Kritika ili obmana

60. Dubrovačke ljetne igre: Troubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro 'Santiago a Mil' (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR); Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre

  • Troubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR): Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre, foto: Damil Kalogjera, www.dubrovnik-festival.hr
    Orgija tolerancije
    , jedna od medijski zapaženijih predstava ovogodišnjih Dubrovačkih ljetnih igara, nastala je u interkontinentalno zacrtanoj koprodukciji belgijskog ansambla Troubleyn iz Antwerpena sa njemačkim Tanzhausom Sjevernorajnsko-vestfalske oblasti iz Düsseldorfa, belgijskim kazalištem deSingel iz Antwerpena, francuskim Théâtre de la Ville iz Pariza, čileanskim Međunarodnim festivalom kazališta Santiago a Mil iz Santiaga, Peak Performances @ Montclair državnog sveučilišta iz Sjedinjenih Država te Dubrovačkim ljetnim igrama. Sve ove kazališne i festivalske kuće je na ovom projektu uspio ujediniti Jan Fabre, najznačajniji belgijski suvremeni umjetnik, ujedno i osnivač i umjetnički voditelj ansambla Troubleyn. Po vokaciji crtač, kipar, dramski pisac, koreograf, scenograf i redatelj, Fabre u ovoj predstavi potpisuje koncept, režiju koreografiju i scenografiju. Dramaturg predstave je Miet Martens koji je tekstove napisao u suradnji sa izvođačima, dok su glazba i stihovi djelo Daga Taeldemana.

    Troubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR): Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre, foto: Damil Kalogjera, www.dubrovnik-festival.hrTako opsežna priprema te sudjelovanje troje hrvatskih umjetnika, Katarine Bistrović Darvaš, Ivane Jozić i Gorana Navojca, u međunarodnom ansamblu svakako je pridonijelo povećanom zanimanju publike, koja je u velikom broju pohrlila na terasu tvrđave Revelin na javni generalni pokus i izvedbe 24. i 25. srpnja.

    Sam naslov predstave i letimičan pogled u programsku knjižicu nisu pripremili publiku na silovite prizore samozadovoljavanja, bičevanja i mentalnih okrutnosti koje su ubrzo uslijedile. Pretpostavljam da je namjera autora i bila šokirati publiku i suočiti je s autorovom kritikom potrošačkog društva. Kroz niz kratkih scena u stilu skečeva Montyja Pythona Fabre na duhovit način govori o našoj ovisnosti o kupovanju i zanemarivanju bitnih duhovnih dimenzija civilizacije. Tako u jednoj sceni promatramo rastezanje eura u stilu fitnes treninga, u drugoj tri trudnice na kolicima rađaju razne proizvode, u trećoj pak na sudionici fotoseanse ne prepoznaju Krista među sobom te ga ostavljaju da balansira ogromnim križem na ruci u nekoliko sljedećih scena.

    Troubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR): Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre, foto: Damil Kalogjera, www.dubrovnik-festival.hrTroubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR): Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre, foto: Damil Kalogjera, www.dubrovnik-festival.hrSve gadosti današnjeg svijeta, nacizam, rasizam, sadizam, toleriraju se ukoliko je njihov apologet integriran u potrošačko društvo. Od sredine predstave događanja na sceni više nisu tako mučna, nego Fabre opušta gledatelja bečkim valcerom sa šoping kolicima, postavangardnim iščitavanjem pjesme Beatlesa Come together i Navojčevim pjevanjem jazza. Za to vrijeme ostali izvođači plešu i bacaju se po kaučevima, koji Fabreu predstavljaju intimni fetišizirani prostor.

    Ansambl je tako vješto vođen da je teško za pojedine izvođače reći jesu li profesionalni plesači, glumci ili performeri. U dvosatnoj predstavi iscrpljujućeg tempa osobito su se istakli naši glumci. Na kraju ostaje zagonetno kako vješti marketinški stručnjak Fabre kritizira potrošačko društvo u kojem uspješno koprodukcijski pliva i prodaje svoj proizvod.

    © Jasna Čižmek Tarbuk, KULISA.eu, 1. kolovoza 2009.Troubleyn u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama (HR), Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil (Santiago de Chile, CL), Peak Performances @ Montclair State University (US), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), deSingel (Antwerpen, BE), Théâtre de la Ville (Paris, FR): Jan Fabre, Orgija tolerancije, red. Jan Fabre, foto: Damil Kalogjera, www.dubrovnik-festival.hr

kritike i eseji