Duhovi žudnje

7. Queer Zagreb festival: Les inconsolés (Neutješni), koncept Alain Buffard

  • Les inconsolés (Neutješni), koncept Alain BuffardAlain Buffard, francuski plesač i koreograf, jedan je od najutjecajnijih i najkontroverznijih predstavnika francuske la non-danse scene. Predstava Les inconsolés ili Neutješni, prema njegovim riječima, njegov je najosobniji, gotovo autobiografski rad, a nastao je prema Goetheovoj pjesmi Vilenjak.

    Les inconsolés je uznemirujuća predstava koja otvara tamna područja homoseksualne žudnje. Tri izvođača pod maskama (uz autora, Matthieu Doze i Christophe Ives) pojavljuju se po rubovima scene i ispod zavjesa kao duhovi, kao dijelovi tijela koji munjevito nestaju pred pogledom. Oni su poput Vilenjaka iz pjesme koji mami dječaka dok u očevim rukama jezdi kroz noć, poput tamnih sjećanja kojih se nemoguće osloboditi i koji ostaju neprekidno prisutni u svijesti. U zajedničkim scenama njihova igra kreće od strasti do nasilja, od zabave do zlostavljanja, od uzbuđenja do poniženja, od skrbi do incesta.

    Les inconsolés (Neutješni), koncept Alain BuffardMaskama izbrisana lica na trenutke su dječja, potom staračka, a izgledaju izblijedjelo kao u snu. Stvarna se tijela, krhka i bijela, miješaju sa sjenama i projekcijama samih sebe. Tko je stvaran, tko koga dodiruje, tko o komu sanja, a tko koga progoni u ovoj igri nemoguće je dešifrirati. Na kraju svi gube, u potpunom raspadu scene, u suicidu vješanjem, u tihom jecanju i nepomičnom tijelu.

    Les inconsolés (Neutješni), koncept Alain BuffardVeliko autorsko umijeće kojom su Les inconsoles napravljeni vidljivo je u korištenju scenografskih i vizualnih elemenata (naročito u igrama projekcija i sjene) koji su integralni dio koreografije. Usto, vrlo posebna atmosfera predstave, zatim predana a opet krajnje krha igra izvođača te precizno odabrani tekstualni predlošci opravdavaju Grand Prix sindikata profesionalne kritike kojim je predstava nagrađena 2005. Les inconsolés u svojim duhovima žudnje ostaju neutješni i tu neutješnost prihvaćaju kao činjenicu, kao formativni element identiteta. Alain Buffard pokazao se autorom profinjene, magične scenske igre, koja s lakoćom ulazi u najskrivenija mjesta žudnje i sjećanja.

    © Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 14. svibnja 2009.

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji