko Škrobonja
    Niz zečju rupu
    autorica Lucija Zalović
    koreografkinje Lucija Zalović i Nikolina Dolfić
    premijera 18. lipnja 2022., Amfiteatar, Dom mladih Split
    izvode: Daria Batinić, Klara Boraska, Ivana Dadić, Irma Duilo, Sandra Duilo, Hrvoje Jakopović, Mirjana Kamber, Margarita Vuko i Lucija Zalović
    glazba Hogar Jakelić, dizajn svjetla Franko Sardelić, tehnička podrška Franko Sardelić, Nikolina Dolfić, fotografija i video Darko Škrobonja
    produkcija Plesna udruga Tiramola uz podršku MKC-a

kritike i eseji